söndag 8 april 2012

Argentinsk vintage och kuddar från Van Asch


När H kom hem från Argentina för några dagar sedan, fick jag några små paket som var väldigt spännande att öppna ;-). Han hade tydligen sprungit runt i små antik- och kuriosabodar i Buenos Aires för att hitta något som jag kunde sälja i butiken. Det mesta i antikbodarna var alldeles för dyrt, men han berättade att det var riktigt spännande att se och plocka bland alla gamla vackra saker. Till exempel fanns det många gamla fickur, men de allra flesta var av guld så de kostade därefter...

... men han fick tag på bland annat några vackra antika urtavlor som jag precis lagt ut i butiken. Han hittade också en antik fransk apoteksflaska med vacker glaskork som jag blev alldeles till mig i. Den är lite smutsig invändigt av det tidigare innehållet, men för övrigt är den så otroligt fin!


H sa att mycket av det som fanns i antikbodarna hade franskt ursprung, vilket gjorde mig rätt förvånad när jag hörde det. Jag kan förstå om saker i Argentina har spanskt ursprung, men vilken är kopplingen mellan Frankrike och Argentina? Det kan ju i och för sig vara så att många av dem som bor just i det här området har franskt ursprung.

Urtavlor är så söta att dekorera med, jag har dem liggande lite här och där och nu har jag också några från Argentina till samlingen :-).


Bara någon dag före påsk fick jag en mycket efterlängtad leverans från Van Asch som innehöll nya kuddar och små söta portmonnäer (i skrivande stund finns bara en portmonnä kvar). I helgen har jag hunnit packa upp paketet och fotat allt, så nu finns äntligen kuddarna i butiken igen! Kudden på bilden ovan är en av mina personliga favoriter, den har en sån vacker grålila nyans och så tycker jag om fotomontaget med fågeln och den stora blekrosa vingen på kvinnans huvud :-).

Nu ska jag fundera lite på vad vi ska äta till middag! Jag brukar alltid göra en påsktårta varje år, vi får se vad jag hittar på... :-).

Ha en fortsatt skön söndag!

Många kramar
Bitte

10 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Att klicka på nyhetsknappen hos dig är alltid lika spännande, och så vet man var sakerna kommer ifrån. Jag är imponerad att maken köpte med så fina butikssaker hem.
Ha en fortsatt bra påsk
Varm kram
AnnaMaria

amelie sa...

Gud så fina saker!
Håller med Anna Maria, så fint att din man tog med sig saker hem!
Ha en skön kväll!
Kram Amelie

Helen sa...

Åh, så roligt att fynda i fjärran länder, förstår att det var rena rama julaftonen för dig!!
Vilka fina saker!! Man blir ju verkligen "ha-galen"...
Ha en bra fortsättning på det lilla som är kvar av påskhelgen.
Många kramar!!

Hajan sa...

vilken tur jag hade som vann hos
Dig än en gång tusen tack.Mycket
fint att välja på Kram från Gumman

Mamma C sa...

Det var mycket fina saker han hade med sig hem.
Kram Mamma C

"Hemmet är min vrå" sa...

Nu har jag beställt krona och doftljus, sååå mycket fina saker du har. Ha en fin vecka kram Mimmi

"Hemmet är min vrå" sa...

Hej tack för fina kommentaren, tänkte höra om du får in arket, papperet det avlånga med fjärilsmotivet? Det var slut såg jag. Det var så fint. Ha en fin tisdag. Kram Mimmi

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron
Här har jag vaknat till en kall men solig dag, rimfrost i gräsmattan. Tjejen jag köpte hästen av visste inte om den var gammal, men jag tror inte den är det. Dom är väldigt duktiga på och göra fejk-gammal-saker idag.
Ha en skön helg
Kramar
AnnaMaria

STENLYCKA sa...

Ha en fin helg kära vän! Idag skall jag åka på samlarmässa i Skara.
Kram Raina

LissAnna sa...

Vackra saker.:-) Stina