lördag 2 juli 2011

En hälsning från norr och manifestation



Här kommer en liten hälsning från norr, från Gällivare närmare bestämt :-). Jag har ju varit lite frånvarande på bloggen den senaste veckan och det beror på att jag varit på resande fot. Ni som följt min blogg de senaste åren vet att jag brukar följa med H ibland på somrarna när han kör ut varor och liknande. Det här året passade det speciellt bra att kunna kombinera det med att göra en inköpsresa så här långt norrut! :-) Jag har hittat både smått och gott och kommer att börja fota allt så fort jag kommer hem igen.

Jag sitter just nu och väntar på att H ska komma tillbaka, han gjorde en liten "avstickare" till Arjeplog idag för att vara med på en manifestation för den vilda öringens överlevnad. Manifestationen hålls som protest över beslutet att bygga ett kraftverk i de unika strömmarna. Jag sitter här och funderar... måste vi verkligen bygga ut varenda älv vi har??? Är det vettigt att utrota vilda fiskbestånd genom att göra fruktansvärda och totalt onödiga ingrepp i vår natur? Som bekant läker tiden inte alla sår...




Det har varit omväxlande väder här uppe i norr, tidigare i veckan hade vi tropisk värme under två dagar, sedan slog vädret om och det blev i stället kallt och regnigt. Nu är det soligt och fint igen och om jag tittar ut ser jag tornen på Fjällnäs slott med det mäktiga Dundret i bakgrunden. Det är så fint häruppe! :-)


I morgon börjar vi köra hemåt igen, det ska bli skönt med en dag hemma för sedan bär det av igen... söderut den här gången :-).


Ha en fin fortsättning på helgen!


Många kramar

Bitte

6 kommentarer:

millandante sa...

Oh vad ni far och vad roligt det måste vara att kunna göra inköp sådär på vägen!

Ja precis som du säger, gjort är gjort och är sedan svårt att ha ogjort, tråkig utveckling.

Ha det så gott söderut!!
KRAM

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det måste vara underbart att sitta där...långt uppe i vårt vackra land och fundera...antar att det är ljust dygnet runt...

Visst är det många tankar som far i huvudet när det gäller vår energiförsörjning. Men vad ska vi ha??? Farlig kärnkraft? Solenergi i ett solfattigt land? Vattenkraft?? Vindkraft??? Vet ingen som egentligen vill ha ett stort vindkraftverk vid sin tomt. Importera kolkraft från länder som inte bryr sig utsläppskvoter??? Egna kolkraftverk?? Olja?? Det största problemet är nog att vi gjort oss så fasansfullt beroende av energi=(

Det ska bli spännande att se vad fint du hittat! Idag har maken och jag varit iväg på en dagstripp, upplevt mycket, handlat lite, ätit gott och myyyyyst=)

Önskar dig en fin hemresa! Kör försiktigt!
Kramar,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är fint där uppe, fast tyvärr har jag bara sett på tv och bild. Det var bra av din man och hjälpa kämparna som vill ha sitt vatten och öring orörda. Så fin header du gjort, ljuvligt och mötas av den och dina fina rosor. Idag har det slutat regna här, så vi ska ta ner hästarna på stranden. Blir picknick också, kommer bli mysigt.
Ha en fin söndag
Kramar
AnnaMaria

Elwa sa...

Fint att få uppleva både nord och syd på sommaren! Vi är på resande fot i Dalarna, just nu paserar vi Säter. Husvagnen rullar snällt efter.
Tack för besöket i husvagnsbloggen!
Det blir spännande att få se dina inköp... Ha det fint!

Allis sa...

Man kan verkligen undra om vår välfärd är värd alla dessa obotliga ingrepp i vår natur??!! Bra att ni engagerar er, det ska ju inte bara passera obemärkt iaf!
På reasande fot kan man ju verkligen säga att ni är just nu ;))
Kram Allis

Bea sa...

Hej!
Tittar in som hastigast och önskar dig en fortsatt fin sommar och hoppas resan gav dig många trevliga ting!

Ha det gott!
Kram /Bea