torsdag 17 maj 2012

Ja, vi elsker dette landet...

Foto:www.acrossgreenland.com

... och vi elsker då sannerligen Nora, vår undersköna lillasyster. Nora, du vackra och vilda, självständiga och starka, fria och framgångsrika. Idag vajar frihetens flagga mot en klarblå himmel och vi gläds med dig, men saknar dig en smula. Du klarar dig alldeles för bra utan oss... :-).

Jag tycker att det är lite synd att vi svenskar inte firar vår egen nationaldag i lika hög utsträckning som man gör i vårt kära grannland. Det beror nog till stor del på att vi en gång var en stormakt och därför aldrig har tvingats in i unioner eller behövt kämpa för frihet och självständighet som många andra länder har fått göra.

Norge kommer alltid att ha en särskild plats i mitt hjärta, då mina föräldrars bästa vänner kommer därifrån. Som ni förstår blev det därför en hel del Norge-resor under min barndom och de flesta gick till Mo i Rana i norra Norge där mina föräldrars vänner bor. Några sommarveckor tillbringades också på ön Helligvaer (bilden ovan är därifrån, fotograf okänd) utanför Bodö, där vi hälsade på ett annat norskt par som mina föräldrar träffade ibland. Jag kommer aldrig att glömma den salta doften av hav och tång, hur vi letade vackra sjöborrar, eller hur vi lekte med smurfar på klipphällarna :-).

En del människor bär man med sig i hjärtat så länge man lever och mina föräldrars bästa vänner, Asle och Svanhild, är två av dem.

För ett och ett halvt år sedan var det också till Norge vi styrde kosan för att hämta hem vår lilla Noomi. Hon är född vid Våttåfjellets fot i Sör- Tröndelag och om någon funderar på att köpa en liten beagle, kan jag varmt rekommendera den kennel vi köpte henne från. Uppfödaren är väldigt seriös och något jag minns att jag tyckte var beundransvärt, var att han gjorde egen mat till hundarna av fisk han dessutom fångat själv (!). När vi hämtade Noomi fick vi med en stor bit fryst "fiskkaka" som vi skulle bryta en bit av och blanda med lite varm mjölk. Jag tror att det är därför Noomi blir alldeles vild och galen när hon känner doften av fisk och skaldjur, det är det hon tycker allra mest om :-).

Foto:www.yusrablog.com

Jag har varit både i norra och södra delarna av Norge, men en plats som finns på min "platser-att-besöka-lista", men som jag fortfarande inte besökt, är Röros. Det skulle vara så häftigt att resa dit vintertid, gärna under Röros marknad, men jag skulle nog mest titta på alla gamla vackra hus från 1600-talet. De finns med på Unescos världsarvslista!

Jag skulle också någon gång vilja besöka Nidarosdomen i Trondheim, vi var ju inte så långt ifrån när vi hämtade Noomi, men då kändes det inte som att det var läge för kyrkobesök :-). Vilken arkitektur!!! Nidarosdomen kallades under medeltiden för Cor Norvegiae - Norges hjärta. Det är den kanske fortfarande? :-)
 
Foto:www.theforeigner.no

Visst var det lite roligt att en röd dag i år sammanföll med Norges nationaldag? Vi får väl fira lite idag vi också :-). Annars tänkte jag idag ta rätt på ungefär 40-50 kg antikt porslin som jag precis fått hem och i morgon styr jag kosan mot Göteborg då min brorsdotter C konfirmerar sig på lördag.

Ha en fin syttende mai! :-)
Många kramar
Bitte

6 kommentarer:

Hanna sa...

Oj men vilka fantastiska bilder, helt underbara.
Kram
HAnna

Systrarna Karlsson sa...

Helt fantastiska bilder på NOrge det verkar vara sanslöst vackert där. Ja tänk om vår nationaldag kunde ens bli hälften så festivallik som norges det hade varit bra;)

Önskar dig en härlig helg
Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

I morse väcktes jag av göken, ko-ko sa det utanför fönstret. Och nu har jag haft pellis-släpp, har släpat pelargoner i krukor. Här har vi sol och fint idag, rena sommarvärmen! Så du åker säkert mot bättre väder till helgen.
Och så roligt, då har ni en liten norsk fröken i familjen ju, puss till henne och Mollie.
Varm kram
AnnaMaria
Ps, det är sonens katt

Här är gudagott att vara ! sa...

Vilken underbar kärleksförklaring till vårt vackra grannland !
Och det är oerhört vackert i Norge...
När jag blir rik så ska jag åka Hurtigrutten...I alla fall en bit ;)
Så Noomi är en norsk tjej ♥
- Jag har ju en finsk kille med sisu i blodet, Hugo. - Men jag har inte märkt att han skulle älska Koskenkorva eller kålrotslåda ;))
Ha en härlig tripp och det ska bli spännande att se vad du kommer hem med !
Kram Anneli ♥

rosenälvorna sa...

Hej, ja, vackra vackra norge, gillar landet skarptoch vill gärna åka dit fler ggr. Kram Christina

Anonym sa...

Takk for dine fine ord om oss. Det var nesten som tårene kom . Håper vi får treffe deg og Christoffer noen gang vi er her. Svanhild og Asle