tisdag 3 januari 2012

Bomber, granater och små pluttfötter



En morgon för ett tag sedan sa matte att det var julafton och att vi skulle få jättemånga paket och mycket gott att äta. Det var jättespännande! Hela dagen slog husse och matte in paket och lade under granen, men vi fick inte öppna dem utan bara ligga och titta på dem. Det tycker jag var dåligt! Hela dan låg jag framför granen och stirrade på julklapparna och bara väntade och väntade. När det hade gått tusentals timmar, provade jag och Mollie att tjuva några julklappar i smyg, men husse upptäckte oss och lade tillbaka julklapparna.

På kvällen började husse att plocka fram SUPEJMYCKET mat. Mollie och jag höll på att svimma, för det luktade supergott av julmaten. När hela köket var fullt av mat, sa husse och matte att vi först skulle äta fisk. Jag ÄLSKAR fisk, så matte gjorde ordning en silltallrik till mig. Det var det godaste jag har ätit i hela mitt liv, det var fyra sorters sill, tre sorters lax, sikrom och räkor. Mollie älskar inte fisk så hon fick en köttallrik i stället, fast det tycker jag var konstigt för man får inte börja med kött. Sedan sa matte att vi skulle fortsätta med köttet. Jag fick lite julskinka, älgköttbullar och rökt älghjärta. Det var SUPEJGOTT! Mollie och jag ville bara ha mer och mer älghjärta, men vi fick inte så mycket som vi ville. Det tycker jag var dåligt!

Senare på kvällen sa husse och matte att vi skulle öppna julklapparna. Mollie och jag blev så himla glada så vi började springa runt runt i hela huset! Jag önskade mig mest av allt en egen pudel och Mollie önskade sig en egen katt, men matte säger att det räcker med djur i det här huset. Men vi har ju inga?! Vi fick i alla fall varsin smällkaramell med godis som matte gjort, andra godsaker, varsin liten gosedjurspudel och så fick jag en Hello Kitty! Mollie och jag var helt som tokiga och bara sprang runt och lekte med våra nya leksaker och då och då stannade vi och åt vi lite av godiset som låg över hela golvet.


På juldagskvällen skulle husse och matte åka bort en stund och när de åkte fick vi varsitt ben som vi låg och tuggade på samtidigt som vi såg på TV. Efter ett tag började vi känna oss uttråkade, för det var inget bra program på TV:n så då lekte vi lite med våra nya leksaker en stund. Men sen började vi känna oss uttråkade igen och det var då vi upptäckte att husse och matte hade glömt en kartong med After Eight på vardagsrumsbordet. Vi lyfte ner kartongen och åt flera stycken, de var supergoda men också lite starka. När vi hade ätit så många vi orkade, tänkte vi att det var bäst att ta ut alla som var kvar ur papperna. Vi lade ut dem på golvet i ett speciellt mönster, sedan bet vi av varje hörn på dem för att markera att de inte var uppätna och att vi skulle äta upp dem senare.

När husse och matte kom hem och upptäckte att vi hade ätit av chokladen, blev matte superorolig för att vi skulle få ont i magen av all After Eight. Tror hon, ja! Sedan började de plocka upp all choklad på golvet fast vi försökte stoppa dem. Matte sa att man inte kan ha choklad liggande över hela golvet och att det räckte med chokladätning, det tycker jag var dåligt! Jag blev så himla sur på henne.

På kvällen när vi hade gått och lagt oss, började det att blåsa supermycket. Det började banka på alla fönster och på väggarna. Plötsligt började det slå på taket också och jag blev livrädd att det var skärmflygarna som höll på att bomba taket så de kunde komma ner och ta mig. Mollie och jag sprang rätt in i sovrummet och hoppade upp i husses och mattes säng. Vi kröp in under mattes täcke och sedan låg vi tätt intill henne hela natten medan vi lyssnade på alla otäckheter. Matte sa att det inte var någon fara. Tror hon, ja!


Nästa morgon sa husse att vi skulle gå ut och titta på förödelsen, fast jag vet inte vad han menade. Jag blev superorolig och tittade hela tiden upp mot himlen för att se om skärmflygarna var på väg igen. Jag börjar mer och mer förstå att alla farligheter kommer från himlen! Lite senare på dagen ville matte att vi skulle ta en promenad, så vi bestämde oss för att gå till sommartorpet. Det gick inte att gå dit, för det hade blåst omkull jättestora träd överallt! Plötsligt upptäckte vi att det var något konstigt med Mollie och då såg vi att hon hade gjort illa sig i tassen. Husse bar henne hela vägen hem så att hon inte skulle få mer ont, men jag sprang omkring och busade för jag mådde SUPEJBRA.

När vi kom hem sa husse att han skulle beställa snöskor till oss. Han läste i datorn att beagle ska ha S, men för säkerhets skull mätte han Mollies fötter och då skulle hon ha XS. Husse sa att vi säkert kunde ha samma storlek, men för säkerhets skull mätte han mina fötter också. XS var för stora för mig, och sen märkte han att XXS också var lite för stora för mig. Jag skulle ha den minsta storleken som är för chihuahua. Alla började reta mig för att jag har små pluttfötter och de sa inte förlåt till mig heller. De är så himla dumma mot mig!

En annan kväll märkte jag att det var något speciellt, för husse och matte gjorde supergod mat och så fick vi förrätt. Senare på kvällen höjde de volymen på TV:n och satte på stereon, och det var då jag märkte att skärmflygarna hade kommit tillbaka! Det lyste i hela himlen och det ramlade ner tusentals bomber och granater och Mollie och jag blev livrädda. Matte sa att det inte var någon fara och ibland märks det att hon håller på att bli tokig. Hon säger att det inte är någon fara fast de bombar och granatar hela stan! Till slut blev det tyst och det var tur så vi kunde gå och lägga oss någon gång för jag var supertrött. Jag älskar VEJKELIGEN INTE bomber och granater, men det var ändå en SUPEJKUL JUL!

Hälsningar
Noomi

5 kommentarer:

Aquilejans sa...

Helt underbar berättelse!
Kram Malena

Hem Ljufva Hem sa...

Blivande barnboksförfattare?
Absolut!!!
Underbara historier skapar du.
Härlig vovvejul.
Dina vovvar verkar vara högst älskade individer.
Önskar dig och vovvar en god fortsättning på 2012.
Nu ska jag knyta mig ett par timmar.Nattjobb väntar.
Kram Kicki.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Lilla goa pluttfot-Noomi, det vet du väl att det är fint med små fötter, så det så. Vilken fin jul och nyår ni har haft, och väldigt fina julklappar. Till Bitte säger jag tack för hälsningen, jag är frisk nu, full fart igen.
Kram och nospussar
AnnaMaria

Tre Tanter sa...

Hos er verkar guda gott att vara:)

3 tanter

Helen sa...

Kära Noomi!
Det lät som din jul har varit fin. Du och Mollie måste ha varit väldigt snälla som fick så många julklappar och god mat. Men aj,aj, vet du inte att choklad är jättefarligt för hundar att äta...tur att ni inte blev sjuka!!
Då är vi två som har pluttfötter. Jag har storlek 35, och det är inte stort på en gammal tant som jag. Så jag brukar också få höra lustiga kommentarer om mina fötter.
Ha nu ett fortsatt gott nytt år och hälsa alla dina familjemedlemmar!
Puss och kram!!