onsdag 21 september 2011

Nya stolar och nytt porslin


Jag tänkte visa bilder på mina nya stolar! De står just nu ute i hallen tillsammans med bordet och väntar på en grundlig rengöring. Jag föll pladask när jag såg dem, jag har inte sett den typen av stolsrygg förut. Den är väldigt fyrkantig och "ramlik", är det någon som känner till om den modellen har något namn får ni gärna berätta :-). Jag tycker så mycket om den snidade "pärlslingan" som går runt hela ramen.


Stolarna har små skav här och där, men jag tycker inte att det gör något. När jag tittade lite närmare på bordet, bestämde jag mig för att det ska få bli vårt nya matbord och så får det gamla bli pysselbord i stället. Det nya är i mycket finare skick än det gamla jag har, som har stora repor på flera ställen på skivan.


 Jag ropade också in en uppsättning Rörstrands-tallrikar i en serie jag har velat samla på i över tio år! Trots min långa längtan, har jag under åren bara hittat enstaka tallrikar vid enstaka tillfällen och därför har det bara känts som en omöjlighet att lyckas samla ihop till åtminstone sex stycken tallrikar.

Jag blev faktiskt lite paff när de plötsligt ropades ut, jag fick nästan nypa mig i armen! Det var inte så värst många som verkade vara intresserade av dem heller, så det kanske var meningen att jag skulle ha dem? Först när jag kom hem upptäckte jag att mattallrikarna var lite mindre än vad jag hade trott, de är nog mer förrättstallrikar än mattallrikar. Nåja, jag får väl börja leta efter fullstora mattallrikar nu... :-).


 Det är så mörkt på kvällarna nu, men visst är det mysigt att tända ljus överallt! :-) Trots hög mysfaktor, tycker jag inte att jag ser någonting... jag kanske behöver nya glasögon? Jag får göra en synundersökning endera dan... :-).

Ha en fortsatt fin kväll!

Många kramar
Bitte

6 kommentarer:

Anette sa...

Hejsan Bitte
Åhh wow vilka vackra stolar du hittat och porslinet va ju jättefint ;)
Ja du de där med ögonen är en historia för sig hi hi kan de vara åldern ;)jag ser då knappt nått nu för tiden hi hi
Ha en riktig myskväll vännen.
Kramar Anette

Ramses Design sa...

Vilka häftiga stolar! Jag har aldrig sett den modellen tidigare, kan det vara någon lokal möbelsnickare som tillverkat dem? I den gamla skolan här i trakten (numera nedlagd) fanns två karmstolar tillverkade av den lokala snickaren. De var mycket vackra och specialbeställda, den med hög rygg var till magistern och den med lägre rygg till lärarinnan. Undra just var stolarna tog vägen...för att inte tala om ställningen med ca 50 gamla skolplanscher???

Tur att Molly kom tillrätta=) Inte kul när vovvarna ger sig ut på egna jakter.

Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram,
Regina

Fågel Blå sa...

Hej Bitte!
Tack för din kommentar!!!!
Så fina stolar dom är verkligen speciella!
Gustaviansk modell är det väl??
Det där med synen är likadant här, jag tycker det bara blir sämre och sämre!!!
Hoppas du får en fin dag!
Här regnar det igen!
Och jag som hade tänkt fota!!!
Kramar Kathrine

Hem Ljufva Hem sa...

Wow vilka fina grejer du hittat igen.Stolsryggarna var ju verkligen annorlunda,aldrig sett sådana förr och porslinet var jättesnyggt det med.Grattis.
Har precis kommit hem från nattjobb,ska snart lägga mig när jag kikat runt lite...
Ha en fin vecka Bitte.
Kram Kicki.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken stol!! Har aldrig sett en så välarbetad och vacker rygg förut, där har du hittat en riktig fyndmöbel. Och glasögon, det har jag fått också, när jag kör bil och ser på tv. Såg så dåligt enligt optikern att det var snudd på livsfarligt! Men man märker ju inte det själv, ofta försämras det så sakta så man vänjer sig...
Ha en fin dag
Varm kram
AnnaMaria

Systrarna Karlsson sa...

åh helt underbara stolar har aldrig sett något liknande förut,,,

Stort tack för de söta kommentarerna inne hos oss.

ps paketet har kommit och den är huuur söt som helst inlägg kommer så småningom.

önskar dig en skön dag/annie