söndag 27 november 2011

En morgon blev världen vit...


När jag vaknade i morse var himlen helt vit och allt utanför fönstret hade täckts av snö. Jag som hade börjat drömma om en grön jul... ;-). Jag vet inte om det var vädret, men jag vaknade av att jag hade huvudvärk så jag fick ta några värktabletter och lägga mig igen. Därför blev den här dagen inte riktigt som jag hade tänkt mig, men sånt styr man inte över...

När jag lite senare (rätt mycket senare ;-) vaknade igen, började jag dagen med en årlig tradition. Varje år köper jag Zoegas julkaffe och premiärkoppen dricks alltid på första advent. Zoegas gör ju en ny julsmak varje år, och det är alltid lika spännande att öppna paketet och andas in doften av kaffe och kryddor. Årets smak är pomerans och nougat och det smakade sådär, det var långt ifrån deras bästa julkaffe, men helt OK.


På den översta bilden ser ni en av mina tre nya inneboende, får jag presentera fröken Orre :-). Jag hade egentligen tänkt sälja henne, men det känns svårare och svårare då hon är så fin. Vi har en liten bänk i köket som är otroligt opraktisk då den stjäl en hel del yta, men som är original från när huset byggdes 1930. Därför har den fått vara kvar och där har orrhönan nu hamnat. Hon har gott sällskap av fru Tjäder som ni ska få se en annan dag :-).

 Min 1800-talsduk fick komma fram igen, den tar jag bara fram någon gång då och då, men det kändes mysigt att ha den framme till adventsfrukosten. Annars brukar den åka av så fort vi ska äta eller fika ;-).


På en av köksbänkarna har jag ställt en stor antik olja som mina föräldrar ropade in på auktion för många herrans år sedan. Den är målad 1903 av en brittisk konstnär och jag har förgäves sökt information om denne, utan framgång. Det framgår inte riktigt av bilden hur stor och TUNG tavlan är, ramen är trasig på några ställen och själva målningen har krackelerat. Jag tycker att den bara blir vackrare med tiden och den är en av mina absoluta favorittavlor här hemma. Det är därför jag har valt att ha den på bänken, för då kan jag titta på den varje gång jag sitter och äter :-).


Jag hade tänkt visa en riktigt adventspyntad köksbänk idag, men det får bli en annan dag i stället. I eftermiddags gjorde jag en "hastkrans", för jag tyckte att det såg så tomt ut på väggen till höger om tavlan. Jag virade ihop en stomme av najtråd och använde sedan grönmossa och spansk mossa som jag fäste genom att vira spoltråd runtom. Det gick rätt snabbt och mossan räckte precis!


Jag vet inte om min kamera håller på att gå sönder eller om det helt enkelt bara var dåliga ljusförhållanden idag, för i princip alla bilder blev suddiga! Hmm... 

Det här blev en sen adventshälsning, men jag hoppas att ni alla har haft en riktigt lugn och skön första advent! Nu ska jag kika runt hos er och få mig en dos julinspiration :-).

Varma adventskramar
Bitte

9 kommentarer:

Hem Ljufva Hem sa...

Hej Bitte
Underbart roligt att få titta in i ditt hem.Det andades frid och harmoni i dina bilder.Så fina saker du har och en 1800-talsduk...wow...
Mysig tradition du har kring adventskaffet.
Jag brukar alltid få huvudvärk när det blir väderomslag.
I kväll har stormen Berit dragit fram här och nu har den mojnat...
Kramiz Kicki

Lisa-Maja sa...

Hej Bitte!
Det var en vacker adventshälsning.
Tavlan står verkligen fint där och det gav mig en idé...i väntan på ett skåp i köket har jag ställt dit ett gammalt bord istället...på det ska jag ställa en vacker gammal tavla, det kommer att bli jättebra:)
Tänk vad det är bra att blogga, så mycket nya idéer och inspiration:))
Zoegas kaffe lät spännande, jag visste inte att dom har nya julsmaker varje år, måste testa det också.

Ha en fin dag och var rädd om Dig!
kram lisamaja

Jenny sa...

Mysigt med lite snö! Spännande med bloggvärlden, alla bor ju på så olika ställen och har så mycket olika väder... Det är svårt med mörkret vi har nu och bilderna blir inte som man vill, mina blev väldigt gryniga :(
Men men, hoppas det kommer lite snö här också så det blir lite ljusare. Idag skiner solen iofs :)
Ha en fin dag, kram Jenny

Viola sa...

Inte märks det att den kameran är dålig :) underbara bilder och oljan...älskar ju gamla vackra målningar, så din vit är vit...min är grön men den får den gärna vara ett par veckor till...då kan kunderna ta sig hit, så tänker en affärskvinna :) och malterapporten är nu utlagd, ha en fin måndag, kram

Vardag och flärd sa...

Vilken vacker gammal duk! Men du måste använda den, ingen blir glad av att den ligger undangömd, men givetvis ska du vara rädd om den.
Kram Eva

Lussan sa...

Så advents fint du har det, ser jätte mysigt ut!

Kram Lussan

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Zoegas julkaffe har jag aldrig smakat, låter spännande och gott. Huvudvärk däremot har jag smakat, har ju migrän så det slår till rätt som det är. Vilken underbart fin tavla du har, såna lite mörka motiv är så vackert. Fröken Orre var en skön fröken också.
Och jo det är elljus i pepparkakshuset, lyser så fint.
Kramar
AnnaMaria
Ps, så fin header du gjort också

Pilla sa...

Så fin våg. Säljer du de fina tändsticksaskarna? Hur mycket? Sååå, fina!!
//Pilla

Helen sa...

Rackarns huvudvärk, tråkigt när man vill göra annat än att ligga och ha ont...Men så fina bilder du har tagit! Och förr var jag lite skeptisk till uppstoppade djur, men nu har jag ändrat mig, skulle faktiskt kunna tänka mig t.ex en söt fröken orre. Har du inga på lager som du vill sälja till mig?
Vi fick också ett lätt snötäcke, och så länge det inte kommer mer, kan jag faktiskt stå ut med det.
Ha en fin början på veckan.
Kram!