lördag 4 februari 2012

Nyordning


Hoppas ni har det bra i vinterkylan! Här huttrar och fryser vi, temperaturen sjönk snabbt ner till -20 grader häromdagen, vilket inte gjorde mig särskilt glad ;-). Allt blir så mycket jobbigare, man får inte upp bildörrarna och får man mot förmodan det, startar inte bilen...

Allt har varit så intensivt sedan jag kom hem, så jag har inte haft tid för bloggen. Jag kom ju hem natten mot söndag den 22/1, på måndag morgon den 23/1 traskade jag iväg till ett nytt jobb. Jag har tagit på mig ett kortare vikariat som verkar riktigt spännande, så därför blir det dubbeljobb under några veckors tid. Det har varit en stor omställning att kliva upp tiiiidigt på morgnarna måste jag säga! :-) De första dagarna försökte jag jobba ikapp så mycket jag bara kunde och gick hem på luncherna för att åka iväg och posta de paket jag packat kvällen innan. Det visade sig inte hålla i längden, så mamma var så snäll och åkte ner flera gånger under veckan för att hjälpa mig att skicka paket och handla mat och så vidare.


Jag fick någon slags allergisk reaktion av all cigarettrök och smog när jag var i Peking, med följd att jag tappade rösten och så svullnade ögonen igen. Det var inte så jätteroligt att börja på ett nytt jobb när ögonen såg ut sådär ;-). Nåja, det lade sig efter några dagar och nu börjar jag känna mig någotsånär igen :-). Dessutom har jag snart jobbat ikapp mig och det känns skönt!

I veckan reste H iväg igen, den här gången till Nya Zeeland för att fiska! Jag har faktiskt inte hört av honom sedan han kom fram, så jag hoppas att allt är bra (!). Därför blev det från och med den här veckan även nya rutiner för Mollie och Noomi. Vi har alltid kunnat pussla så att någon av oss har varit hemma med dem, men i måndags fick de börja hos en dagmamma. Det har gått jättebra måste jag säga, men från och med torsdagen hade jag dem hemma eftersom dagmamman skulle resa bort. Gud så nervös jag var på jobbet, för de gånger vi har lämnat Noomi ensam hemma har det alltid hänt något... ;-). Jag sprang hem på lunchen och när jag kom hem sprang jag runt med andan i halsen och tittade noga i varje rum efter eventuella Noomi-hyss!

Det visade sig att jag inte alls behövde vara orolig, för både Mollie och Noomi skötte sig exemplariskt både i torsdags och igår! :-)


I torsdags var sonen på väg hem från Visby och skulle bila från Stockholm även den här gången. Jag satt på jobbet när jag plötsligt fick ett mms från honom med en bild på en kvaddad bil! Man kan ju få en hjärtinfarkt för mindre... det visade sig att de först hamnat i ett snömoln och sedan fått panikbromsa i den här kallhalkan, med följd att de gled rätt in i en långtradare. Som tur är gick det "bra", men bilen var inte körbar utan de fick bärga den och sedan ta hyrbil sista biten. Blodtrycket steg till oanade höjder innan han äntligen svarade i telefon och jag hoppas nu att det inte blir några framtida men av det hela. Ofta brukar man ju inte få ont i rygg/nacke förrän efter några dagar...

Nåja, nu ska jag sluta beklaga mig! :-) Idag skiner solen och det är en fantastiskt vacker vinterdag, trots den bistra kylan. Ikväll ska vi ta med sonen ut på middag, han fyller nämligen 20 år i morgon :-). Det ska bli härligt att sätta sig vid dukat bord! Det är dessutom på en italiensk restaurang och jag fullkomligen ÄLSKAR italiensk mat.

Idag har jag också hunnit fota och lägga ut nya varor i butiken. Jag har försökt att lägga in lite varje dag under veckan som har varit och under Nyheter finns nu bland annat fler bronsstatyetter från Kina, de söta väskorna jag nämnde i ett tidigare inlägg, fler vackra pärlhalsband, antika nysilverbestick och gamla kakformar. Under morgondagen kommer jag att lägga in det jag fotade idag: en antik ostkupa/glasklocka med fat som skymtar på översta bilden, vackra penslar från Kina samt antikt rödvitt porslin från Gustafsberg. Välkommen att kika i butiken! :-)

Önskar er alla en riktigt skön och solig helg!

Många kramar
Bitte

8 kommentarer:

idémakeriet sa...

Du har ju mycket att göra och sköta Bitte, tänk på dig själv också!
Nytt jobb, har jag missat något? Jag trodde att du skulle fortsätta med webbutiken framöver.
Kan tänka mig att det är lite jobbigt att kombinera allt men som du säger du hittar dina rutiner så småningom.
Skönt att hundarna trivs hos dagmamman, det måste var en lugn känsla för dig.
Ha det gott vännen.
Kram gerda

Mamma C sa...

Låter körigt till tusen för dig. Bra att hundarna trivs hos sin dagmatte.
Ha en fin Helg.
Kram Mamma C

rosenälvorna sa...

Hej, händer mycket i ditt liv, raka motsatens till mitt;) hoppas du fått kontakt med make och att allt är bra och att sonen mår fortsatt bra efter olyckan, usch vad otäckt! tur det finns dagmamma åt våra fyrbenta älsklingar, när det behövs:) och att det även gick bra för dem att vara hemma själva! Nu ska jag kika in i din shop, vill ju så gärna ha en av dina plädar/överkast, men det ekar så tråkigt tomt i min plånbok:) Kram Christina

Loppan sa...

Oj så mycket som hänt! Förstår att du inte hunnit med att blogga på ett litet tag. Vilken tur att det gick så pass bra med sonen i allfall! Allt annat är materiellt. Ska kika in i butiken och titta på allt nytt nu om en liten stund. Ha en bra och förhoppningsvis lugn söndag! Kram Maria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jösses, förstår att du slutade andas där en kort stund, så otäckt med bilen och sonen. Låter spännande med nya jobbet, men du har mycket nu. Bra att vovvarna sköter sig så bra, hoppas du fått en lugn helg nu i alla fall.
Kramar
AnnaMaria

Helena sa...

Grattis önskar jag sonen på födelsedagen. Hoppas ni fick god mat på restaurangen. Jag älskar också italienskt :)Skönt att han klarade sig oskadd från trafikkaoset efter E4:an. Det var många olyckor den dagen! Låter spännande med nytt jobb. Ser mig om efter nått nytt jag med :) Nu ska jag ta och kika in i din butik och kolla på dina nya fina saker. kram

Fågel Blå sa...

Ojjj det låter kaotiskt!!!!
Du måste ta hand om dej!!!
Låter trots väldigt spännande med det nya arbetet!
Skall kika in på din fina webbbutik
Och se om jag kan hitta några gosaker!
Ha en fin Vecka
Kramar Kathrine

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj så mycket som har hänt under en kort tid. Förstår om du får högt blodtryck...
Lycka till i alla fall med ditt nya jobb. Nu ska jag kika in i butiken :)
Kram
Marie