tisdag 6 december 2011

Lunch på anrika S:t Petri Logen

Igår började det snöa, först var det mer som snöblandat regn, men temperaturen sjönk allt eftersom och idag ligger snön till och med kvar! Nåja, är det så här lite så gör det inte så mycket, men några meterdjup orkar jag inte med känner jag ;-).

Mitt på dagen begav jag mig till anrika S:t Petri Logen, för lunch med nätverket Vendela (ett nätverk för kvinnliga företagare i Härnösand). Det var riktigt trevligt och mycket givande! Jag ser redan fram emot nästa lunchträff om en månad :-). Maten var inte alls dum den heller, men så var vi också på en av de finaste restaurangerna i stan. Jag åt en underbar Bouillabaisse... mmm...


S:t Petri Logen får fortsätta min lilla huskavalkad! :-) Byggnaden uppfördes under åren 1870-71 av S:t Petri Orden som sedan dess haft byggnaden som sin ordenslokal med tillhörande restaurang. Självklart har byggnaden i modern tid använts till mycket annat också, till exempel är det här studenterna har sin studentbal varje år. S:t Petri Orden grundades 1843 och är unik för Härnösand, sällskapets syfte är ett angenämt och förädlande sällskapsliv.

Byggnaden har en karaktäristisk panelarkitektur i snickarglädjestil som är typisk för den här tidens utvärdshus. Sommartid förlades restaurangrörelsen även till den vackra och stora trädgården bakom huset, och det gör den än idag. Byggnaden är nog inte till sin fördel i vinterskrud, utan sommartid är den som allra vackrast med all grönska och den lummiga trädgård som omgärdar den. S:t Petri Logen blev byggnadsminnesmärkt 1980.


Invändigt är byggnaden lika pampig och storslagen som den är utvändigt, något av det vackraste är den stora trappan som leder upp till övervåningen. Överallt i rummen finns stora speglar med snirkliga guldramar, pampiga 1800-talsmöbler, MYCKET röd sammet på golv, gardiner och möbelklädsel, samt vackra gamla tapeter som man aldrig sett maken till någon annanstans.

På bilden ovan ser man lite av trädgården bakom huset och i bakgrunden skymtar vår vackra vita Domkyrka. Det är en pittoresk liten stad vi bor i :-).

Ha en fin kväll!

Många kramar
Bitte

3 kommentarer:

Tre Tanter sa...

Vilken underbar byggnad, vilket kulturarv, lyckliga ni som har en sådan fin byggnad i Härnösand, ha en skön kväll hälsar 3 tanter

rosenälvorna sa...

Hej, tycker det var vackert även i vinterskrud. Christina

Helen sa...

Oj, vilken vacker byggnad. Och så beskriver du det så målande, att jag nästan trodde jag gick omkring därinne bland den röda sammeten... *blink*
Vi fick också snö igår. Och nu räcker det för i vinter!! ( Om jag får bestämma!)
Många kramar!