måndag 19 december 2011

Julmarknad och fjärde advent (!)

 Foto: Björn Grankvist, murberget.se

Här kommer för ovanlighetens skull ett "vanligt" inlägg från mig! Jag känner mig som en mycket dålig bloggvän, men jag har jobbat sju dagar i veckan i snart en månad nu, så det har helt enkelt inte funnits tid för bloggen. En del dagar har jag knappt hunnit med julkalendern (som idag till exempel)! Jag var nog inte riktigt förberedd på denna julrusch och känner mig så otroligt glad och tacksam över alla som hittar till mig :-). Nog förstod jag att det skulle bli extra mycket att göra i december, jag jobbade i butik när jag var yngre så jag minns hur det brukade vara. Ja, jag vet inte vad jag egentligen trodde... jag trodde att jag skulle visa bilder från mitt julpyntade hem här på bloggen var och varannan dag under december, men så blev det då rakt inte! Hmm... det kanske blir några bilder den här veckan? ;-)

Det blev såklart lite extra mycket jobb inför förra helgens julmarknad på Murberget. Jag klev upp redan klockan sex på söndagsmorgonen för att packa det sista och vid tiosnåret åkte H och jag upp med marknadsståndet och alla lådorna och började packa upp allt. Vi hade gott om tid på oss, för marknaden började först klockan tolv, och jag trodde i min enfald att jag skulle hinna sätta priser på allt när jag väl var där ;-). Till min stora förvåning började folk strömma in på området långt tidigare och från klockan halv tolv var det full fart! Det var fullt med folk hela tiden vid vårt bord, så det blev lite si och så med prismärkningen. Turligt nog var mamma där och hjälpte mig hela tiden, det hade aldrig gått utan henne! Hon var så snäll och hade tagit med sig fika till oss, då och då fyllde hon på lite kaffe i min mugg för att jag skulle få dricka något varmt i kylan, men det var så fullt upp så kaffet hann kallna gång på gång. Men då hällde hon bara upp lite nytt kaffe till mig, och så fortsatte det i tre timmar :-).

Mamma fick också hjälpa till att packa varor och så fick hon springa och växla pengar mitt i ruschen. Ja som sagt, det hade aldrig gått utan henne! Hoppas hon vill vara med nästa år också :-).


När det nästan var stängningsdags kom jag på att jag inte fotat mitt bord som jag hade tänkt, jag hade till och med laddat kameran innan jag åkte. Det var så dags att komma på det då, för mörkret hade börjat sänka sig över Murberget och min kamera och mörker går inte bra ihop. Jag blev lite besviken, för jag blev så nöjd med bordet och ville spara bilderna inför nästa år, men det var så intensivt och så många som stannade till vid vårt bord, så det hade inte heller gått att fotografera när det var fullt med folk i vägen. Bilden ovan är en av de få bilder som inte blev suddiga, ja ni ser ju att det var rätt mörkt ute när vi började packa ihop :-) Tur att jag hade måååånga tända ljuslyktor och ljusstakar, annars hade vi nog inte sett någonting... 

När jag letade efter bilder från julmarknaden på nätet, hittade jag faktiskt några bilder av Aunt Molly's bord! Det var flera som stannade och fotade och ni hittar två bilder på den här fina bloggen. Ni känner säkert igen Annie D:s skotska fudge, brevpressarna och mina ihopknåpade tändsticksaskar. Tändsticksaskarna sålde som smör i solsken, OCH fudgen ska tilläggas. Många hade läst och hört om Anne och ville därför passa på att köpa fudgen när den fanns så nära till hands.

Jag vill tacka alla kunder som stannade till hos mig, tacka särskilt för alla uppskattande ord och för att ni bidrog till att förra söndagen blev en oförglömlig dag. Jag blev så glad och även så rörd över all uppskattning!

Älskade sonen C flög hem från Visby förra helgen. Jag var så orolig så att jag stundtals höll på att bryta ihop, för det var riktigt dåligt väder och han skulle flyga i ett litet plan från Visby till Arlanda. Han känner sin mor och ringde som tur var direkt de hade landat för att berätta att allt gått bra. Det hade dock varit lite vingligt på slutet ;-). Som om det inte var nog utfärdades det klass 2-varning längs norrlandskusten och det passade ju perfekt då han skulle bila de sista 45 milen hem efter precis den sträckan! Det kändes så otroligt skönt när han efter mååånga timmar ringde och sa att han nästan var hemma :-).

Dagarna har gått så fort den här veckan, jag har haft så många paket att packa och sonen hade en hel del uppgifter som skulle slutföras och mailas in till lärarna före jul, men vi satt och jobbade sida vid sida och hann prata en hel del med varandra. Det var rätt så mysigt att båda satt och pysslade med sitt, men ändå umgicks på något konstigt sätt. Vi tände ljus och lyssnade på julmusik hela dagarna och så fick jag lyssna på sonens "jul-hit-lista" som enligt honom själv är "magisk". Jag vet inte om jag håller med... ;-). Bilden ovan är hans nya självporträtt, jag log när jag såg det första gången för det var som att se sitt eget barn som seriefigur. Jag känner så igen hans lockiga hår, glasögonen, favorit-t-shirten och så pennan i högsta hugg. En garde! :-)

Så blev det fredag och det var dags för honom att åka igen. C ska fira jul och nyår utomlands, SUCK, visst är det lite jobbigt med myndiga barn som får bestämma själva var de ska fira jul? ;-) Det kändes lite tungt när han åkte igen, men som tur är kommer han tillbaka efter nyår innan han åker till Visby. Jag LÄÄÄÄNGTAR redan dit! :-) Jag fick en sån fin present av honom innan han åkte, som en liten tidig julklapp. Det var två STORA vita strutsfjädrar, jag har varit på jakt efter såna så länge men de är inte lätta att få tag i!

Fjärde advent passerade helt obemärkt, jag jobbade från morgon till kväll och glömde till och med att tända det fjärde ljuset (!). Hmm, så kan det gå! Det här blev ett långt inlägg, hoppas ni orkade läsa allt. Tack till alla er som kikar in här och lämnar så fina kommentarer, trots att jag inte hunnit svara på dem. Ni är alltid så snälla och guld värda! :-)

Många kramar
Bitte

2 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är jätteroligt att butiken går så bra, och jag förstår att du jobbar jättemycket. Vilken fin julmarknad, jag kollade på hennes blogg. Och lite lessamt att sonen inte är hemma på jul, men du fick ju träffa honom nu före. Fast jag vet ju att det nyper lite i mammahjärtat.
Och lilla Wilda, hon föddes med en kal fläck utan päls på huvudet. Det är den dom sytt ihop.
Ha en bra julvecka
Varm kram
AnnaMaria

Systrarna Karlsson sa...

Men åh vilket härligt inlägg;) SÅ roligt att det går bra för dig, vi glädjs med dina framgångar. Verkar varit en härlig marknad och visst är det tur att man har en mamma som ställer upp då och då;)

Tack för dina värmande ord inne hos oss;) och vi önskar dig en inte lika men nästan hektisk vecka;)
Kram