onsdag 25 april 2012

En promenad i vårsolen

Sent igår eftermiddag sprack det upp och solen tittade äntligen fram! Jag var inte sen att ge mig ut i solskenet, och tur var det, för idag är det grått och disigt igen. I "mina kvarter" finns ett av de pampigaste och vackraste husen i vår lilla stad, och det är Länsstyrelsens huvudbyggnad.

Huvudbyggnaden uppfördes 1905-1910 efter ritningar av Aron Johansson, riksdagshusets arkitekt (!). Den har ett karaktäristiskt barockinfluerat formspråk och otroliga detaljer på fasaden, samt ett vackert torn på taket. Ser ni den stora kronan och lagerkransarna och... ALLT! :-) Jag är glad för att man renoverat och målat om byggnaden så smakfullt, i vårsolen får fasaden en varm ton av ockra/saffran. 

Huvudbyggnaden förklarades som byggnadsminnesmärke 1935.


De vackra flygelbyggnaderna tillkom på 1930-talet och mellan de här tre byggnaderna bildas en liten innergård som på somrarna dekoreras med stora gjutjärnskrukor fulla av sommarblommor. Det är en vacker plats och jag, Mollie och Noomi brukar gena över gården ibland för att jag ska få titta lite närmare på fasaderna ;-).


Efter att ha strosat runt kring Länsstyrelsen en stund gick jag vidare till Stadsparken. Där var träden fortfarande kala utan den minsta lilla knopp i sikte, men däremot fanns det fullt av små klungor med krokus, som vände sina små söta ansikten mot vårsolen. De blev en sån färgklick bland alla gamla vissna löv och kvistar.

Våren är då verkligen hoppets och pånyttfödelsens tid! :-)

Ha en fin dag!

Många kramar
Bitte

10 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Så otroligt vackra bilder,,,, så fin miljö!
ha en fin Fortsättning på dagen
Kramar Kathrine

Renée sa...

Jag väntar på att träden ska börja skifta i grönt... Det kommer nog vilken dag som helst!

LissasVita sa...

Så vackra bilder...man blir glad när man ser att det är så smakfullt bevarat... Ha en skön sol-dag! Kramen Lisbeth

Mamma C sa...

Det var en pampigt och vackert hus. Här är det grått och trist idag.
Kram Mamma C

Systrarna Karlsson sa...

Visst är det ljuvligt med våren;)

Härlig byggnad

Önskar en skön kväll
Kram

Bea sa...

Hej!
Vilken fantastiskt vacker byggnad!

Ja, nu är det en och annan vårblomma som vänder sig uppåt mot solen för att njuta och kanske även vi på promenaderna :)

Ha det gott!

Kram /Bea

Hajan sa...

Det är som jag säger med,jag älskar de gamla och fina byggnaderna i vår stad med,där man sprungit som barn.
Här är träden härligt ljusgrön

Synnøve. sa...

Hej min vän.
Det är ett tag sen nu. Ska skärpa mig!
Vilket vackert hus... Älskar dessa gamla byggnader för det har oftast en spännande historia. Förstår inte helt hur de kan bygga fyrkantiga klossar bara... Inte snyggt alls.

Här har krokusen snart blommat ut. Men tulpaner, påskliljor och annat är på väg upp i ställer...

Önskar er nu en fin torsdag.
Kramar Synnöve.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är att en väldig tur att dom sköter om såna hus så vi får ha dom kvar, i Karlstad revs många gamla fina hus. Och blogger är ju helknäppt, mina bilder och text blev så små. Och inte kunde jag skriva under vissa bilder! Jag raderade och hoppade över till gamla versionen för och kunna göra inlägg imorse. Ska träna i lugn och ro på det nya. Men bra att man kan välja version.
Ha en fin regnig vårdag
Varm kram
AnnaMaria

rosenälvorna sa...

Hej, så vackra bilder och så vacker promenad ni måste fått :) Trevlig helg! Kram Christina