onsdag 28 september 2011

En underbar middag

Foto: Thomas Wal - Sjömagasinet
På lördagskvällen träffades vi allihopa på mammas och pappas hotellrum för att ge pappa födelsedagspresenten. Vi hade bland annat köpt en digital fotoram som vi kan skicka bilder till utan att de behöver ladda ner, föra över och krångla med. Den har också en sensor som känner av om någon är i rummet eller inte, är det tomt stänger den av sig själv. Pappa hade avsagt sig presenter, han ville absolut inte ha någonting, vilket han framförde till oss alla tre ett flertal gånger. Hihi... som om vi skulle bry oss om det ;-). Men nog är det svårt att köpa något till någon som har allt och inget önskar! Det verkade i alla fall som att han blev jätteglad för fotoramen och det andra, brodern hade också lagt in en massa bilder som vi mailat honom på oss barn och förstås på barnbarnen, så det var bara att starta upp den. 

Efter det var det dags för middag! Brodern hade hittat en fin restaurang med "stjärna", men pappa propsade på att han ville äta på Sjömagasinet. Han hade tydligen ätit där en gång för många år sedan när Leif Mannerström drev det. Sjömagasinet ligger vid hamninloppet och var under 1700-talet Ostindiska Kompaniets lagerhus. Sedan i april drivs restaurangen av Ulf Wagner och Gustav Trädgårdh (Årets kock 2010) och Sjömagasinet räknas som en av Sveriges absolut finaste fisk- och skaldjursrestauranger.

När vi fick in förrätten och smakade på den förstod vi varför pappa absolut ville äta där.... :-). Vi satt helt andäktiga och bara åt och njöt. Sonen sa efter en lång stund att det var det absolut godaste han ätit i hela sitt liv! Jag tror att vi alla höll med honom :-). Eftersom middagen var den godaste jag någonsin ätit, måste jag bara skriva ner menyn:

Förrätt:
Sallad på hummer med knaprigt bacon, rostade pistagenötter,
pinjekärnor, gula russin, samt en mild sås på Dijonsenap och Parmesan

Varmrätt:
Stekt marulk ”Rossini” med tryffel- och Madeirasås,
halstrad anklever, jordärtskocka, kantareller samt friterad lök

Dessert:
Mörk chokladmousse med myltade hallon, kakaobönor samt portvinsreduktion

Vi åt och åt, det var dessutom inga små portioner! Allt var så fantastiskt gott, det kändes nästan som att befinna sig i himlen för en stund. När varmrätten hade kommit in, kom Ulf Wagner i egen hög person till bordet och berättade lite om rätten och småpratade en stund. Det var ett trevligt inslag!



Nästa morgon var jag fortfarande så mätt så jag kunde bara med mycket möda få i mig lite av den goda hotellfrukosten. Det var lite synd, för det är som sagt gott med hotellfrukostar! :-) Lite senare på dagen hade brodern bokat bord på Heaven 23 i Gothia Towers. Jag var fortfarande proppmätt efter middagen kvällen före, men en god räkmacka är svår att motstå...

Bokmässan inföll ju precis samma helg som vi var där och det gjorde att det var stört omöjligt att hitta en parkering i närheten! Vi cirklade runt och cirklade runt... när vi till sist hittade en parkering och kom till Gothia Towers, såg jag några kändisar, bland annat Plura och Elisabeth Gummeson med särbo :-). Panoramahissen 65 meter upp var en hisnande upplevelse måste jag säga, jag insåg att jag nog är lite höjdrädd ändå! Lunchen var precis så god som jag hade trott, men OJ så mycket räkor! Jag trodde att jag skulle spricka, men magen höll som tur var ;-).

Efter en mysig lunch med vacker utsikt, var det dags för hela sällskapet att splittra sig. Sonen skulle med flyget till Visby rätt tidigt på eftermiddagen, så han, mamma och pappa plus brodern med familj åkte in till centrum för att shoppa lite innan det var dags för honom att bege sig till flygplatsen. Jag och H skulle få åka med min syster med familj till Landvetter lite senare och följde därför med dem till Universeum. Det var roligt att få umgås lite extra med lilla E, men usch så jobbigt att säga hejdå till sonen ännu en gång...

Summa summarum så blev det en underbar helg, det härligaste av allt var att hela familjen var samlad för första gången på många år! Det brukar alltid vara någon som inte kan närvara, så det var extra roligt att vi för en gångs skull lyckades. Tack fina lillebror för all den tid du lagt ner på planering och annat för att helgen skulle bli så bra som möjligt för oss alla! Tack också till mamma och pappa som bjöd så flott på allt, den här helgen blev ett vackert minne för livet!

We are family... :-).

Många kramar
Bitte

8 kommentarer:

Hanna sa...

Fint och gott.Ha en fin kväll.
Kram
Hanna

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken underbar helg ni haft och vilket underbart födelsekalas!!! Jag hörde Mannerströms sommarprogram och då berättade han om sin tid med Sjömagasinet. Det måste verkligen varit helt fantastiskt att äta på en så berömd restaurang.

Du har fixat om på din blogg också! Ny mall och ny header. Snyggt!

Ha en fin torsdag!
Kram,
Regina

Helena sa...

Vad mysigt det ser ut att vara på restaurangen! Och vilken härlig helg ni verkar haft, med mycket gott!

Hem Ljufva Hem sa...

Herregud det vattnas i munnen på mig av allt gott du ätit.
Trevligt att du hälsade på i min grannstad.
Göteborg ligger bara 3 mil härifrån och Sjömagasinet är ju välkänt för sin fina mat.
Likadant räkmackan du åt på Gothia Tower ska ju vara ngt alldeles extra.Tyvärr har jag inte varit på Universeum ännu.
Härligt att allt blev så lyckat...
Nu börjar min 9 dgrsledighet fr.o.m idag...tjohooo...
Kramiz.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var en jättebra presentidé, så roligt med alla foton. Och den middan skulle jag gärna avnjuta, och en räkmacka också.
Kramar
AnnaMaria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Sorry, duvslaget finns inte kvar...någon annan har varit före dig *blink* *blink*

Kram,
Regina

STENLYCKA sa...

Hejsan,
men oj vad ni har festat och haft det mysigt med hela familjen.Måste varit underbart roligt. Maten ser så god ut och räkmackorna vet jag är underbart goda men mättande, har varit där uppe.
Förstår att ni hade svårt att få hotellrum för det var mycket folk på bokmässan,bl.a. lilla jag och en massa kändisar ....
Tråkigt för dina föräldrar att det skulle gå så illa med bilen, men istället fick de uppleva Lidköping lite extra.
Önskar dig en fin fortsättning på torsdagen, här har vi strålande sol, så nu skall jag ta mig en kopp kaffe på uteplatsen innan jag skall till jobbet för idag har biblioteksfilialen kvällsöppet.
Kram Raina

Loppan sa...

Vilken underbar helg ni haft. Och vilket fint minne och upplevelse för födelsedagsbarnet! Trevlig helg! Kram Maria