lördag 5 november 2011

Med önskan om en fin Allhelgonahelg!


Idag har varit en riktigt lugn och avkopplande dag, jag har mest varit inomhus och cocoonat :-). Bara vetskapen om att affärerna är stängda och man ändå inte kan göra något, gör att man varvar ner och ger sig tid att pyssla på i lugn och ro. Vi har ett fantastiskt novemberväder måste jag säga, trots att det regnade och var igenmulet igår. Det är så varmt och milt, hela + 8 grader fast det är november och kväll! Jag vill minnas att vi hade snö den här tiden ifjol, harjaktssäsongen slutade abrupt i slutet av oktober då snön började vräka ner.

Det är så härligt att vara ute och promenera i mildvädret, man kan tro att det är september om man bortser från att det blir kolsvart ute rätt tidigt på kvällen. Allhelgona är en sån vacker högtid och för mig på något sätt den helg som startar upp julförberedelserna. Ikväll skulle jag gärna promenera förbi gamla kyrkogården, det är så vackert att se hur hundratals ljus lyser bland gravarna, vi får se om det blir en promenad dit lite senare. Idag tänder jag mängder av ljus och tänker på dem som en gång fanns hos mig, men nu finns någon annanstans...

Jag tänker också på att jag till sist förstått att någon aldrig försvinner, trots att döden omöjliggör den slags samvaro som tidigare fanns. De nära och kära som en gång funnits, lever kvar så starkt i minnen och sinnesintryck: en doft, en ton, ett ord kan på en sekund frammana minnet av dem igen. I tanken kan vi förflytta oss till dem närhelst vi vill, i hjärtat bär vi med oss dem så länge vi själva lever.

Så stilla det blir
när man lyssnar på träden
när fåglarna tystnar i solnedgång

Så stilla det blir
när man lyssnar till sitt hjärta
och gläds åt allt det som var en gång


Brita af Geijerstam 

Med önskan om en fortsatt fin Allhelgonahelg!


Varma kramar
Bitte 

10 kommentarer:

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Din dikt är verkligen fin och ger eftertanke! Tack!
Ha en bra fortsättning på helgen!
Carin

Leena sa...

Fin text, den tar jag till mig! Att stanna till ibland, minnas och tänka på vad livet är ... och hur snabbt det förändras, eller tar slut. Men vi får inte glömma att leva livet, det är vår skyldighet mot oss själva och mot våra närmaste.

Allis sa...

Så vackert du skriver om de som har lämnat oss, och vilken vacker dikt!
Så skönt med en "bara-vara-hemma-dag", det vill jag också ha snart, men här är det arbete hela helgen som gäller.
Lilla Noomi som skriver så roligt, du får pussa henne på nosen från mig! ;)
Visst är det ett underbart milt väder, hade det inte varit för mörkret som du nämner, och de kala träden så skulle man nästan tro att det var sensommar... märkligt..
Ha nu en fortsatt fin helg!
Kram Allis

Bea sa...

Hej!
Så vackert skrivet! Visst är denna helg en fin minneshelg för de bortgångna nära och kära och det ger onekligen en insikt om livet är inte för evigt.

Skönt med åtminstone en dag som är befriad fån handel!

Ha en fortsatt fin helg!
Kram /bea

Systrarna Karlsson sa...

Helt ljuvlig text...

HOppas du haft en sagolik alla helgon

Hem Ljufva Hem sa...

Hej kära Bitte.
Tack för din hälsning.
Ja här är det layback oxå.Pysslat och grejat lite härhemma,bara slappat och njutit.
Hoppas inte du missade Downton Abbey i kväll.Oooh jag älskar den serien.Njuter av vackra ting,vackra dräkter och vackra miljöer.Hahaha,jag är en riktig sekelskiftesnörd...
Kramiz.
Njut vidare...

Anette sa...

Hejsan Bitte
Va fint du skriver vännen ,blir tårögd...
Va ut och tände för alla igår och tänk va fint de lyser upp överallt.
Min mamma gick bort för precis ett år sen så dina ord va lite tröstande också...
Ha en myskväll.
Kramen Anette

Helen sa...

Åh, du skriver så fint!! Och det gör ju Noomi, också, hon måste nog släkta på sin matte...
I afton kom Lars'lillebror hit, och så frågade han om jag hade varit in på Aunt Molly's webbutik någongång. Hihi, OM jag har...Han hade ialla fall hittat massor med fina saker som han skulle beställa, bl.a någon kompass. Det tyckte jag var kul!
Kram!

Viola sa...

Visst skriver hon så fina dikter. Vi har faktiskt bott grannar en gång i tiden...i stenålderns...:) kram

Tre Tanter sa...

Hej, fann dig hos en annan bloggare. Vilken vacker blogg du har, underbara bilder du tar. VI är tre tanter som skapat en ny blogg. Vi skriver om våra minnen ifrån 50-70-talet. Första inlägget ligger nu ute. Hoppas du vill besöka oss, ha en bra dag, kram tant Brun