lördag 31 mars 2012

Ja, se det snöar...


 ...ja, se det snöar, det var väl roligt, HURRA??? Inte så värst...

Det snöade här hela gårdagen så nu har marken och de små knoppande vårblommorna täckts av ett kallt snötäcke. Jag försöker tänka att det fortfarande är "bonustid", men visst kändes det lite tråkigt att behöva ta fram vinterjackan igen! Temperaturen ligger bara strax över nollan, så nu fryser vi igen :-).

Jag tänkte visa lite bilder från förra helgens stök. Jag har länge varit på jakt efter ett vitrinskåp som skulle passa i köket, det skulle gärna vara gammalt och "djupt", däremot inte alltför brett eftersom vi har ett litet dockkök från 30-talet. De flesta vitrinskåp jag hittade var alltför stora och tunga. I höstas behövde jag akut flera vitrinskåp till butiken, men de visade sig vara svåra att finna! Efter många om och men hittade mina föräldrar till slut ett vitrinskåp som de dessutom var snälla och körde hit och bar in :-).


Nu kom jag på att det vitrinskåp mina föräldrar hittade faktiskt skulle passa rätt bra i köket, förutom att det är avlutat och inte passar ihop med resten av möblemanget. Men det finns ju färg! :-) Förra helgen blev jag så sugen på att börja flytta runt saker för att se hur det skulle kunna bli. Vitrinskåpet fick en ny plats och jag började ställa in en del av min samling av gammalt gräddfärgat porslin.

Först ställde jag in ALLT, men sen tyckte jag att det kanske är finare med lite "luft" i hyllorna? Men nu vet jag inte. Jag tar bort och ställer tillbaka och blir aldrig nöjd... :-).

På bilden ovan syns en av mina absoluta favoritsaker, en riktig praktpjäs från Gustafsberg. Det är den gräddfärgade terrinen som är från mitten av 1800-talet. Den är så otroligt fin och knoppen är formade som en stor blomma. Dessutom är den i kanonskick och har förmodligen aldrig använts! Fru Ripa fick också flytta in i skåpet och hon ser väldigt nöjd ut över sin nya upphöjda placering.


Ett litet hjärta fick plats i en skål och små urtavlor är placerade här och där bland de gamla skålarna och skärbrädorna. Fler saker lär få flytta in i skåpet, men jag ska vänta tills jag har målat om det. 

Ja, nu har ni fått se några "före-bilder", hoppas att det inte dröjer alltför länge tills jag kan visa några "efter-bilder" också! :-)

Det finns fortfarande tid att anmäla sig till utlottningen, den pågår till midnatt!

Önskar er alla en riktigt fin helg med sol och värme!

Många kramar
Bitte

10 kommentarer:

Maria at inredningsvis.se sa...

ÅÅÅÅ fint porslin:) Jag gillar din blogg, så mysig. Om du vill ha lite vårkänslor ala Paris kan du titta in till mig:)
Jag önskar dig en kanonhelg med hopp om sol.

LOVE Maria på inredningsvis

Vitt hus med svarta knutar sa...

Så mycket fint porslin du har! Åhh ripan är jag grön av avund för. Känner igen mig när du plockar och plockar om, jag gör likadant när jag ska fixa på hyllor, skåp och skänkar.

Du, jag har nästan missat din utlottning, anmäler mig direkt och hoppas på tur i "elfte timmen";-)

Ha en fin dag!
Kram,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Skåpet är ju jättebra, ibland har man mer än man tror. Din terrin ser så vacker ut, och ripan!! Det är superfint med fåglar i inredningen, den satte hela stilen.
Ingen snö här men en iskall vind, alla vårkänslor kom av sig.
Ha en mysig lördag
Kramar
AnnaMaria

Familjen Zaar sa...

Jag vet att det är bara mars...men vad besviken man blir när marken är vit ! :( Fåglar har inte jag men jag gillar det ! Jättefin Ripa ! Spännande att få se när skåpet är målat, blir säkert jättefint. ;) Ibland är det svårt att bli nöjd & man flyttar runt sakerna hit & dit tills man blir typ tokig...hehe
Ha en härlig dag !
Kram Anki

Hem Ljufva Hem sa...

Snö igen.Fyttirackarns så trist.Ja det är som jag tänker man ska inte ropa hej än.
Den här "våren" som kommit är alldeles för tidig.Här är barmark,solen skiner men det blåser bra.
Blir nog väldigt bra med det vitinskåpet och ändå finare ommålat.
Terrinen är ljuvlig...
Kram.

Mamma C sa...

Vädret är samma här som hos dig. Man fryser som bara den när man går ut. Kul att förny sig lite. Det ser jättefint ut det du visar på bilderna.
Kram Mamma C

Anette sa...

Hejsan Bitte
Verkligen jättefint porslin hi hi blir lite full i skratt jag gör som du flyttar in flyttar ut saker hela tiden hi hi blir för fullt men nää in med de igen ;)
Klart man är med i din fina utlottning ;)håller tummarna hårt nu.
Ha en härlig kväll.
Kramen Anette

Helena sa...

Det var inte roligt med det vita som kom natten till idag, vill gärna ha lite värme igen. Jag skulle också gärna vilja ha ett vitt vitrinskåp - fast ett stort :) Ser fram emot att få se ditt i helhet. Hoppas du har det bra och att du har en trevlig helg! kram

idémakeriet sa...

Det är så himla fint med allt det vita porslin.
Härligt att du till slut hittade ett fint skåp.
Ja det gäller att ha is i magen och inte ha allt för bråttom då hittar man det mesta man letar efter.
Nu blir jag nyfiken vilka som du kommer att dra.
Tack för din söta hälsning.
Kram Gerda

Loppan sa...

Spännande att få se slutresultatet av målningen! Porslinet du har är ju hur fint som helst, förstår att ripan trivs där! Kram Maria