tisdag 29 november 2011

Lite julstök och fin present


I morse medan jag väntade på att det skulle ljusna lite, började jag julpynta så smått på den gamla byrån i vardagsrummet. Jag har länge tänkt att jag ska måla den, men tiden vill aldrig räcka till! När sonen bodde hemma så FÖRBJÖD han mig att måla om den, men nu bor han ju inte hemma längre och jag tänkte passa på när opponent nr 2 (H) åker på någon fiskeresa framöver ;-).

Den genomgående färgen här hemma på väggar och snickerier är vanilj och grädde, ibland kallas den där milt gulbeiga färgen också för havre eller lin. Det blir en väldigt varm känsla, speciellt under den mörka årstiden, jag tror det är därför färgen fortfarande får hänga med. I år tänker jag ta upp färgerna i julpyntet också, det kommer att bli en "blek" jul hos oss :-).


På byrån har jag en av mina dyrgripar, en gammal och STOR sockerskål av nysilver som är riktigt snirklig och detaljerad. Jag köpte den för en halv förmögenhet för många år sedan.... men vad gör man inte när man hittar något som man bara måste ha ;-). Den är så pampig, nästan 40 cm hög med locket på! Nu till jul har jag fyllt den med mossa och lagt en stor julgranskula längst upp.

Häromdagen fick jag ett presentkort av min kära vän S, det var en lite försenad present för att jag startat Aunt Mollys. Var inte det gulligt av henne? :-) Tack snälla S! Jag fick på en gång för mig att jag skulle köpa en madonna, för jag har länge tänkt göra det men det har inte blivit av. Glad i hågen gav jag mig av till affären och där fanns flera madonnor, men också den allra sötaste ängel som jag blev så förtjust i. Den fick det bli... :-).


Änglastatyn är hög och tung och ängeln håller så försiktigt en liten fågel i handen. Jag tror att det var det jag blev så förtjust i, jag tycker själv att det är viktigt att värna om de små och då tänker jag främst på barn och djur. Jag blir så glad varje gång jag tittar på änglastatyn, för jag vill vara den där ängeln som håller de små i min hand. Men, jag tänker mig också att jag är den lilla fågeln som någon tryggt bär på livets väg. Nu när jag blivit så gammal och vis ;-) och dessutom varit med om en hel del under livets gång, har jag till sist insett att saker och ting ordnar sig till slut, även fast man kanske inte först kan tro det.

Jag köpte en ljusslinga som jag hängde runt spegeln ovanför byrån, men när jag kom hem märkte jag att den går på batterier. Hmm, nu orkar jag inte byta den, men har inga batterier hemma. Det brukar alltid vara en bristvara i det här huset ;-).

På torsdag får ni inte missa Aunt Molly's julkalender, det blir "lucköppning" varje dag här på bloggen med ett nytt fint erbjudande :-). Jag ska också lägga upp en kategori i butiken där den aktuella varan visas varje dag, nu ska jag bara börja klura på vilka varor som ska visas i de första luckorna ;-). Jag kommer förstås att göra vanliga inlägg också, annars skulle det bli lite enformigt. Ibland vet man inte vad man ska skriva om, men just nu tycker jag att det händer saker hela tiden så att jag inte hinner skriva om allt jag vill! Lill-Noomi har bland annat fyllt ett år, men eftersom hon har börjat göra inlägg själv tänkte jag att hon får berätta om den stora dagen själv också ;-).

Ha en fin dag, nu ska här packas paket!

Många kramar
Bitte

7 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Jag tycker också om färgerna vanilj och grädde, blir så varmt och skönt istället för det vita.
Vilken fantastisk sockerskål men kan tänka mig att den kostade massor!
Ängeln är vacker och jag tror det var ett bättre val än en madonna då ängeln är en tidlös prydnad. Madonnorna är lite inne just nu.
Ha en fin dag!
Kram Eva

STENLYCKA sa...

Hejsan Bitte!
Vilka vackra bilder och vilken underbar skål. Ängeln är så fin jag har nästan en likadan, är så förtjust i min.
Skall bli jätte spännande med din julkalender.
Hoppas det har fixat sig med butiken.
Kram och allt gott!
Raina

Systrarna Karlsson sa...

AAAAH för sockerskålen och åhhhh för ängla-statyn så vackra ting... Förstår om du ler när du ser de båda,)

Åh vad roligt med en lucköppning kanske blir det att unna sig själv något i december trots allt (vi kan ju inte alltid förvänta oss att tomten hittar "rätt" paket)

Önskar dig en helt ljuvlig dag

Aquilejans sa...

Vilken fin ängel och skål:)

rosenälvorna sa...

Hej, den var vacker den skålen och med underbara julkulor. Ängeln är söt hon med:) Spännande med olika erbjudande varje dag! Christina

Tre Tanter sa...

Glädjande att du gillar vår nostalgiblogg, dagens inlägg handlar om svensktoppen :) underbara bilder igen, vilken fotograf du är, kram från 3 tanter

Elwa sa...

Så fint du har pyntat! Ängeln är så vacker. Jag tror jag ska ta fram något silvrigt och pryda som du har gjort med mossa och kula! Här blir det lite pynt i år, men det räcker med blickfång och många ljus!