onsdag 8 juni 2011

Studentbal och högsommarvärme

Igår visade sommaren sig från sin allra vackraste sida: solen stod högt på himlen, luften var varm och full av dofter och överallt väntade sommarens alla blommor på att slå ut i full prakt. Eftersom den årliga studentbalen skulle gå av stapeln, var det extra roligt att det var så fint väder.

Den här dagen på året fylls gatorna av mycket gamla veteranbilar, stora amerikanska 50- och 60-talsskönheter och många roliga och fantasifulla ekipage. Det är tradition att studenterna defilerar genom staden och framför allt förbi St Petri Logen där balen hålls. Trottoarerna är fulla av människor, så det är inte helt lätt att fotografera om man nu vill göra det ;-). Jag hade turen att möta den bil som C med klasskompisar satt i när jag var på väg till Logen, så jag kunde ta några bilder av dem utan att behöva göra det i full trängsel. Men efter det blev det svårare! Jag hade tur igen och hittade en ledig plats på en mur, då fick jag lite bättre överblick. Man vill ju inte råka missa just DEN bilen... :-).


Efter ca en och en halv timme i bil, var det dags för studenterna att bli fotograferade i den intilliggande Domkyrkoparken. Min kamera och jag var inte helt överens, först och främst var det så starkt solsken så på de flesta bilder ser det ut som om man riktat femtioelva byggstrålkastare mot studenterna. Dessutom blev flera bilder jättesuddiga och det förstår jag inte riktigt, för det problemet brukar jag aldrig ha när jag fotar utomhus. Grrrr!!!

Jag vet inte om jag får visa så många bilder för sonen, så innan jag har frågat visar jag bara en bild där han inte tittar in i kameran ;-). C står längst till vänster! Jag tyckte också om den bilden, för alla står och fnissar åt något och glömde för en stund bort att se ordentliga ut och titta mot kamerorna :-).

Idag ska jag inhandla det sista i matväg, jag tänkte som så att det kanske är bäst att köpa jordgubbar och liknande så sent som möjligt. Bara de inte tar slut! Men först ska jag jobba undan lite. Jag hade en förhoppning om att jag skulle hinna kika runt till er allihopa, men idag insåg jag att det nog inte hinns med förrän på fredag när allt kring studenten är avklarat. Jag vill i alla fall tacka så mycket för alla rara kommentarer ni lämnar, även fast jag inte har hunnit svara på dem finns ni i mina tankar! :-)

Ha en fortsatt fin dag!

Många kramar
Bitte

7 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag vet precis hur snärjigt det är dessa dagar, och så roligt också. Dom är så fina, den bliden tror jag sonen godkänner utan och ha sett den. Och du har förmedlat glädjen och känslan så fint i bilderna. Ha det nu så roligt med allt, senare idag ska vi också uppvakta en student.
Stor kram
AnnaMaria

Möllebacken sa...

Det är något visst med studenten och alla förväntansfulla ungdommar. Det är ju deras stora dag. Du fick till en härlig bild på dem.
Och att vädret var på topp blir ju ett plus.
Håller tummarna för att jordgubbarna ej tar slut.
Kram Pella

Elwa sa...

Du får väl en skön och avkopplande helg nu efter allt studentståhej! Jag var också till parken för att fotografera -men hade ingen student att upvakta. Mycket svåra ljusförhållanden! Du har så fina foton på rosor, är det dina egna du har fotat? Nu kommer pionernas tid hemma - då ska jag försöka få några bra foton på dem. Ha en skön pingst! /Elwa

Hanna sa...

ha en fin helg.
kram
Hanna

STENLYCKA sa...

Vill bara titta in som hastigast och önska dig en fortsatt fin Pingstafton!
Kram Raina

Rummet för välbefinnande sa...

Hej Bitte,
Hoppas det har lugnat sig lite nu.
Fina bilder från studenten. Visst blir man väldigt stolt över sina barn!
Jag hade "ledigt" i år eftersom grabbarna redan tagit studenten, men om några år så är det dags igen.

Har du sett min header? Det är riktigt fina askar där du *ler* Är så glad för dem och jag blir fortfarande lika glad när jag tänker på hur fint du hade slagit in paketet - väldoftande och härligt!
Det är en fröjd att handla hos dig!

Ha en fin helg nu och ta hand om dig!
Kram Mia

Allis sa...

Åh, studenten!!
Och bal, lyckliga ungdomar, fina bilar, förväntan och glädjen över att gymnasieåren är avklarade - som igår nästan ;))
Nu är det redan några år sedan barnen var där (för att inte tala om när jag själv...) och det lär dröja till nästa gång men massa fina minnen finns ju kvar och jag kan glädjas åt att ha dem utanför fönstret på jobbet :D
Lycka till med veckan!
Kram Allis