tisdag 27 december 2011

Fångad av en stormvind...


Hej alla rara! :-) Hoppas att ni har haft en lugn och skön jul och att ni har kunnat ladda batterierna, trots att det blev en relativt kort ledighet i år. Vi har bara tagit det lugnt, på julafton var vi hemma (förutom att jag åkte iväg en sväng och lämnade julklappar till syskonbarnen) och på juldagen var vi och mina syskon med familjer bjudna till mamma och pappa på julbord. Som vanligt åt jag mer än jag orkade, jag känner mig fortfarande mätt... :-).

Juldagsnatten blev en otäck upplevelse! Den omskrivna stormen drabbade oss med full kraft, vilket vi inte hade räknat med! Ofta när det varnas för oväder och annat, har vi klarat oss relativt bra. Men, inte den här gången... det stormade och slog mot väggar och fönster, utomhus blåste det runt hinkar, redskap och annat (som antagligen kom från hela närområdet) och dessa blåste in i ytterväggarna med full kraft! Stundtals trodde vi att taket skulle lyfta och några gånger hörde vi fruktansvärda brak när stora träd föll till marken...

... morgonen efter började det att lugna sig och vi vågade oss ut. Då upptäckte jag något som hängde i det stora trädet vi har i trädgården. Först trodde jag att det var en torkvinda som flugit hit från någonstans, men det visade sig vara vår antenn + en del av taket som hängde och dinglade i trädet! H suckade och svor, jag vet inte riktigt hur vi ska få ner antennen, men det brukar ordna sig på något vis ;-). Mobiltelefonerna var helt utslagna, men började turligt nog fungera igen framåt kvällen.

Det hade blåst och stormat så mycket under natten så hela världen utanför fönstret hade förvandlats till is, därför tog vi oss inte hemifrån förrän sent på eftermiddagen när vi fick sandat. Vi följde de närmaste grannarnas vådliga färd med spänt intresse, de skulle med ett flyg till Italien och var tvungna att ge sig ut med bilen... herre min skapare, de var nära att hamna i diket både en och två gånger då de bara gled fram helt utan kontroll!

Och nu har det börjat storma igen... huuu.... :-).

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

8 kommentarer:

Hanna sa...

Så otäckt med stormen.
Kram
HAnna

hemma hos lilla mej sa...

Bara så otäckt med stormen.Här stornar det också inte alls skoj.Önskar dej en god fortsättning.Många kramar Rita ♥

Hem Ljufva Hem sa...

Det är otäckt när det blåser och stormar,man känner verkligen hur maktlös man är av vädrets makter.
Igår satt jag och tittade på en långfilm från USA som handlade om tornados och tänkte då,tack att vi inte har sådant här i Sverige.Fyttirackarns så hemskt.
Idag har vi haft 8+ och jag och en kompis har varit ute på långpromenad vid havet med våra vovvar.Som en vårdag nästan...
God fortsättning och Kram.

Systrarna Karlsson sa...

Usch och fy så obehagligt men skönt att ni är oskadda. Då ska vi nog inte klaga på den vind vi har haft här, tyckte den var obehaglig men kan knappt tänka mig hur det skulle kännas om träd rasade utanför... Nej fy för dessa stormar nu får det vara nog...

ÖNskar dig en härlig kväll och en kväll utan en massa blåst

Helen sa...

Hej Bitte!
Jag är jättenöjd över de blekrosa kulorna jag beställde från dig!! Och tack så jättemycket för de söta överraskningarna!!
Oj, ni har haft betydligt tuffare stormbyar än vad vi har, förstår jag. Man känner sig liten och maktlös när naturens krafter sätter igång...
Hoppas att lugnet har återvänt hos er.
Ha nu ett gott slut på detta år.
Många kramar!!

Mamma C sa...

Nog blåste det alltid, men inte så dant här där jag bor. Men som du säger är det ju nya stormbyar på väg igen in över landet.
Kram mamma C

Helena sa...

Tur att ni inte blåste bort! Vi missade nästan flyget pga av den elaka vinande kärringen :)) Hoppas ordningen har blivit återställd och att du har det bra. Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är tur jag fick kommentar från dig igår, då vet jag att ni är ok.
Det är väldigt otäckt med dessa vinterstormar som bara blir värre och värre, hoppas din man klarar taket. Jag är jättebekymrad för stugan på ön, alla höga tallar och den grunda jorden mot berget. Men nu var det mycket lindrigare här nere. Ha det bra nu dessa årets sista dagar.
Varm kram
AnnaMaria