söndag 1 april 2012

På treårsdagen


Idag fyller min lilla Mollie tre år, min finaste lilla vän på jorden. Min känsliga och milda, men också rastlösa och otåliga Mollie. Min våghalsiga och vilda, men också kloka och omtänksamma Mollie. Tänk alla vägar vi har trampat tillsammans under de här tre åren! Mollie har gett mig så många oförglömliga minnen och jag är så glad över att jag får ha henne som min.

Förra helgen hade beagle-klubben årsmöte och det var en mycket stolt matte som körde hem framåt kvällskvisten. Mollie fick ett vandringspris för bästa unghundsprestation i klubben, samt flera diplom. Det lyftes också fram hur hon uppmärksammats på riksnivå, i och med att hon hamnade högst upp på bästa harhundslistan i höstas.

Men oavsett fram- eller motgångar i harskogen har man ju sin hund resten av året också, och det tycker jag är viktigt att komma ihåg! Livet består av de dagar som kommer och går, inte två månaders jakt per år...


Mollie har aldrig tyckt om att bli fotograferad, hon vänder alltid bort blicken eller tittar ner :-). Visst ser hon nästan lite blyg och förlägen ut? Några kort fick jag i alla fall ta av henne, men hon tittar inte in i kameran på ett enda av dem ;-).

Dagen började med paketöppning, Mollie fick ett gosedjur i form av en orange katt. Hon älskar katter, men är egentligen inte lika intresserad av gosedjur längre som hon var när hon var yngre. Mollie har alltid varit så rädd om sina gosedjur och de har varit hela och fina tills den dag vi fick en Demolition Baby i familjen ;-). Noomi har redan hunnit bita bort ett öga på Mollies födelsedagskatt, samt slitit ut stoppningen!

Ikväll har vi ätit tårta och jag köpte en mycket dyr bit varmrökt nötinnanlår i charken som Mollie och Noomi fullkomligen kastade sig över. Jag tänkte som så att man fyller ju faktiskt år bara en gång på tolv månader :-).


Mollie har alltid varit så klok och förståndig och vi brukar skoja här hemma om att hon är en "lillmamma" för oss allihopa :-). En av många saker jag aldrig kommer att glömma var när hon julen 2010 hade koppelträning med Noomi. Ja, ni läste rätt :-). Det var så kallt den vintern och Noomi var knappt några månader gammal så hon fick bara vara ute korta stunder. En kväll när vi satt och såg på TV, sa jag till H att vi kanske borde träna Noomi att gå i koppel inomhus en stund varje dag, för det skulle inte fungera att börja lära henne gå i koppel framåt vårkanten. Jag såg att Mollie lyssnade när jag sa det där, och vips så hade hon hämtat Noomis halsband och koppel! Jag satte på Noomi kopplet och frågade Mollie om hon ville gå runt med henne, och det ville hon. Hon tog kopplet i munnen och så gick hon runt i huset från rum till rum, med en bångstyrig och trotsig valp i andra änden. Mollie var så duktig och släppte inte kopplet utan när Noomi bråkade som värst, stannade hon bara och stod helt stilla tills Noomi lugnade sig och följde med igen :-).

När det blev mildare och vi kunde börja vara utomhus igen ville Mollie fortsätta att hålla Noomi, men det är en helt annan historia som slutade med att jag under några svettiga månader plötsligt hade TVÅ hundar som inte kunde gå i koppel. En bäbis som hela tiden gjorde sitt allra bästa för att krypa ur halsbandet och en tonåring som lade sig ner och vägrade gå för att hon inte fick hålla i bäbisens koppel... :-).

Min allrakäraste Mollie... nu sover hon så gott bredvid sin nya gosedjurskatt... :-).

Ha en fortsatt fin kväll, i nästa inlägg presenterar jag vinnarna i utlottningen!

Många kramar
Bitte

15 kommentarer:

Helena sa...

Grattis till fina kloka Mollie på födelsedagen. Kram kram

STENLYCKA sa...

Kära lilla söta Mollier en puss på din nos och ett stort grattis på din stora dag! Tänk när jag var barn hade vi en Beagle som jag älskade, ja hela familjen älskade honom. Han var så förståndig och snäll,så jag kan förstå att din matta älskar dig. Ni är ljuvliga hundar!
Önskar dig och din familj allt gott i Påskveckan.
Klapp och kram från Raina

Familjen Zaar sa...

Åh, vilken mysig historia ! Hahaha Nu saknar jag mina hundar såååå mycket ! Kanske, kanske det blir nya familjemedlemmar en dag men inte riktigt nu. Sugen blir jag ! ;)
Grattis Mollie !
ha en härlig vecka !
Kram Anki

Lussan sa...

Stort GRATTIS till Mollie, krama om henne från mig=)

Ha det gott/Kram Lussan

Vitt hus med svarta knutar sa...

Åååhhh du vet vad jag känner...din berättelse om fina fina Mollie går rakt in i hjärtat på mig. Vilken klok och duktig hund hon är. Tycker lite synd om henne att Noomi förstört hennes födelsedagskatt, kanske ligger det lite avundsjuka bakom.

Ge Mollie en stor puss på nosen!
Kram,
Regina

Här är gudagott att vara ! sa...

Vilken kärleksförklaring till underbara Molly ♥
Djur är så kloka och vi borde lära oss av dom många gånger.
Så fina bilder av din vackra hund...Man får sån lust att krama om henne ♥
Ha en fin aprildag !
Anneli

Anette sa...

Grattis till lilla goa Mollie,vilken söting.
Ja nog ser hon blyg ut hi hi
Ha en härlig kväll.
Kramen Anette

Helen sa...

Åh, sötaste Mollie! Skickar massor med grattiskramar och pussar till henne, så här en dag i efterskott!
Ja, vad vore livet utan ens husdjur?
Betydligt fattigare...
Så klok hon verkar vara, det är så roligt att läsa om henne och om lilla Noomi. Sen är det också kul att se att hennes matte är duktig på att skämma bort de fyrbenta vännerna. Sånt gillar jag!!
Kram!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ett stort grattis till Mollie, den lilla blygisen. Så söt hon är när hon tittar ner och sen sover.
Nospuss ♥
AnnaMaria

LissasVita sa...

Vilken härlig historia! Djuren är nog mycket klokare än vi tror!!Kramen Lisbeth

rosenälvorna sa...

Hej, vilken underbar historia och vilken Mollievovsing, nästan så jag vill gråta en skätt av glädje och kärlek till de fyrbenta vännerna, visst är det fantastiskt kloka, bara de får kärlek, omsorg och lydnad. Kram Christina

Renée sa...

Dina hundar är så jäkla söta! Tänk att de kan göra djurförsök på just den rasen, hemskt!
Ha det gött!

Renée sa...

By the way, vem vann utlottningen?

Mamma C sa...

Stort grattis till din fina jycke.
Kram Mamma C

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Grattis till söta Mollie! Förstår att de är dig väldigt kära...
Kram
Marie