söndag 23 oktober 2011

En dag med Noomi


Igår satt jag och blev lite sentimental när jag gick igenom alla höstbilder från ifjol. Något jag också tänkte på var all tid jag hade för Mollie, eftersom vi bara hade henne då. Det blir sällan att man har tid för enbart Noomi, utan oftast är ju båda hundarna med. Mitt på dagen sken det upp och jag tänkte att det är bäst att passa på att "fånga hösten" innan den helt försvinner. H och Mollie åkte till Nordingrå tidigt på morgonen för Mollie hade blivit uttagen att vara med i Harkampen, så jag och Noomi gav oss ut i solskenet.

Vi gick små kringelikrokvägar innan vi styrde kosan mot havet och Södra sundet. Jag har alltid älskat havet och kan sitta i timmar och bara njuta av salta dofter och vågskvalp mot strand. Noomi har varit med mig dit några gånger, men aldrig utan Mollie :-).


Vi strosade längs vattenbrynet men så stannade vi till och det var som att även Noomi blev förtrollad av havets tjuskraft. Hon stod länge, länge och bara tittade ut på det mörkblå. Jag började precis fundera på om jag kanske kunde ta av henne kopplet för att kunna ta en "finare" bild, men jag hade nog knappt tänkt tanken förrän hon var på väg att kasta sig i vattnet efter en anka som simmade förbi. Eftersom vi inte har skickat henne till en simskola än, får nog kopplet fortsätta vara på ;-).

Vi kikade på flera roliga saker som jag och Mollie alltid tittade på när hon var liten, sedan gick vi och matade ankorna. Noomi tyckte först att det var lite konstigt att fåglarna skulle få allt bröd vi hade med oss, sedan stod hon alldeles stilla och såg med stora ögon på när de kvackade och smaskade i sig brödbitarna :-).


På hemvägen gick vi förbi Domkyrkan och gick balansgång på kanten runt fontänen som finns i närheten. Noomi tyckte det var så roligt så hon gjorde små skutt när vi var färdiga, sedan ville hon gå där en gång till... och så en gång till... :-). När vi var nästan hemma mötte vi grannens svarta katt som var ute och spatserade i solskenet, men Noomi ignorerar den totalt efter att den slog till henne med tassen för ett tag sedan. Hon är nog lite sur på den fortfarande ;-).

När vi kom hem fikade vi och sedan somnade min lilla plutte i soffan. Jag hann stryka gardiner och byta i flera fönster och lite annat som jag har tänkt göra länge. Det var en mycket stolt och glad husse som sent på kvällen kom hem med en liten Mollie, för Mollie vann hela Harkampen! :-) Noomi blev så vild och glad över att storasyster äntligen var hemma igen, men storasyster var inte riktigt lika sugen på att leka ;-). Innan de åkte igår morse lovade jag Mollie att hon skulle få plommonspäckad fläskkarré om hon vann, det är det hon tycker allra mest om. Noomi tycker mest om tonfisk, så jag får köpa lite tonfisk också. Dags att åka och handla, så jag håller vad jag lovat!

Ha en fin söndag!

Många kramar
Bitte

12 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Vilken härlig höstpromenad med Noomi!
Hon var säkert nöjd över stunden med matte :)

Ha en fin dag!
Kram / bea

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis Mollie till en fin vinst, bra matsmak har hon också. Och jättefina bilder på lilla Noomi, så härligt och få en stund själv med matte.
Ha en fin söndag
Kramar
AnnaMaria

Helena sa...

Hon är sååå söt Noomi !

Helen sa...

Visst är det tur att man har de fyrbenta "barnen" att slösa kärlek på, när de tvåbenta har lämnat hemmet?!
Grattis till Mollie! Vilken duktig tjej hon är.
Och Noomi är så söt, där hon står vid havet.
Fin söndag till dig.
Kram!

Fågel Blå sa...

Grattis till Mollie!!!
Underbara bilder, och ett vackert inlägg!
Ha en fin söndag!
Kramar Kathrine

rosenälvorna sa...

Hej, kul för Mollie, kanske framför allt att hon fick så god mat ;) Härligt för Noomi att få ensamtid också. Min lilla vovsing var ute med hussar på golfbanan och det tycker hon är superduperkul, så nu sover hon så sött. Christina

idémakeriet sa...

Härligt läsning, bara du och Noomi.
Hon har säkert njutit och du med.
ärliga bilder du har fångad av henne, man se ju hur betagen hon är av havet.
ha det gott vännen.
Kram Gerda

Lilla Kullan sa...

Underbart fina bilder.:-) Kram Stina

Zaga sa...

Grattis till Mollies vinst i Harkampen! Va söt hon är Noomi!
Gillar Beagle men tyvärr törs vi inte ha drivande hundar där vi bor pga vargen. :-(

Ha en härlig vecka!

Eva-Lis & Zaga

Lussan sa...

Jo vatten är facinerande både för människa och hund! Och vilket härligt litet äventyr ni fick tillsammans.

Ha det gott/Kram Lussan

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilka härliga bilder på Noomi! och fint väder ser det ut att vara också... Och visst är det rogivande met vattnet. Kan känna en längtan till havet jag också ibland. Och dofterna av hav... mmm
jag såg att du hade utlottning så jag anmälde mig preciis i sista minuten, jag hoppas jag hinner vara med.
Kram
Marie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken underbar berättelse om din höstpromenad med Noomi och så fina bilder. Åååh vad fin hon är! Så roligt att Mollie vann, grattis!

Vilken mumsig mat de ska få...

Önskar dig en fortsatt fin dag!
Kram,
Regina