måndag 30 april 2012

Med önskan om en fin och solig Valborg!


Äntligen är det sista april så det blir ett slut på den här vinterslask-månaden som har varit :-). I helgen blev det VÅR, solen sken nästan hela helgen och den plötsliga värmen gjorde att det poppade upp små söta blå vårblommor överallt. Jag har packat paket som en galning hela helgen, men igår eftermiddag hann jag med att göra en liten vårstädning i köket också. Lite nya blommor införskaffades och jag flyttade och ändrade på en hel del saker.

Jag är så nöjd med den gustavianska matgruppen jag köpte till köket ifjol, men sitsarna är lite hårda så de ska få nya fluffiga stolsdynor av linne :-).
 

Den stora tunga oljan som jag flyttade in på köksbänken före jul fick nu flytta ut i vardagsrummet igen, och i stället satte jag upp två akvareller av Helge Målare som är en Härnösandskonstnär. Han är mest känd för sina Härnösands-motiv och den av tavlorna jag har i min ägo som jag tycker mest om är den som skymtar på bilden ovan. Vår lilla domkyrka är så vit och söt :-). Helge Målare var en riktig krutgubbe, pigg och aktiv som få. Han var till exempel 80+ när han hoppade fallskärm för första gången! :-)

Den andra tavlan är en vy från Östanbäcken (den gamla delen av stan) upp mot kyrkan. Jag får visa den en annan dag! Tavlorna smälter så bra in i köket med sina milda pastellfärger, den som däremot inte längre passar in är min torkade hortensia så den ska få flytta någon annanstans ;-).

Önskar er alla en solig och fin Valborg!

Många kramar
Bitte

12 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är vackert att inreda med tavlor, jag gillar speciellt akvareller.

Jag önskar även dig en riktigt skön Valborg, nu ska vi sjunga ut vintern!
Kram,
Regina

Här är gudagott att vara ! sa...

Hej tant Gredelin ;)
- Jag älskade också dom där böckerna och nu när man ser i dom så tittar man ju mest på inredningen ! Samma gäller också när man ser på Madicken eller Barnen i Bullerbyn på film ;)
- Vilken underbart vacker tavla du har på väggen !
Ha en mysig Valborgs ♥
Kram Anneli

STENLYCKA sa...

Tittar in som hastigast och önskar dig en fin Valborg och en underbar början på blomstermånaden Maj!
Kram Raina

Hem Ljufva Hem sa...

Tack så hemskt mycket för det fina brevet jag fick idag.Chokladen smakade sååå bra,ett gulligt presentkort och tack oxå för det fina ateljéfotot...
Många kramar Kicki.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron
Och tack snälla Bitte för grattishälsningen och stort tack goa du för den fina asken. Färgen är så fin, passar pefekt till mina plädar. Och det gamla kortet som skickades till miss Kate 1910 kom till mig på min födelsedag, du är fantastisk! Jättefin akvarell du hängt upp i köket, det ljusa ger mer sommarkänsla till rummet.
Nu ska jag börja med disken som är kvar sen igår! Efter kalas blir det lite rörigt.
Ha en fin första majdag
Varm kram
AnnaMaria

Systrarna Karlsson sa...

Visst är det härligt att flytta runt lite saker då och då. Ombyte förnöjer som de brukar säga;)

Härlig gredelin färg, det är verkligen något speciellt med den färgen;)

HOppas din helg varit till belåtenhet och att du fått njuta av det underbara vädret som maj har haft med sig.
Kram

idémakeriet sa...

Hej goa Bitte,
Härligt att ändra om lite där hemma.
Fina tavlor du har fått där, som du säger i ljuvliga pasteller.
Ja det går nu verkligen fort med våren, står man bredvid en buske eller en växt som håller på att komma ur marken kan man nästan ser den växa.
Nu njuts det till 100 %.
Ha nu en härlig dag.
Varm kram Gerda

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jag ser akvarellen där i bakgrunden, och den är såå fin!
Och visst är det härligt nu när våren har kommit ordentligt. Det har varit ett fantastiskt väder nu 1 maj, och man njuter av solens strålar.
kram
Marie

Mamma C sa...

Vi fick en toppenfin valborg och ännu några fina dagar med sol. Kul när man kan ändra lite granna.
Kram Mamma C

Viola sa...

Ljuvlig akvarell...hoppas helgen blev skön, här har vi underbart väder med sommartemperaturer, ha en fin fortsättning på veckan, kram

rosenälvorna sa...

Hej, härligt med tavlor och att flytta lite på dem kan göra att de känns som nya. Trevlig helg! Kram Christina

Nyanser av vitt sa...

Hej Bitte
Ja tänk att vi fick en fin
Valborg till slut :O)
Vad kul att du vill ha mina halsband. Hör av dig på mailen info@signerataj.se
Kram Agneta