söndag 4 mars 2012

Sköna mars, välkommen


Sköna mars, välkommen
till vår bygd igen!
Sköna mars, välkommen,
våra lekars vän!
Känslans gudaflamma
väcktes vid din ljusning;
jord och skyar stamma
kärlek och förtjusning;
sorgen flyr för våren,
glädje ler ur tåren,
morgonrodnad ur bekymrens moln. 

Jag bytte ut ordet "maj" mot "mars", och det passade väl lika bra? :-) I torsdags hade vi verkligen VÅR, det var hela +18 grader i solen och vårkänslorna blev ännu starkare. Jag köpte hem mängder med lökväxter, vit och lila krokus, blå och vita pärlhyacinter och så två buketter tulpaner :-). Sedan placerade jag ut allt så att det åtminstone blev någon vårblomma i varje rum.

I sovrummet fick det bli vit krokus i en gammal soppterrin, och bakom den skymtar en STOOR lockurna som mina föräldrar ropade in på auktion för en massa herrans år sedan. Det finns också en tillhörande kanna som är lika stor, men den tänkte jag aldrig på att fota. Det får bli en annan gång!


Blommorna växer så det knakar, på två dagar hade alla blommor slagit ut och stjälkarna växt flera centimeter! Ljuset gör verkligen underverk, man fylls av energi och känner sig både piggare och gladare :-).

I helgen kom H äntligen hem och det kändes förstås härligt. Det är nästan en hel evighet sedan vi sågs, åtminstone fem veckor ,-). Han visade så många underbara bilder från Nya Zeeland, jag ska fråga om jag får visa några här på bloggen! Igår gjorde vi en liten utflykt till grannstaden, men idag tog vi det bara lugnt och jag hann fota en hel del som ska läggas ut i butiken nästa vecka. Däremot har jag fortfarande inte hunnit kika runt hos er, men jag hoppas kunna jobba ikapp mig med allt som jag ligger efter med nu när H är hemma igen och förhoppningsvis kan ta över en del sysslor ;-).

Inom de närmaste dagarna kommer jag bland annat att lägga ut en ljuvlig servis med vackert mönster av körsbärsblom, mer nysilver, antika plåtburkar och så Da Vincis madonnor!


Urnan i sovrummet har så många vackra detaljer, jag tycker jättemycket om när det finns "ansikten" på saker och ting, på många antika saker finns både änglar och demoner utsirade. Det får gärna finnas lite "krusiduller" på sakerna också, så jag antar att jag är född under fel århundrade ;-).

Nu tror jag minsann att John Blund ropar, eller så är det H ;-).

Ha en riktigt fin vecka!

Många vårkramar
Bitte

10 kommentarer:

Jenny sa...

Underbara vårbilder :)
Min dotter brukar också säga att hon är född i fel århundrade, hon älskar Jane Austenfilmerna!
Ha en fin start på veckan, kram Jenny

Familjen Zaar sa...

Ja, det är nog många som är födda i fel århundrade...Hehe
Urnad är jätteläcker !!!
Kram Anki

Systrarna Karlsson sa...

Härliga vårbilder visst är det härligt när våren äntligen är här. Önskar dig en ljuvlig dag

Helena sa...

Härligt med vårblommor och för att inte tala om de härligt soliga dagarna vi har haft! Skönt att herrn har kommit hem, 5 veckor är ju en jätte lång tid! kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag tror det är på våren det är allra roligast och köpa blommor, man ser dom liksom mer då. Urnan du har ser jättehäftig ut och Da Vincis madonnor låter spännande.
Ha en fin vecka
Kramar
AnnaMaria

Ainosofia sa...

<3

Mamma C sa...

Härligt att känna av våren lite granna nu.
Ha en fin vecka.
Kram Mamma C

idémakeriet sa...

Härligt att ha din älskling hemma igen, inget är skönare än att vara tillsammans igen.
Jag kan tänka mig att han har sett en del fint där.
Fint med alla vårblommor, vita krokusen är bara såååå fina!.
Kram Gerda

Fågel Blå sa...

Underbara bilder!!!!
Tänk att det är Vår nu!!!!
kramar Kathrine

Hem Ljufva Hem sa...

Så härligt att fylla huset med vårblommor.Tänk vad ljuset gör med oss.Det riktigt bubblar i själen emellanåt.
Jag är så fruktansvärt beroende av ljuset.Den mörka årstiden gör att det känns som om jag halvsover hela dagen.
Våren är min favoritårstid,så mkt att se framemot...
Kram.