fredag 11 november 2011

Dagens nyheter


Idag bestämde jag mig för att försöka fånga dagen och framför allt solljuset och med kameran i högsta hugg gav jag mig ut i trädgården. Det var rätt rogivande att pyssla med mossa, grankvistar och annat utomhus, jag förstår verkligen dem som valt att jobba med trädgård/blommor på heltid! :-)

Jag fick tag på en antik spottkopp för ett tag sedan, det låter ju inte så trevligt kanske, men jag har skurat den ordentligt så den är garanterat fri från antikt spott ;-). Den är i vitmålat gjutjärn och har små skav och lite rost, precis så där som det ska vara. När jag såg den första gången tänkte jag direkt att den skulle vara otroligt fin att ha som ett litet fågelbad, men nu när det närmar sig jul kom jag på att den också skulle göra sig bra med en liten plantering i. Och tänk så fin den skulle vara med flera hyacinter, eller full av små lökväxter till vårvintern...


Den vackra brickan från PB Home som jag köpte på mässan såg jag direkt framför mig som adventsljusstake när jag såg den första gången, även fast den som sagt egentligen är en bricka. Nu blev det äntligen av att jag fotade den som en sådan, och det blev så fint med den på det frosttäckta trädgårdsbordet, så jag funderade nästan på om den skulle få stå kvar där som en trädgårdsprydnad :-).

Jag är en sån där som planerar låååångt i förväg hur jag vill att julen ska vara och i år dekorerar jag precis som vanligt med massor av mossa, kottar och smågranar. Julen kommer också att bli mer gyllene i år, ifjol dominerade fattigmanssilvret, men den här julen kommer som sagt att bli mer gyllene, med inslag av creme och brons. Men... jag tycker så mycket om "min" nya adventsljusstake, så ovanstående får nog flytta hem till mig från Aunt Molly's :-).


Vi har ju varit bortskämda med sol och värme i några dagar, bara häromkvällen var det nästan + 15 grader! Det är helt otroligt egentligen, jag njuter av varje dag vi får ha plusgrader. Idag var det plötsligt mycket kallare igen, temperaturen har legat runt nollstrecket trots sol hela dagen. Brrrr!

Det har varit så mycket jobb under hela veckan, så jag har inte hunnit med att kika runt till er och knappt hunnit kika in här på bloggen överhuvudtaget. Jag tänkte ta igen det lite senare i eftermiddag, för först ska jag lägga in alla nya varor som jag fotograferade idag. Det mesta har temat "gammaldags ljusa lantkök": stora generösa vispskålar från Gustavsberg, gamla serveringsförkläden, en helt ljuvlig hushållsvåg, gamla vita linnehanddukar och mycket mer. Jag hoppas på fint väder i morgon också, för det finns mycket mer att fota! :-)

Och... så vill jag önska alla en riktigt fin helg!

Många kramar
Bitte

10 kommentarer:

Helen sa...

Hej Bitte!
Du tar verkligen så fina foton.
Jag längtar också att få börja julpynta!! I köket och hallen kör jag med mycket silver och vitt, och i vardagsrummet är det guld och lila som gäller. Det är härligt att få vräka på med pynt under julen, för en sån som jag, som inte är det minsta minimalistisk...*blink*
Nu ska jag kika på dina nyheter i nätbutiken.
Ha en fin helg, kram!

rosenälvorna sa...

Hej, vilket jättefint pynt, gav mig inspiration. Såg att det fanns mycket av den varan i senaste Jeanne, ska hinna bläddra i den senare i kväll, tänkte jag. Bilderna blev ju jättefina också :) Christina

The Rosegarden in Malevik sa...

Hej Bitte
Vilka underbara bilder du tar,,,,,
å missa nu inte.....

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

De e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN :)
Håkan

Systrarna Karlsson sa...

Åh så vackert. Vilka härliga bilder, och visst är det rogivande att vara ute och pyssla i trädgården speciellt när det är lite varmare grader;)

Önskar dig en helt ljuvlig kväll

Helena sa...

Ingen snö ännu, tack och lov :) Men till första advent kan jag gärna ta ett TUNT snötäcke. Jätte fin bricka. Den blir nog prefekt som adventsljusstake! Trevlig helg! Kram

Bea sa...

Hej!
Visst är det trevligt nöje att pyssla med trädgård och speciellt att göra små blickfång i vackra fat och koppar med naturmaterial. Det enkla är ofta det vackraste :)
Kulan gör sig otroligt fint på faten.

Ha en fin helg!
Kram /bea

Hem Ljufva Hem sa...

Ja haha tänk vad mkt konstigt dom hade förr...spottkopp...hmmm.Men vilken bra idé som fågelbad.
Ljuvliga planteringar har du gjort.
hushållsvågen var sååå fin...
Nä jag är ingen julälskare.Blir riktigt sur när det startas så tidigt i affärerna med det.Men i.o.m att jag gått över till nattschema så är det första gången på år och dar som jag blir LÅNGLEDIG så även jag får en riktig jul i år...
Kramiz och Trevlig Helg.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var nog inte vem som helst som spottade i den fina, fast den är mycket finare med din pumla. Vi säger inte pumlor (för det heter väl så?) här, tror det hör till norra Sverige. Men det är ett fint ord. Jättefin adventstake har du gjort också, idag ska jag börja få ihop en, måste ju vara beredd...
Ha en fin lördag
Kramar
AnnaMaria

Viktkamp sa...

vad fint du gjort =)

Viola sa...

Vilka vackra arrangemang, där ser man vad gamla spottkoppar kan användas till :) nu har man tagit igen sig idag, det var välbehövligt men är så nöjd efter helgens kundinvasion :) kram