lördag 1 oktober 2011

En skurgummas memoarer


Idag fortsatte städningen... :-). Till min hjälp hade jag ett relativt nyinköpt allrengöringsmedel från Maison Belle med doften Orange/Lavender, och tro det eller ej, det blev ännu roligare att städa! Det luktar så gott om medlet, så jag kom på mig själv med att hälla ut några extra droppar direkt på hallgolvet när jag skulle skura hallen. Det skulle jag inte ha gjort! Det blev ett sånt lödder så jag hade nog slagit ihjäl mig om jag hade försökt gå där...

... jag fann ingen annan råd än att knäskura hela hallen, som en äkta gammaldags skurgumma. Det gick rätt bra och var inte alltför jobbigt, i alla fall inte om man bara gör det någon enstaka gång ;-).


Efter det fortsatte jag med sovrummet. När mamma och pappa flyttade i somras, fick jag en "vinda" som är efter farfar, nu kommer jag inte ens på vad en sådan egentligen kallas för. Den blev i alla fall också skurad och fick flytta upp i sovrumsfönstret, sedan ställde jag dit en kruka med murgröna som nu får slingra sig och breda ut sig som den vill!

Jag upptäckte tyvärr att det bildas otroligt mycket kondens i fönstret bakom blomman, det är något vi måste kika på innan det blir vinter och kallt...


När jag fyllde år för ett tag sedan fick jag lite pengar som jag idag använde till att bland annat köpa nya blommor till köksfönstret. De har sett så ledsna ut sedan i somras, men jag har försökt att kämpa på med dem, utan resultat. Nu blev det en enkel resa till komposten för dem, och nya gröna växter inhandlades. Jag köpte två nya krukor också, samt stolskappor i linne till mina nya stolar! :-)

Det blev så fint, så på eftermiddagen lade jag på min allra vackraste duk på köksbordet. Den tar jag bara fram vid särskilda tillfällen, och på något sätt tyckte jag att det här var ett sånt :-). För att förstärka apelsin- och lavendeldoften, fick ett doftljus från Aunt Molly's flytta in i köket. Jag tycker så mycket om Geodesis lavendeldoft, den är inte så frän och stark som lavendeldofter kan vara, utan väldigt mild och doftar "nyskurat" på något sätt :-).


I bakgrunden skymtar ni en av mina nya stolar! Skålen på fot kommer från Indiska, jag köpte den på rea där för några år sedan. 

Vi får väl se vad jag hittar på för roligt i morgon... ;-).

Många kramar
Bitte

10 kommentarer:

Helena sa...

Vad fint du har gjort. Jag har själv varit sugen på en sån vinda ett tag. Tror att det står en hos mina föräldrar som jag kanske kan få tigga åt mig! Trevlig kväll!! kram Helena

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det riktigt doftar rent och nyskurat hos dig=) Jag har funderat på att köpa produkter från Maison Belle, men har inte gjort det ännu.

Är inte säker, men kanske heter det bobin, den som du stöllt Murgrönan på. Jag säger vinda jag med. Jag har en vinda och den passade bra att ha som tallriksställ tills jag kanske har råd att köpa en sån där fin fransk i metall.

Önskar dig en fin fortsättning på helgen!
Kram,
Regina

Hanna sa...

Jätte fint.
Ha en fin söndag.
Kram
Hanna

Loppan sa...

Så fint du gjort och så härligt när det är rent och fräscht och doftar gott! Jag har sett en sån där vinda i en inredningstidning som man gjort ett brickbord av. Man kan använda den till mycket! Kram Maria

Mamma C sa...

Kan känna den ljuvliga doften genom datorn.
Kram Mamma C

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du är flitig med städningen, kan tänka mig hur fint du har nu och hur gott det doftar. Grinden är tyvärr inte vår, den hänger vid farmor och farfars hus.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Helen sa...

Det finns inget skönare än när det är nystädat. Då mår man riktigt gott, eller hur?!
Vilken grön och frodig murgröna du har, den blev jättefin på vindan i fönstret.
Ha en skön söndag.
Kram!

Hem Ljufva Hem sa...

Härligt med såna där städryck.Man blir så nöjd när man får fixat till lite hemma och med en gång blir allt så mkt hemtrevligare.
Fina härliga bilder och med höstbjörken i bakgrunden.
Jag har oxå en sån där vinda som just nu har en gammal träbricka på sig i grönt och guld.Roligt att hitta en användning för de gamla föremålen...
Ha en fin vecka.
Kramiz.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det lät ju trevligt att det luktar gott när man städar. Men du ser... Mna ska alltid vara försiktig med städningen...hihi. Det kan bli för mycket av det goda!
Kram
Marie

idémakeriet sa...

Roligt att du ville vara med i tävlingen, tyvärr blev det ingen vinst, hoppas du har nästa gång mer tur.
Ja att städa hade nog också behövts här, har ju inte gjord något på evigheter känns det som.
Istället har jag inte gjord ett dugg, det behövdes nog efter alla dessa dagar.
Tack för dina ord, roligt att höra att du tyckte om min butik.
ha en skön dag vännen.
Kram Gerda