måndag 31 oktober 2011

All Hallow's Eve och Aunt Molly's Pumpkin Pie

 Foto: http://www.countryliving.com

En av de gamla kelternas viktigaste högtider var Samhain. Man firade Samhain den 31 oktober när skördesäsongen var slut och vintern gjorde sitt intåg. Just under den här natten trodde man att slöjan mellan livet och döden var extra tunn, därför kunde de dödas själar återvända till jorden under Samhain...

Långt senare i världshistorien tog emigrerande irländare med sig traditionen att fira Samhain till USA, men dagens Halloween-firande har också influenser från många andra immigrantgruppers olika högtider. Själva namnet "Halloween" kommer till exempel från den skotska frasen "All Hallows Eve".

Foto: http://www.countryliving.com

Ett av de allra starkaste minnena från vårt eget Halloweenfirande genom åren, är från när sonen C var ungefär fem år. Vi var bortbjudna och han ville absolut vara vampyr. Jag hade köpt en vampyrmantel till honom och så hade han helsvarta kläder under. Jag sminkade honom med väldigt ljust puder så att han såg riktigt blek ut och så målade jag honom under ögonen för att han skulle se hålögd och blodfattig ut ;-). Sist men inte minst satte jag in vampyrtänder i hans lilla mun.

På festen satt han på en stol och gjorde inte mycket väsen av sig. Vi frågade honom flera gånger om han inte skulle leka med de andra barnen? C svarade inte ens. De andra barnen tyckte nog att han var både tråkig och konstig den kvällen, men C levde sig verkligen in i rollen som gravallvarlig vampyr ;-).

 Foto: http://www.countryliving.com

När vi senare på kvällen kom hem, hamnade vi i vardagsrummet och jag satte mig och såg på TV en stund. Jag kunde se i ögonvrån att C satt och tittade på mig. Efter bara en liten stund satte han sig närmare mig, sedan började han klättra upp i mitt knä och försökte bita mig i halsen (!). Jag skrattade lite och bad honom sluta för det kittlades, men C fortsatte att försöka komma åt min hals. Efter en stund slutade jag skratta och blev nästan lite rädd för honom, speciellt eftersom han inte slutade när jag sa till. För att få stopp på vampyrbarnet tog jag hans hand och sa att det var dags att tvätta av sminket och gå och lägga sig. Hela vägen in till badrummet försökte han bita mig i handleden! Jag kan säga att jag sov inte speciellt bra den natten, jag kände mig mörkrädd och låg och lyssnade efter små steg från en blodtörstig barnvampyr... :-). C däremot sov som en stock hela natten och verkade så glad och nöjd. 

Året efter ville han tack och lov inte vara vampyr, utan klädde då ut sig till Darth Vader. Jag sov mycket bättre den natten, han försökte inte bita mig heller ;-).

Det blev ingen pumpa i år, men när sonen var liten köpte vi alltid en pumpa till Halloween som vi karvade ur och satte värmeljus i. Pumpafröna rostade vi i ugnen med lite olivolja och salt, det är så otroligt gott! Man får passa på dem bara så att de inte blir brända. Pumpaköttet använde vi till pumpapaj och jag tänkte dela med mig av det recept som har fått följa med i mer än femton år nu. Det är i grunden ett amerikanskt recept, jag tycker att amerikanerna är så duktiga på pajer. Traditionellt använder de ofta morötter, rödbetor, potatis, squash, pumpa, sötpotatis och så vidare i kakor och pajer, förr i världen var man antagligen hänvisad till det som växte på gården.

Foto: http://www.countryliving.com

Aunt Molly's Sweet Pumpkin Pie

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
1 krm salt
225 gr smör i centimeterstora kuber
1 1/2 msk kall pressad citron
2-3 msk iskallt vatten
Hacka samman mjöl, salt och smör till en smulig massa. Tillsätt citronsaft och sedan så mycket vatten tills du kan forma degen till en boll. Låt vila i kylskåp minst fyra timmar.

Fyllning:
5 dl pumpapuré (ca 1/2-1 kg pumpakött om man kokar det själv)
Riven morot efter tycke och smak (hör egentligen inte till originalreceptet, men gör att pajen inte blir så "puré-ig)
2 ägg
1/2 dl strösocker
1 dl brun farin
Några nypor ljust muscovadosocker
1 tsk kanel
1 tsk malen ingefära
3/4 tsk malen kryddpeppar
1/4 tsk malen kryddnejlika
En nypa salt
2 dl vispgrädde

1. Man kan använda sig av färdigköpt pumpapuré om man vill, men det blir mycket mer smak om man använder färsk pumpa. Skär pumpaköttet i  bitar och koka det mjukt några minuter i ca 1 dl vatten. Tillsätt en nypa salt. Häll sedan av vattnet och mixa pumpan till en slät puré. Låt svalna.

2. Sätt ugnen på 225 grader. Kavla ut degen, klä en pajform med den och låt stå i kylskåp i en halvtimme. Klä sedan formen med smörgåspapper och fyll den helt med torkade ärtor. Grädda i nedre delen av ugnen ca 10-12 minuter. Ta bort ärtorna och papperet och grädda ytterligare i 5 minuter tills skalet är ljusbrunt. Låt svalna en stund. (Det är inte alltid jag orkar fylla skalet med ärtor eller liknande, det brukar gå bra att förgrädda ändå ;-).

3. Vispa ägg, socker, brun farin och muscovadosocker till en luftig smet. Blanda alla kryddorna och saltet i pumpapurén och blanda mycket noga (måtten ovan är bara en rekommendation, jag brukar höfta och nog nästan dubbla mängden kryddor). Rör ner vispgrädden i smeten och rör till sist ner de rivna morötterna. Häll fyllningen i pajskalet.

4. Grädda i 15 minuter, sänk värmen till 175 grader och grädda sedan ytterligare i ca 40 minuter eller tills fyllningen känns torr när man provar med en sticka. Passa på pajen så den inte blir för mörk!

5. Servera pajen ljummen, gärna med vispgrädde smaksatt med lite finhackad syltad ingefära!

Det tar lite tid att göra den här pajen, speciellt om man ska karva ur en pumpa först och koka köttet, men den är riktigt god och smakar lite jul tack vare kryddorna :-).

Ha en fortsatt fin kväll, hoppas ni slipper spökbesök i natt! ;-)

Många kramar
Bitte

10 kommentarer:

Gilla sa...

Det verkade ju vara en riktigt ruskig vampyr du har till son. Nu är han kanske större och har andra intressen?

Pumpapajen tyckte jag såg riktigt god ut. Får se om jag kan prova den också.

Svar. Ja eftersom jag är långt ifrån en ungdom, tänkte jag att eftersom de flesta bloggarna är unga människor, så kanske det gick att ge en skildring av hur det var förr i tiden.

Kram/Gilla

Allis sa...

Godmorgon!
Här jar det varit lugnt inatt, inte ens en liten barnvampyr i sikte :D
Ja du, dessa barn - kommer ihåg att just sonen hade nån sån där period då han levde sig i att vara någon annan så det blev, först, irriterande och sedan nästan läskigt...
Kul läsning så här till morgonkaffet, och ett så vackert hus du visar i ditt tidigare inlägg!
Ha en alldeles underbar 1:a novemberdag!
Kram Allis

Aquilejans sa...

Låter som en riktigt god paj:-)
Mvh Malena

Anna sa...

Drömhem & Trädgård är min favorittidning också! Det tråkiga är att det tar ett helt ÅR innan de publiceras...
Kram Anna

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Tack för titten! Och tack för informationen om Halloween......

Carin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Huu, jag kände känslan du fick där, han levde sig in i rollen lite för bra. Han skulle ha blivit skådespelare, fast det kanske han är... Pumpan jag köpte iår har jag hängt upp till fåglarna att smaska frön ur. Men det blir jättegoda pajer. Från det till skator, jag har två och dom samarbetar. Nästan lite ruggigt intelligenta, så nu får jag knyta fast saker!
Kramar
AnnaMaria

Hanna sa...

Om du vill får du gärna titta in på min lilla tävling hos mig.
Kram
Hanna

Fågel Blå sa...

Åhh vilka vackra bilder så fina!!!
Hua låter riktigt läbbigt!!!
Förstår att du inte kunde sova så bra!!!
Önskar dej en fin Dag!
kramar Kathrine

Bea sa...

Hej!
Huu...vilken story du delar med dig av, kände frossa genom hela kroppen. Så fel allt kan slå ut, om man inte är s a s rätt i rollen som det är avsett.
Det där med fula pumpagubbar har aldrig varit särskilt stort här hos oss, men märker att det tilltar varje år med allt fler tillställningar av Halloween firandet, allt från dagis uppåt i ålder.

Så fina bilder du bjuder på, särskilt den med vita pumpor !

Ha en fin dag!
Kram /Bea

Hem Ljufva Hem sa...

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om att fira halloween.Förstår att barnen tycker det är kul men ännu ett kommersiellt jippo som kommer från USA och lite skrämmande.Blir lite fel innebörd i det hela.
Har aldrig ätit pumpa faktiskt.
Nu blir det 2 jobbnätter här.
Önskar dig en fin kommande helg.
Kramiz.