fredag 23 december 2011

Tända brasor och nya vinterkläder


En morgon när jag, Mollie och husse skulle gå ut, ramlade det ner någonting vitt och blött från himlen. Jag blev livrädd! Det fortsatte bara och efter en stund började jag titta om skärmflygarna och det flygande badkaret var på väg mot mig också. Jag börjar mer och mer förstå att alla farligheter kommer från himlen! Till slut vågade jag inte vara ute längre, utan sprang in till matte för att hon skulle förklara för mig. Matte lyfte upp mig och bar ut mig igen och berättade att det var snö som föll från himlen, och att man inte behöver vara rädd för den. Man kan till och med äta snö om man är törstig. Jag provade lite och det var SUPEJGOTT!

Efter frukosten sa husse att jag skulle få följa med och jaga den dagen och att det skulle bli mycket lättare att hitta hararna nu när det hade kommit snö. När vi kom till skogen sprang jag runt lite och hittade haren nästan på en gång! Det var SUPEJLÄTT att hitta den nu när det var snö i skogen! Jag jagade den ganska länge, men sen lurade den bort mig som den alltid brukar göra. När jag sprang där på vägen och letade efter haren, märkte jag att det luktade rök överallt. Efter en liten stund såg jag att det var husse som hade tänt en brasa. Han tar inte jakten på allvar! Jag får jaga och göra allting själv, medan han bara tänder brasor eller lägger sig och sover! Matte skulle bli rosenrasande på honom om hon visste att han inte kollar mig i telefonen hela tiden!

När vi kom hem igen sa husse att vi skulle åka till djuraffären och köpa nya vintertäcken. Jag och Mollie blev jätteglada, för det är SUPEJKUL att åka till djuraffären. Det finns djur där, jättesöta kaniner och små pippifåglar! Det finns också jättemycket godsaker där och ibland köper husse och matte ben och lördagsgodis till oss. När vi kom till djuraffären fick Mollie prova ett vintertäcke, men jag fick inte prova nåt, utan jag fick bara stå där och titta på. Husse köpte inga godsaker till oss heller!

När vi kom hem igen ville matte se det nya vintertäcket, så Mollie fick prova täcket igen. Då frågade matte om inte husse hade köpt ett nytt täcke till mig också, men då sa han att Mollies gamla täcke blir bra till mig. Matte frågade hur han tänker som, det gamla täcket är ju alldeles för litet för mig och åker upp över halva ryggen så fort jag böjer mig framåt. Hur tänker han som??? Han älskar väl när jag fryser ihjäl om rumpan! MÖRDAJE! BARNAMÖRDAJE!

När vi stod där så kände jag mig mer och mer ledsen, för det var ingen som sa att jag var söt och att jag hade ett fint täcke. Varför ska alltid storungen få nya vackra vinterkläder, medan bäbisen får ha fula gammelkläder? Jag blev så ledsen så jag bara sprang rätt ut ur köket och in i sovrummet, sen hoppade jag upp på sängen och borrade ner huvudet i mattes kudde. Matte och Mollie kom efter och lade sig i sängen bredvid mig. Matte försökte lyfta upp mitt huvud så att hon kunde prata med mig, men jag bara borrade ner huvudet mer och mer för jag var så himla ledsen. Mollie var snäll och slickade på mig hela tiden för att jag skulle bli glad igen, men det blev jag inte. Efter en stund sa matte att jag visst ska få ett nytt vintertäcke, ett rött som är mycket vackrare än Mollies. Och så ska jag få en ny reflex med Hello Kitty.

Jag älskar Hello Kitty! När vi hälsade på våra vänner för ett tag sen, hade deras barn ett Hello Kitty-gosedjur som var så fint och jag ville bita i det, men det fick jag inte. Det tycker jag var dåligt! Matte sa att det snart är jul och att jag kan önska mig en egen Hello Kitty då. Jag älskar jular, för man får supermånga paket och godsaker! :-)

På kvällen när jag och Mollie hade kurat ihop oss och nästan somnat i mattes knä framför TV:n, sa mördajen att vi kunde flytta på oss så att han fick sova bredvid matte någon gång. Mollie och jag bara stirrade på honom. Hur tänker han som??? Det är väl barnen som ska få sova hos mamman? Vi kröp ännu närmare matte och fortsatte sova. Husse får klara sig själv.

Hälsningar 
Noomi

12 kommentarer:

Bea sa...

Godmorgon!
Vilken trevlig läsning och väldigt stämningsfullt med snö och riktigt vinterlandskap.

Vill önska dig en riktigt GOD JUL!
Julkram / Bea

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Får ett skrattanfall här, maken lär undra vad jag håller på med. Älskar dessa fina berättelser, man lever sig in i Noomis värld. Och ett nytt fint täcke, det hoppas jag hon får av tomten.
Om jag inte hinner kika in mer före julafton säger jag
♥ GOD JUL ♥ till dig, familjen och hundarna. Tack vännen för att du är en så fin bloggvän.
Julkramar
AnnaMaria

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så gulligt! Jag läste med ett leende på läpparna...
Klart hon ska ha ett nytt täcke. Hon blir säkert jättefin i det nya... och Hello Kitty, hoppas hon får massor av nya leksaker, som hon får göra vad hon vill med...
God Jul och Gott Nytt År!

Kram

Marie

Viola sa...

Ville titta in för att önska en skön och fin jul, vad skönt att höra att det finns fler morgonpigga dogar, kram från Viola och vilde Malte

idémakeriet sa...

Härligt läsning, sitter här och skrattar.
Jag önskar dig en underbar jul, njut av varandra och ta det härligt lugnt.
Kramar Gerda

Lussan sa...

Vill tillönska dig en riktigt God Jul.

Jul Kramar Lussan

Helen sa...

Kära Noomi!
Det är inte lätt att vara det minsta barnet i familjen...men vilken tur att du ska få ett nytt täcke, för det är aldrig kul att ärva efter sin storasyster!
Nu vill jag önska dig, Mollie, Matte och Mördajen en riktigt GOD JUL!
Många kramar!!

Anna sa...

Ville bara önska en God Jul!
Kram Anna

STENLYCKA sa...

Må ögon gnistra och hjärtan värmas, en riktig GOD JUL till dig goa bloggvän!
Kram Raina

Mamma C sa...

Halloj på dig Noomi, vill bara önska din matte och husse en riktig God Jul. Givetvis även dig och Mollie.
Kram Mamma C

Systrarna Karlsson sa...

Fniss fniss fniss. Vilka härliga hundar du har, förstår helt problematiken med ärvda kläder. Här ärvdes det alltid, inte alls kul ibland måste man få känna att något är ens egna. Så stå på dig Noomi;)

Önskar dig en ljuvlig Jul

Hem Ljufva Hem sa...

Hahaha som en vacker Walt Disneysaga är det jag tänker på när jag läser.
Du har en gåva...
Kram.