söndag 28 augusti 2011

En tur och retur till Visby


Med konster och knep... det blev lite tyst ifrån mig under några dagar, men jag ville så gärna följa med sonen när flyttlasset gick till Visby, och med lite trixande i förra veckan lyckades jag i sista minuten ordna hundvakt och dessutom jobba undan det som behövdes. Jag hann inte följa med flyttlasset när det gick på onsdagen, utan tog nattbussen till Stockholm i stället och så möttes vi på torsdag morgon och fortsatte sedan tillsammans. Det gick också bra :-).

Det var ett regnigt och mulet Visby som mötte oss, men vi hade så fullt upp med att bära in allt i lägenheten och sedan börja packa upp alla flyttkartonger, så det gjorde inte så mycket att vädret inte var det bästa. Det här var alltså mitt första besök på Gotland och ön var precis så sagolik som jag alltid har trott! Det var kärlek vid första ögonkastet :-). Dessutom tycker jag så mycket om öar!



Jag lyckades också i sista minuten hyra ett vindsrum i ett k-märkt hus nära Österport, alldeles innanför murarna. Jag kan verkligen rekommendera stället, Wisby Rum heter det och drivs av en jättetrevlig tjej vid namn Anna-Carin. Det visade sig att hon kommer från Näsåker, det är ju inte alltför långt från Härnösand! Lokalpatrioten i mig kom fram när jag träffade på en annan ångermanlänning så långt hemifrån ;-).

Jag hann inte se så mycket av Visby den här gången, då vi fixade och donade i sonens lägenhet från morgon till kväll. Allt tar längre tid än vad man tror, dessutom fick vi flera gånger under fredagen sticka iväg och köpa plugg, skarvsladdar och annat som visade sig behövas. Däremot gick jag genom en del av innerstaden när jag promenerade till sonen på morgnarna, så några foton blev det i alla fall. Men... jag hoppas att jag snart kan åka dit igen, det får bli fler foton nästa gång!



Ringmuren är fantastisk... här kunde man verkligen känna historiens vingslag. Något jag också reflekterade över, var hur många butiker som sålde kläder från Cream, Branting och liknande märken, samt hur många som gick klädda i tunikor och kjolar från dessa företag ;-). Jag måste säga att de här kläderna passade in i den medeltida miljön - linne och ull, dåtid och nutid i ett.

Varje morgon (det blev iofs bara två) köpte jag nybakat bröd på ett bageri som låg strax innanför Söderport. Sonen bor inte långt därifrån, men utanför ringmuren. Det var mysigt att äta frukost tillsammans i hans nya hem som sakta men säkert tog form. Sent på fredag eftermiddag var allt i princip uppackat och iordningställt, på kvällen åt vi allihopa middag nere på torget och efter det gick vi hem till sonen igen. Där gjorde jag en laddning chokladbollar och så fikade vi och tog det lugnt. På lördagen gjorde hela resesällskapet en utflykt innan vi lunchade på ett jättemysigt ställe, dit vill jag åka igen! Efter det köpte vi blommor till fönstren och lite annat smått och gott.



Här är utsikten från det rum jag hyrde, visst ser det mysigt ut? :-) Det blev så stressigt på lördagen, så jag höll nästan på att glömma bort att jag skulle packa ihop mina saker på rummet och lämna igen nyckeln ;-).

Det kändes riktigt jobbigt när det väl var dags att bege oss till färjan. Det blev dessutom inte bättre av att sonen spelade en skiva som han alltid brukar spela här hemma... en av sångerna heter "I will get back to you someday" och är så obeskrivligt vacker, när jag hörde den kunde jag inte hålla tårarna tillbaka...

Och nu sitter jag här i hans rum, vid hans gamla dator och tänker att en dag, väldigt snart, ska jag åka tillbaka till Visby och till honom.

Ha en fortsatt fin söndag!

Många varma kramar
Bitte

5 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jösses vad du skriver bra tjejen, jag var med i Visby, jag såg när du köpte bröd osv.... Vilket helt underbart ställe och flytta till, det valde han bra sonen. Och såklart du kommer sakna honom, det nyper hårt i modershjärtat när dom åker. Men tänk så roligt när du åker ner igen och hälsar på.
Stor varm kram
AnnaMaria

Hem Ljufva Hem sa...

Usch din stackare.Så jobbigt att lämna ditt hjärtegryn därborta men sååå mysigt ni haft det.Riktig kvalitetstid tillsammans.
Har varit på Gotland en gång och visst är det en underbar ö...
Ha det bra nu Bitte,spotta i nävarna och försök fokusera på det du tycker är roligt nu och brinner för...
Många kramar Kicki

Vitt hus med svarta knutar sa...

Visby och Gotland är underbart, men jag kan även känna hur vemodigt det känns för dig att lämna din son där och åka hem...på något sätt känns det som avståndet är längre än det är eftersom det tar en stund med färjan att ta sig dit. Du får väl köpa klippkort på flyget;-)

Jag tror att det här var otroligt värdefullt för både dig och sonen, att vara med när sonen sätter bo. Nu fick du se hur han ska bo och han fick hjälp av din moderliga hand att ställa i ordning i sin lägenhet.

Önskar dig en fin början på den nya veckan!
Kram,
Regina

idémakeriet sa...

Hej gumman,
Det var länge sedan, allt bra?
Det måste kännas konstigt som du redan själv beskriver att sonen bor nu i Visby. Kan tänka mig att det hela blev väldigt känslomässigt när ni höll på att packa ihop hans saker.
Härligt att du följde med till Visby och att du hann njuta lite av staden.
Visst är det härligt där. Nu har du extra stor anledning att komma där lite oftare, ler.
Sommaren har varit skönt här, väldigt många gäster från Holland så det gjorde att jag inte hann att lägga tid på att blogga.
Jag ska nu ta upp det igen för jag har saknat det.
Vi hörs igen, ha nu en bra dag.
Kramar Gerda

Anna sa...

Visby och Gotland är verkligen helt underbart vackert!
Nu har jag skrivit i datum på utlottningslänken!
Ja, Drömhem-reportaget ÄR verligen hur spännande som helst! Det är även min favorit-tidning! Har nästan "städat ihjäl mig" de senaste dagarna, men nu är jag redo inför morgondagen!:)De ska ju göra ett reportage om huset också till någon annan tidning (får se vart det hamnar) så det måste ju vara städat och fint.
Du är hjärtligt välkommen in på min hemsida www.annasideer.se för att titta närmare på mitt sortiment! Hör av dig om du är intresserad av att få prover, info och inloggning för att se priser på sidan!
Kram Anna