onsdag 6 juni 2012

På nationaldagen

Idag vajar mängder av blågula flaggor mot en klarblå himmel, som i fjärran har blivit oroväckande mörk. Oväder på gång igen :-). Jag som hade tänkt fota lite i trädgården idag, kanske bäst att lägga på ett kol! Det är både nationaldag och helgdag, men det märks inte alltför mycket här i vår lilla stad. Det är lite synd tycker jag!  

När Loreen vann Melodifestivalen häromveckan var det däremot riktigt nationaldagsstämning! Efter vinsten var det stora ungdomsgäng på väg ner till stan som sjöng "EUPHOOOORIA" och skrek "SVEEEEERIGE" och viftade med blågula flaggor :-). Det här pågick långt in på natten, men det är härligt med lite festyra!
 
 

Jag håller fortfarande på att fota den stora sändning med porslin jag nämnde häromveckan. Mycket har jag redan fyllt på i respektive kategori, en del artiklar har jag alltså inte lagt in på nytt under Nyheter. Jag fick bland annat hem rätt många tallrikar i serien Lila Spets, det finns nu minst sju av varje sort om man vill köpa flera. Lila Spets är en av mina egna favoritserier, jag är väldigt svag för lila och vitt porslin som ni kanske redan vet :-).

Under Nyheter har jag lagt in tallrikar i en ovanlig serie från Gustafsberg som heter Nyponblomma. Tallrikarna har ett blekgrönt mönster med detaljer i guld och de är alla i ett jättefint skick!

Idag ska jag också fota några antika terriner, skålar på fot, uppläggningsfat och mycket mycket mera (om det inte hinner börja regna). Det tar sin lilla tid, det har regnat i en veckas tid så därför har det gått trögt med fotograferandet. Jag ska försöka lägga in så mycket som möjligt under dagen, det har kommit hem lite annat smått och gott också :-).


I trädgården blommar äppelträden till sist, scillan blommar fortfarande och små söta gullvivor kikar blygt fram under svartvinbärsbuskarna. Syrenerna har äntligen börjat knoppas och de hinner förhoppningsvis slå ut lagom till skolavslutningen nästa vecka. Det blev en långdragen och sen vår i år, kallt har det varit också! Förra veckan var det bara 3-4 plusgrader på morgnarna, men idag är det i alla fall +10 grader så det går framåt... ;-).

Det är en verkligen en underbar tid just nu, trots att värmen inte vill infinna sig :-).

Ha en fortsatt fin nationaldag!

Många kramar
Bitte

8 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Ha en underbar Nationaldag!
Stor Kram från Raina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Helt stilla i vår lilla by också, kunde vara vilken söndag som helst. Jag tror inte vi har riktiga traditioner för och fira nationaldag, att Gustav Vasa blev kung är ju lite diffus firningsanledning. Hoppas du hann ut och fota, här har det både regnat och haglat. Men mest sol.
Ha en fin kväll
Kramar
AnnaMaria

Mamma C sa...

Inte något tjo och tjim där jag bor heller. Men vi har strålande sol i allafall.
Kram Mamma C

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag önskar att jag kunde åka till dig och få njuta av äppelblom och knoppande syrener, tänk att få uppleva det en gång till, för här blommade allt detta över på bara en sekund kändes det som.

Nu ska jag nog ta en tur in i din butik, för den är väl öppen idag trots nationaldag;-)

Ha en fin kväll!
Kram,
Regina

Systrarna Karlsson sa...

Åh så många vackra ting du verkar ha fått in. Får nog göra ett besök under dagen;)

Önskar dig en härlig dag
KRam

Allis sa...

Hej! Nu var det längesen... Lika mycket fint hos dig som alltid!
Visst är det härligt med lite festyra emellanåt!!
Vi såg inte mycket av firande igår heller men det kan ju iof bero på att vi snirklade runt på småvägar bland vallmo på Österlen ;))
Några lata dagar här nere till innan det är dags att fara hemåt och sätta lite fart bland projekten där.
Ha det gott!
Kram Allis

Hajan sa...

De var jättevackra dessa tallrikar,
Du förstår så underbart att duka med dem.Jag älskar Blått och vitt,Lila låter fint med

Hem Ljufva Hem sa...

Det va så underbart härligt när vi vann i år.Den låten var så otroligt bra och Loreen verkar vara en människa med inte bara en vacker röst.
Alltid lika kul och spännande att titta in i din butik.
Glad att jag hittade den fina klockan,förvånad över att ingen redan köpt den...
Kram Kicki