söndag 4 december 2011

Andra advent och pysselstuga


Tänk att det redan är andra advent! Det är inte klokt hur veckorna bara försvinner, snart är det jul men julkänslan vill inte riktigt infinna sig och jag tror att det beror på vädret. Nu måste jag ändå erkänna att jag känner mig så glad och tacksam för varje dag som får fortsätta vara snöfri, jag brukar vanligtvis önska mig en vit jul, men jag tror att fjolårets tuffa vintermånader knäckte mig litegrann...

... jag kan inte minnas när vi senast hade så mycket snö som ifjol och det dessutom var så kallt! Det brukar alltid bli några köldknäppar per år, men ifjol höll kylan i sig under längre perioder. Temperaturen låg mellan -25 och -30 grader i flera veckor i sträck, någon enstaka dag emellanåt var det kanske "bara" -20 grader. Bilarna startade inte, varmluftsfläkten lade av,  elementen gick sönder på grund av kylan med följd att det bara var +6 grader inomhus när vi vaknade dagen före julafton. Noomi var bara några månader gammal då och jag bar henne innanför tröjan hela dagen för att hon inte skulle bli för kall. Mollie fick ha sitt vintertäcke på sig, sedan stoppade jag om henne med fårskinnsfällar och där låg hon och tryckte, medan jag och H gick omkring i ytterkläder och tjocka mössor och halsdukar. Som tur var fick vi den dagen tag på den sista gasolkaminen som fanns kvar att köpa i stan, så den gick varm under hela julveckan och det blev tack och lov lite varmare inomhus i alla fall :-). 

Snön rasade ner från himlen var och varannan dag, det stormade mer än på många år och eftersom H fick diskbråck ifjol höst var det jag som skottade (med god hjälp av sonen). En del dagar när jag var tvungen att ge mig ut med bilen, hade det snöat och drivit så mycket så att snön låg så hög så den nådde upp till halva rutorna på bilen! Snödjupet var alltså drygt en meter! Lika mycket snö fanns förstås på taket och på motorhuven OCH på hela garageinfarten OCH på vägarna.... en dag hade det drivit så mycket så jag inte fick upp ytterdörren utan fick ringa grannen och be henne skotta bort det värsta så jag kunde öppna dörren! Det är det här jag INTE saknar, speciellt nu när jag inte har sonen till hjälp den här vintern. Däremot skulle det vara lite mysigt med ett lätt snötäcke och lite rimfrost på fönstren, men det är bra mysigt med en grön jul också... JAAAAAA :-).
 

Usch, jag känner hur jag mår dåligt när jag tänker på förra vintern, nu byter jag raskt ämne! :-) Jag har pysselstuga här hemma, jag håller på att knåpa ihop en hel del saker inför julmarknaden nästa helg. Det var en kund som ville att jag skulle göra några tändsticksaskar med sekelskiftesmotiv på till henne, så i bara farten fortsatte jag och håller fortfarande på. Jag fick tag på sånt fint papper med nytryck av svenska och franska sekelskiftesfoton, men de går åt märker jag, hoppas jag kan få tag på mer!

Tändsticksasken på bilden ovan är inte riktigt färdig än, men jag tänkte visa den ändå. Jag tycker att flickan har såna otroligt vackra kläder! Först och främst är kappan så vacker med de stora knapparna och spetskanten, men den lilla pälsmössan är så söt också för att inte tala om pälskragen! En sån skulle jag vilja ha :-). Jag tycker att bilden är så fin och därför vill jag inte dölja den för mycket, men några fler dekorationer ska asken få.

Idag köpte jag några hyacinter som jag ska plantera i min antika vita Gustafsbergs-terrin, men det får bli morgondagens projekt :-).

Ha en fortsatt fin andra advent!

Många kramar
Bitte

9 kommentarer:

rosenälvorna sa...

Hej, usch ja förra vintern var det lite för kallt och lite för mycket snö. Underbar bild, så söt! Christina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

En sån vinter ska vi absolut inte ha, det bestämmer vi! Det är så bra som det är nu. Jättesöt ask, du är bra på pyssel.
Kramar
AnnaMaria

Anette sa...

Hej Biitte
Vilken härlig stjärna:)
Åh dina tändsticksaskar är ju ljuvliga,jättefina.
Ha en härlig 2:a advent.
Kram Anette

Aquilejans sa...

Ha en fortsatt skön söndag du också:)

Helena sa...

Jag vill att det kommer lite vitt innan jul, men kylan får gärna hålla sig borta. Kallare än -5 borde vara förbjudet! Vilket fint motiv du har hittat till asken. Ha en trevlig avslutning på andra advent! kram

Mamma C sa...

Visst är det fint med liite vitt. Men jag är nöjd med detta väder som vi har just nu. Fast det är väldans mörkt när det blir mörkt :-)
Kram mamma C

Vardag och flärd sa...

Ja, vilka minnen vi har sen förra vintern! Vill inte ha det så iår så jag är glad för varje dag som är snö- och frostfri. Snö och kyla kommer säkert ändå så småningom.
Ha det fint!
Kram Eva

Hem Ljufva Hem sa...

Fyttirackarn,den julen lät inte kul ni hade.Så fruktansvärt mkt snö och så kallt,burr,och stackare 6 grader inomhus.Nä hellre då en grön jul.Nu kan det nästan kvitta tycker jag när vi kommit så här långt.
Jättesöt tändsticksask med ett jättefint motiv.Älskar de där gamla korten.
Är riktigt glad vunnit 2 riktigt bra auktioner dels på ett gammalt skrivbordsställ och dels på en gammal vacker svart sjal med blommönster och frans,men de har jag inte fått hem ännu.
Hoppas julmarknaden blir lyckad för dig och STOR KRAM till DIG.

Hem Ljufva Hem sa...

Rättning...den VINTERN lät inte kul ;))