lördag 22 oktober 2011

Vad hände med hösten?


Jag satt och tittade igenom bilder från några av mina och Mollies många höstpromenader ifjol. Något som slog mig var att fjolårets höst verkade vara så FÄRGSTARK jämfört med årets. Är det något jag bara inbillar mig, eller har ni också tänkt på det? Kanske beror det på de extrema värmeböljor vi haft i år som kommit vid de mest oväntade tidpunkter. Sommarblommorna blommade ju ut tidigt i år också, syrenerna hann väl knappt slå ut förrän de vissnade och redan i mitten av juli var det som att allt var totalt utblommat.

Trädens lövverk har inte riktigt bytt färg i år som de brukar göra, bladen har gulnat en aning men ser mest tråkiga och halvdöda ut. Som om de redan har gett upp! Annars tycker jag att hösten kanske är vår allra vackraste årstid, åtminstone när naturen fullkomligen brinner av starka färger.


När jag ser bilderna ovan förstår jag varför vår flagga är gul och blå, förvisso tänker man kanske först och främst på en gul sol mot en blå himmel, men jag tänker också på vidsträckta rapsfält en vacker sommardag, eller på gula löv mot en djupblå hösthimmel. Vad hände egentligen med hösten i år? Kom tillbaka! :-)

Minnena kring ett fotografi finns dock alltid kvar, jag minns den där speciella höstdagen så väl. Det var jag och min lilla Mollie under en värmande sol och det kändes som att inget annat existerade. Vi lekte och jagade varandra bland de lysande löven, helt uppslukade av stunden. Det var nog en och annan förbipasserande som tittade till på oss där vi sprang runt, men det bjuder jag på ;-).

Ha en fin och solig lördag!
Många kramar
Bitte

10 kommentarer:

Gilla sa...

Av en mystisk händelse, fick jag ett mejl från Tripadvisor efter det jag skrev hos dej. Mitt bildspel hade visats ett antal gånger. Det handlar just om Visby. Det går att se överst i min blogg nu om du är intresserad.

Gilla

NataljaOblonskaja sa...

Här har det varit precis tvärtom, tror aldrig jag sett så vackra färger på träden som i år.
Kanske har vädret och temperaturen varit mer på de "röda lövens sida",
har i alla fall hunnit njuta något enormt.
Den där bilden på den självlysande asken är ju helt underbar, ...och så svensk.
Ha en skön helg!
Camilla

rosenälvorna sa...

Hej, jag har ingen aning, har liksom missat hösten eftersom jag inte kan gå promenader pga knäskada. Christina

Hem Ljufva Hem sa...

Vart tog hösten vägen???Och jag undrar fortfarande vad sommaren tog vägen???Det verkar ha blivit lite upp och ner med allting i årstidsväxlingarna,hehe.
Hösten kan ju va ljuvlig i sin skrud och extra härligt är det att promenera i den klara,härliga luften men håller med dig,de där riktigt mustiga färgerna ute i naturen ser lite halvvissna och döda ut...
Trevlig lördag.
Kram.

Bea sa...

Hej!
Visst kan det vara skillnad från år till år med den vackra färgerna i träden på hösten. Kan månne frosten ha ngn inverkan i sammanhanget?

Ljuvliga träd i solgul färg och man kan ana svag vind och lite lövprassel - härligt!

Här hos mig börjar allt anta den gråa tonen och det är lite trist årstid.
Får lov att göra lite trevligt inne i stället. Fönsterputs och gardinbyte har vart på agendan idag, plus lite stök med krukväxterna. Lite kan göra underverk och nu blir det en trevlig kväll med avkoppling.

Ha en skön fortsättning på helgen!
Kram /bea

Hem Ljufva Hem sa...

Hej.
En länk till på underbara kuddar
http://www.joliemarche.com/
Titta på påfågelskudden...jag vill oxå kunna göra sådana där...
Trevlig söndag.
Kram =))

Lena sa...

Hej :)

Fina bilder med starka härliga färger. Här hemma tycker jag nog allt att det varit mycket färgsprakande i höst. Rött, gult, orange i en salig blandning. Favoriten är nog ändå lönn.
Ha en skön helg.
Lena

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag håller med, det är lite mindre färg på årets höst. Alla löv är gulbruna, och nu har dom flesta blåst av träden. Är bara eken som håller hårt i sina.
Ha en skön söndag
Kramar
AnnaMaria

Anna sa...

Jag håller med!
Förra året var jag helt förtrollad av ett träd på väg till döttrarnas skola. Helt limegröngult, en riktigt chockerande höstfärg! I år har jag tittat på det, men det blev bara brunt och sedan föll löven av...
Kram Anna

Bitte sa...

Hej Lena!

Vad härligt det låter med en färgsprakande höst, det är bra att det lyst i träden någonstans i vårt avlånga land i alla fall :-).

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte