lördag 10 september 2011

Mot varmare breddgrader...


Igår såg jag ett "tråkigt" hösttecken. Efter de skyfall vi har haft de senaste dagarna, klarnade det upp en liten stund mitt på dagen. Jag satt och tittade ut genom fönstret och plötsligt såg jag en flock fåglar i v-formation som flög högt däruppe i den gråmulna himlen, på väg mot varmare breddgrader.

Ibland undrar jag vad det är som får dem att bestämma sig för att ge sig av en speciell dag? De måste antagligen känna av vädret och även kommande väder? Jag sände dem en varm tanke, vilken otrolig resa de har framför sig när man tänker efter! De trotsar stormar och störtregn och korsar stora hav, utan vila, trots att de är så små och sköra. Många dukar under, men vad fantastiskt det är att så många anländer till slutdestinationen och sedan flyger hela vägen tillbaka igen till våren!

Tänk om vi också vågade kasta oss ut i livet på det sättet, helt utan fruktan, med en stark förvissning om att vingarna kommer att bära oss hela vägen...


Jag tittade igenom gamla semesterbilder igår kväll och hittade bland annat dessa från vår resa till Malaysia 2009. De är tagna på Coral Island, en riktig paradisö med vit len sand och vajande palmer. Vi fick tjata oss dit, egentligen skulle vi stanna en bit utanför ön för att snorkla, det var bara det att vi inte kände för att snorkla ;-). Det var i princip omöjligt att föra en diskussion med dem som körde båtarna, vi ville komma ut till Coral Island, inget annat. Det fanns INGEN som kunde köra oss dit, självklart mot betalning, för man kunde bara åka på förutbestämda snorkelutflykter. Dessa gick ut på att vi skulle stanna och snorkla på tre olika platser i 45 minuter på varje plats, sedan skulle vi få stanna på Coral Island en liten stund innan hemfärden. Men vi ville ju inte snorkla utan stanna lääääänge på Coral Island... :-).

Efter mycket tjat "tvingade" vi den man som körde båten att lämna oss på Coral Island medan de övriga snorklade på de tre förutbestämda platserna. Han blev så fruktansvärt arg på oss, men stannade ändå båten så vi kunde vada in till ön. Trots lite sura miner, hade vi underbara timmar på ön! Det var så härligt att sitta där på ön, strila sand mellan tårna och titta ut på det turkosblå havet. Vi bara satt där och njöt av livet, tills ön invaderades av fem fullproppade båtar med andra turister... :-).

Som ni förstår, fick vi åka med tillbaka igen ;-). Malaysia har en underbar natur och hur många paradisöar som helst, men något som vi upplevde som lite tröttsamt var att man sällan kan göra något utanför reglementet där. Allt är så uppstyrt och det finns alltför många regler som ska följas. Nåja, jag kan nog ändå tänka mig att styra kosan mot varmare breddgrader och återvända till Malaysia en dag... :-).

Ha en fin helg!

Många kramar
Bitte

10 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tänk om han inte hämtat er, då hade det blivit robinson-liv :o)
Men så härligt det ser ut, jag kan känna känslan när man sätter ner fötterna i den varma sanden...
Jag har också sett fåglar som startar mot södern, läste att såna små flyger ända till Spanien, kanske Afrika!
Ha en mysig lördag
Kramar
AnnaMaria

NataljaOblonskaja sa...

Ahhh, ser her underbart ut, och det Är helt underbart där. Var ju just på den ön i våras, och precis som du gick jag runt på den medans resten av alla den andra snorklade. Behövde dock inte tjata, och upplevde inte alls att de var så "stela". Kanske har de lärt sig något sedan du var där sist. Hoppas det i alla fall :)

Ha en skön helg!
Camilla

Renée sa...

Åh, vilken dröm att få åka dit... SJälv vill jag någon gång i livet åka till Kina men sedan jag blev sjuk har allt blivit lite mera krångligt... Dock åkte jag ju till släktingar i USA förra sommaren och det gick fast fy hundan vad jobbigt... Hoppas du får åka tillbaka till en paradisö!

Bea sa...

Hej!
Fina sandstränder och lite äventyr verkar kanta resorna ni gör :)

Med tanke på fågelflytten till varmare länder är jag lika fascinerad varje år, hur vet dom precis när de skall ge sig iväg?
Hur klarar dom alla oväder och alla vattendrag där det inte finns en chans att vila, men naturen har säkert ordnat med orienteringsförmågan.

Vi skall på fjällvandring nu i slutet av veckan och vi får lov att bereda oss på teknisk utrustning ifall om att vi går vilse i dimman :)

Ha en fin helg!

Kram /Bea

Hem Ljufva Hem sa...

Åååh så underbart vackert du skriver om flyttfåglarna.Har faktiskt aldrig tänkt på det sättet,men det är ju helt riktigt.Tänk att dom orkar flyga så långt och vad är det som gör att dom flyger just dit?
Vilka underbara bilder på den där vita sandstranden...mmm...sandstränder och hav är magiska...
Ha en fin dag.
Här regnar det,igår var det strålande solsken...
Kramiz

Gela sa...

men vilka HEEEELT underbara bilder. Jag vill och resa!!!! Ha en fin helg/Gela

Systrarna Karlsson sa...

Åh vad härligt det var att läsa om;) kändes nästan som att vara där...KUnde till och med känna sanden mellan tårna...

Önskar dig en mysig kväll
Annie

Nyanser av vitt sa...

Vilka underbart vackra bilder. Tänk den som var där nu...
Kram Agneta

Mamma C sa...

Där skulle jag oxå vilja vara och sila sanden mellan tårna.
Kram Mamma C

millandante sa...

Det hade ju varit rätt ställe att bli kvar på;) Förstår att du skulle kunna åka dit igen!!

KRAM