onsdag 19 oktober 2011

Proud to present: Van Asch hos Aunt Molly's!


Idag fick jag en MYCKET EFTERLÄNGTAD leverans som gjorde mig så glad så jag stod och småskuttade medan jag öppnade det stora paketet. Dagens leverans kom från Rachel Van Asch och jag är så stolt och glad över att nu vara återförsäljare för hennes underbara varor! :-)

Redan innan jag åkte till Formex-mässan hade jag bestämt mig för att söka upp henne, och det blev ett givande och mycket trevligt möte! Visst säljer jag också varor som många andra säljer, men min strävan är att försöka hitta det unika, och gärna personlig och småskalig tillverkning när det inte handlar om antika saker. Varorna från Rachel Van Asch känns sååå Aunt Molly's! :-)


Rachel Van Asch kommer egentligen från England, men bor numera i Sverige och sköter sitt framgångsrika företag härifrån. Hon startade sin karriär i musikbranschen som vokalissa i den klassiska "cross-over-sånggruppen" Mediaeval Baebes. Under de åren startade hennes stora intresse för medeltidens mode och hon började sy upp egna scenkostymer som hon sålde vidare. 2006 flyttade hon till Sverige och öppnade en butik där hon bland annat sålde egendesignade kläder: det var en butik utöver det vanliga, det var dekadent, bohemiskt, färgstarkt, glamoröst och lite märkligt ;-). Allt i en salig blandning, långt ifrån skandinavisk enkelhet!


För några år sedan sålde Rachel sin butik, men har fortsatt sin ytterst personliga design på framför allt kuddar och andra inredningsdetaljer. Hon inspireras av det traditionella orientaliska, parisisk fin de siècle, de viktorianska och edwardianska epokerna, burlesk och barock med inslag av medeltid och fantasy. Hon tycker mycket om små detaljer, antika spetsar och feminina material som kombineras med kaxighet och oväntade kontraster.

Hon gör också smycken, och även de har en mycket personlig prägel. Halsbanden har stora berlocker och de syns, vill jag lova! Inget halsband är det andra likt, Rachel gör inte flera likadana utan det skiljer alltid någon liten detalj. Därför blir man på sitt sätt ensam om sitt halsband.


Flera av hennes motiv återkommer på allt från kuddar, canvastavlor och halsband och inspirationen från Steampunk är stor! Motiven är ofta en mix av sköna edwardianska damer, trollsländor och skalbaggar, korsetter, siffror, fåglar, bokstäver i olika typsnitt, rosor, kugghjul och urtavlor. Me like! :-)


Den här kudden med den vita hjorten är helt underbar, den har milda pasteller och trots att man kanske förknippar hjortar, rådjurshorn och så vidare med det rustika, blir den här varianten både oväntad och mer feminin.

Jag har också köpt en långsmal kudde som har det allra sötaste fågelmotiv :-). Baksidan på kuddarna är ofta av brokad eller liknande, Rachel använder det hon kommer över, men alltid exklusiva tyger. Hon säljer också en dyrare kollektion kuddar, alla är handsydda av henne och är översållade av antika spetsar, brodyr och de ljuvligaste motiv. Jag tänkte dock att det kan bli svårt att få fram på bild hur vackra och välarbetade de dyrare kuddarna är, och avstod därför från att köpa dem. Skulle någon vilja beställa en speciell kudde eller något annat från Van Asch, kan jag givetvis beställa hem! Även när det gäller dem finns det bara en av varje :-).


Motivet på halsbandet ovan heter Seaside Blue Stripe och är ett av hennes mest populära och finns också på både kuddar och canvastavlor. Framför allt hennes olika kuddar är mycket omskrivna och det senaste året har man kunnat läsa om dem i både Sköna Hem, Drömhem & Trädgård, Allt i Hemmet, Plaza Interiör, M Magasin, Damernas Värld, ja, you name it! Mitt eget favoritmotiv är det på den allra översta bilden och heter Steam Lady of Cogs. Jag älskar den lila färgskalan, den vackra bilden, trollsländorna, kugghjulen och framför allt alla penséer som jag tycker är den blomma man mest associerar med den viktorianska epoken.

Nu återstår det roliga med att fotografera allt som kommit hem! :-) Du hittar snart varorna HÄR.

Ha en fortsatt fin kväll!

Många kramar
Bitte

12 kommentarer:

Bea sa...

Hej vännen!
Grattis till din nya leverantör av fina varor! Förstå att du kommer att trivas med hennes kollektion.
Mycket fint du visar i den romantiska och lite mer feminina stilen som vi nordbor verkligen är dåliga på att ta till oss!

Ledsen för att jag inte riktigt hunnit med att kommentera, men tiden har liksom inte räckt till för allt man borde de senaste veckorna.

Egentligen riktigt skönt med hösten och tända ljus, det ger verkligen vila avkoppling.

Ha en fortsatt fin vecka!
Kram /Bea

Mamma C sa...

Woow, vilka snygga grejer du fått hem.
Kram Mamma C

Hem Ljufva Hem sa...

Woohooo Bitte.
Du har tydligen lärt känna mig rätt.Så mkt vackert!!!I like it!!!Älskar just den där stilen,influeras mycket av den.Tänk att du klurat ut det!!!
Nu ska jag titta in i din webbutik.Tror du har satsat helt rätt på det här Bitte.Tror att fler och fler kommer att få upp ögonen för just det här.Blir faktiskt lika glad som du nu...hehe...
Kramiz.

STENLYCKA sa...

Hejsan!
Åhh..vad spännande,kollar snart in igen.
Skall resa bort till varmare land på semester. Hoppas du har kvar några varor från Rachel när jag kommer hem.
Kram och ha det riktigt gott!
Hörs snart igen!
Raina

Elwa sa...

Vilka härliga bilder du visar! Det ska bli roligt arr se sakerna i webbutiken...

NataljaOblonskaja sa...

Kommer ihåg att jag för några år sedan, såg Rachel Van Asch´s små hattar och kuddar och föll, såklart, pladask för hennes saker. Tycker de är helt underbara, ska genast kika in i din butik.
Ha det bra!
Camilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så vackra saker, och det här var helt i Aunt Molly-stil. Jag gillar det lite oväntade i en kombination, så jag föll för den rosatoande kudden med hjorten.
Ljuvligheter allt!
Kramar
AnnaMaria

Skogslyckan sa...

Hittade hit via Systrarna Karlssons blogg! Förstår att du fallit för Rachels vackra ting, svåra att motstå. Nu skall jag titta in i shopen.
Kram Pia

Hem Ljufva Hem sa...

Hej.
Apropå ljuvliga kuddar titta in på den här länken för lite kul inspiration
http://www.etsy.com/shop/ASimpleThingofBeauty?ref=seller_info
Är dom inte ljuvliga???
Kramiz.
Ha en bra helg.

Hem Ljufva Hem sa...

Hej Igen.
Vad kul att du gillade kuddarna.
Fanns flera roliga sidor på Etsy just med snygga kuddar och annat kul...
Kramiz Igen =))

Systrarna Karlsson sa...

Men oj vad vackert blev helt betagen... Tror det ska stå högt på min önskelista i jul... Såg att dina julkulor fanns med i drömhem och trädgård också hoppas det leder till en massa massa folk som hittar till dig och din webb-butik;)

Och du de fina orden om dig har du och din shop och blogg förtjänat;)

Önskar dig en ljuvlig kväll
Annie

Viola sa...

Helt underbara saker från denna kvinna, verkligen speciella och unika, nu laddas det för sol och värme en vecka, välbehövlig vila..det var länge sen sist :) ha en skön helg, kram