lördag 6 augusti 2011

Lördagspyssel


I morse vaknade Noomi rätt tidigt och behövde gå ut, och efter en blöt promenad blev jag lite pysselsugen sådär på morgonkvisten :-). För några veckor sedan köpte jag några antika norska och danska ateljéfotografier och kort efter det hittade jag cardstockpapper med temat gamla fotografier. Efter frukosten knåpade jag ihop några bokmärken, sedan dekorerade jag en tändsticksask. Jag blev så förtjust i det där papperet så nu måste jag försöka få tag på mer!


H är i Saxnäs och fiskar med några kompisar, de har tydligen haft spöregn mer eller mindre hela tiden. Jag avundas honom inte ;-). Igår hade de stannat inne i stugan större delen av dagen på grund av vädret, men ikväll ska de ge sig ut igen.

Sonen är bortrest över helgen och det är ganska skönt att vara ensam hemma :-). Jag och mina småtjejer har varit ute och promenerat och promenerat trots regn och rusk och det känns härligt efter alla mil i bil den här sommaren. Jag tror att de tycker det också!


Jag har suttit och filosoferat mer eller mindre halva dagen, både när jag har pysslat och när jag har packat. När man promenerar hinner man tänka rätt mycket också :-). Idag filosoferade jag kring det synnerligen uttjatade uttrycket "fånga dagen". En sommar går fort, och i och med väderomslaget har redan en viss "höstkänsla" infunnit sig. Innan jag åkte till Gällivare blommade vår enorma jasminbuske så vackert och doften spred sig nästan över hela trädgården. Jag hann aldrig fota den innan jag åkte, men tänkte att jag kunde göra det när jag kom hem igen. När vi kom hem hade blommorna torkat/vissnat, på grund av den enorma värme vi har haft här större delen av sommaren...

Förra helgen upptäckte jag att rosenbusken blommade så fint, förra året blev det något konstigt med den så det blev inga rosor. Jag tänkte att jag skulle plocka in några rosor och FOTA den någon dag, men så gick dagarna och vi fick ett spöregn utan dess like. Ja, det finns inte direkt några rosor kvar på busken nu!


Ett fotografi är ett minne för livet, något att ta fram när längtan och ensamheten är stor. Väntar man med allt, i stället för att fånga dagen, blir det som i mitt fall inga fotografier att ta fram när våra egna minnesbilder har bleknat. Nu var det här kanske inte så stora och viktiga saker, men det kommer att dröja nästan ETT ÅR innan jasminen och rosenbusken blommar igen... ett år är lång tid...

Jag ska pyssla lite mer ikväll tror jag, min pyssellängtan har varit stor hela sommaren, men jag har inte haft någon direkt tid för pyssel. Jag ska nog knåpa ihop några fler tändsticksaskar :-). Den jag redan gjort finns att köpa i butiken tillsammans med bokmärkena. Jag har också fått tag på fler gamla glasögon, de lägger jag in under Nyheter under kvällen!

Idag kom jag också på att jag ska anordna en liten sensommartävling, det var ett tag sedan nu. Mer om den inom kort! :-)

Ha en fortsatt fin kväll!

Många kramar
Bitte

7 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är en viktig insikt när man lärt sig att ta tillfället i akt, att fånga nuet. Att dofta lite extra på Smultronshersminen för man vet att det är ett helt år till nästa gång den blommar, att stanna upp och njuta av utsikten, att fota gamla mamma eller farmor, att säga de där orden till sina älskade...

Jag har nog också haft ett uppdämt pysselbehov, för idag har jag gjort några halsband, sytt gardiner, målat en text på en gammal tvättbräda=) Var tvungen att kolla på nätet vad cardstock är, ett nytt ord för mig som inte scrappat...var hittar man de som har olika teman?

Önskar dig en god natts sömn och en fin söndag!

Kram,
Regina

Allis sa...

Så där är det ju alltid, mer eller mindre.... helt omöjligt att hinna allt - hur mycket man än vill "fånga" varje dag!
Även utan foton har det ändå varit en fin dag då alla mått bra och allt rullat på, alla dagar utan några "katastrofer är ju egentligen alldeles underbara...
Så brukar jag tänka ;))
Bra att du är i pysseltagen igen för dina alster blir så fina!! Det vet ju jag som har Alice liggande framme jämt :D
Önskar dig allt gott vännen!
Kram Allis

Mamma C sa...

Kul när pysselbehovet sätter igång igen. Här regnar det idag, så lite pyssel kanske det blir här med. Inte lätt att alltid ha kameran med. Men känns allt rätt när kvällen kommer, så har man fångat sin dag precis så som man vill ha det.Set är en stor och skön känsla det med.
Kram Mamma C

NataljaOblonskaja sa...

Vilket härligt pyssel du hittat. Och visst är det svårt att "fånga dagen". Men man får akta sig för att känna att man "missar" saker i trädgården. Då blir det bara en massa stressmoment. Alltid finns det något annat att njuta av.
Ha det bra!
Camilla

Hem Ljufva Hem sa...

Gud så fina saker du gjort.Det där såg kul ut.Hade jag mer än gärna velat lära mig att göra.Låter spännande med det där speciella cardstockpappret med temat gamla fotografier.Har jag aldrig hört talas om innan nu...hoppas du hittar mer.Bokmärket med den lilla flickan är ljuvligt söt.Duktiga du...
Visst är det rofyllt att sitta ner och pyssla sådär,mår man så bra av...
Många kramar Kicki

Fröken Tindra sa...

Vad fina saker du pysslat ihop! Kul! Det är ju så härligt när man äntligen får satt sig och får lite utlopp för sin inneboende kreativitet!
Ja, det där med att ta vara på tiden och vissa saker är man inte alltid så bra på tyvärr. "Det tar jag en annan dag", plötsligt är det för sent. Kan ju gälla både stort och smått. Suck...
Ha en bra dag!
Kram!

Annika sa...

Vilket fint pyssel du gjort.... härligt nu när sommaren drar sig mot sitt slut o man får börja greje lite igen... sommaren är ju till för att njuta o hösten till att pyssla..:) Kram Annika