söndag 12 februari 2012

Ordning och Reda


Det är det verkligen inte här hemma just nu! Jag håller på med hundra saker samtidigt, med följd att jag ställt till en enda röra. Först började jag flytta runt saker i köksskåpen, sedan började jag fixa med blommorna, efter det började jag ställa fram saker som skulle fotograferas, därefter bar jag in alla gamla saker jag köpte på gårdagens inköpsrunda med följd att man knappt tar sig genom hallen nu. Min önskan var att jag på söndagskväll (läs ikväll) skulle ha ett vårpiffat kök, men det är varken piff eller puff här hemma...

Mitt stökande började egentligen med att jag den senaste tiden känt mig så less på all mossa och alla kottar som fortfarande fanns framme efter jul, dessutom murrade jag till det lite här hemma i höstas och det vill jag bara få bort nu! När jag någon dag har piffat färdigt i köket ska jag ta några bilder och visa er, men en liten sneak peak kan ni i alla fall få från något här hemma som många frågar efter. Jag har sån tur så att jag har Reda-lådor i original från 1930 när huset byggdes, dessa är av glas och otroligt tunga och gedigna. Egentligen borde jag ta bort skåpluckorna så man ser dem hela tiden :-).


Jag har också fotat en hel del i helgen, jag hittade bland annat ett litet durkslag från Kockums. Jag tycker bäst om dem i creme och grönt och samlade på delar i de färgerna under början av 90-talet. Sedan började jag antagligen att samla på något annat och gjorde mig av med allt ;-).

Jag vet inte om det är längtan efter vår och värme som gör det, men jag börjar mer och mer att längta efter gula nyanser. Kanske inte knallgula så man sätter kaffet i vrångstrupen, utan mer milda gula nyanser som vaniljsås och havre... och så lite toner av grädde och semlor ;-).


Jag har lagt in flera härliga vispskålar i butiken, dessa är gamla Gustavsbergs-skålar och jag har själv flera stycken i varierande storlek som jag använder flitigt. De har en sån vacker form och man kan använda dem till så mycket. Dessutom är de vackra att bara ha stående framme. Jag är otroligt svag för gräddfärgat porslin och har väl samlat på mig en hel del genom åren... när köket är piffat ska jag visa lite från min samling :-).

Mollie och Noomi har tagit sig en sen eftermiddagslur och när de vaknar igen tror jag att vi ska åka och handla något riktigt gott till middag... :-).

Ha en riktigt fin söndagskväll!

Många kramar från en totalt opiffad
Bitte

PS. Jag gjorde en liten paus från min reseberättelse, men i nästa inlägg fortsätter den!

13 kommentarer:

Mamma C sa...

Ja,, är nog likadan med att starta upp en massa saker samtidigt. Sedan är det bara en stor röra istället för ordning och reda. Men till slut hamnar man på ruta B och allt är klart.
Kram Mamma C

Rummet för välbefinnande sa...

Ja du Bitte, jag hade också en hel del av gult/grönt Kockums men så fick jag lov att rensa bort allt......
Så kan det gå!
Den där vita skålen skulle jag så gärna tagit hand om.

Hoppas du har det bra (mitt i allt plockande och grejande) så önskar jag dig en riktigt fin vecka!
Kram kram Mia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Aha, heter det reda-lådor. Dina tror jag är dom finaste jag sett, du får haka av skåpluckorna så dom syns. Känner igen det där och börja på en massa och så blir det en enda salig röra, men det brukar bli bra i slutändan.
Ha en fin söndagkväll
Kramar
AnnaMaria

Hanna sa...

Ha en fin kväll!
Kram
Hanna

Helena sa...

Haha, jag känner igen mig i det där med att starta upp många saker samtidigt. Även om det tar lite tid så är det så himla skönt när allt är klart, Men då har man oftast nya projekt på gång! Jag hoppas att du har haft en härlig helg och har fått njuta av solen! kram

idémakeriet sa...

Det är lätt händ att man rör till det ordentligt istället att man få ordning.
Det kommer nog ska du få se, en vacker dag får du vårenergi och tar du tag i saken.
Är din man redan hemkommen igen?
Jag brukar känner mig lite rastlöst och oorganiserat när jag är ensam hemma.
Kram gerda

Bea sa...

Hej!
Ja, ibland blir det bara ett enda kaos av alltsammans, men det brukar bli så bra slut, efter lite möda och slit.

Här har en del önskningar på "piffning" också uttalats och får se om det blir ngt av det.

Ledsen för att jag varit en dålig bloggvän på sista tiden, men varken ork eller tid har funnits.
Det finn sju en del irl också som bör uppmärksammas :)

En fin Alla hjärtans dag till dig!
Kram /Bea

STENLYCKA sa...

En stor varm Allahjärtans-kram till dig!
Önskar att din dag kommer att fyllas med kärlek, glädje och många geléhjärtan!
Raina

Nyanser av vitt sa...

Tittar in för att önska dig en mysig Alla Hjärtans Dag.
Kram Agneta

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det var en riktigt redig redahylla du har=) Den där ryms det massor i. Jag har en mindre, också med glaslådor och den står i mitt skafferi fylld med kryddor och smått som knäck- och ischokladformar, buljongtärningar och annat plock. Superbra förvaring.

Önskar dig en skön fortsättning på helgen!
Kram,
Regina

Systrarna Karlsson sa...

åh det här med att påbörja en massa saker samtidigt känns igen så till den grad att en prioriteringslista allt som oftast tvingas skrivas;) Visst är det härligt med cream och ljusgula nyanser även här har det börjat smyga sig in i inredningen;)

Önskar dig en härlig start på veckan

idémakeriet sa...

Hej gumman, jag ser i min blogglistan att du för 8 timmar sedan gjorde en nytt inlägg men när jag klickar på det händer det inget, kan det vara något fel på din sidan?
Kram Gerda

G:a Affären sa...

Hej Bitte!
Så roligt att du hittade till min blogg! Själv har jag varit in och även köpt några fina saker genom Aunt Molly, inte visste jag då att du har en blogg. Men nu vet jag!
Känner väl igen syndromet att ha hundra saker på gång, samtidigt. Men det är kanske så när man har visioner/kreativitet eller kanske en släng av ADHD.....!?
Roligt att du gillar hundar, Mollie och Noomi är så fina. Jag älskar dessa mjuka långa öron.
Nu ska jag till jobbet och ser fram emot att komma hem och få ta del av dina resor och annat fint på din blogg. Kul att vi hittat till varandra!
Kram
/Cia