onsdag 22 juni 2011

Skådespelartalanger och nyheter

När jag reste bort för några veckor sedan, började Noomi av någon anledning att matvägra. Det var oftast på morgonen som hon inte ville äta och till en början ställde bara H undan maten och tänkte att hon säkert skulle äta upp den när hon blev hungrig. Efter några dagar började han bli lite orolig för henne och eftersom hon redan är smal som en liten tarm ville han inte att hon skulle missa för många mål.

När jag kom hem igen visade han mig hur den nya "matningsproceduren" gick till. Jag log brett när jag såg hur min lilla bäbis gick till väga, och det stod helt klart att hon nog bara ville ha lite extra uppmärksamhet :-). När H gjorde ordning maten satt Molly som vanligt som ett plåster vid hans sida, men Noomi gick sakta ut och lade sig på hallmattan. Där låg hon och såg rent ut sagt deprimerad ut och emellanåt utstötte hon djupa suckar :-). Hon kom inte trots att vi ropade på henne, så till sist gick vi ut till hallen och H ställde maten framför henne. Då vände hon bort huvudet och suckade och såg nog om möjligt ännu mer ledsen ut ;-). Han gav henne en liten matbit och fick verkligen truga och försöka locka henne. Efter att ha matat henne bit för bit, började hon till sist äta av maten... det här pågick alltså under nästan hela tiden som jag var borta. Min lilla bäbis ville nog bara vara just bäbis... men vilka skådespelartalanger! Jag är fortfarande djupt imponerad över att hon lyckades se så olycklig ut :-). Sedan jag kom hem äter hon i alla fall som vanligt igen.



Ikväll har jag fotat ett parti gamla örngott som jag kom över för ett tag sedan. Flera av dem har så otroligt vackra monogram och spetsar. Jag tycker att det är så fint att ha såna kuddar i soffan, eller i utemöbeln tillsammans med en virkad pläd. Örngottet på bilden ovan är nog min egen favorit, dessutom är lakansväven ovanligt kraftig i det.


Det här örngottet är ovanligt välgjort, spetsen är så vacker och på sidorna är det hopsytt enligt konstens alla regler. Fler närbilder av det kommer att finnas i butiken!

Vilket otroligt arbete man lade ner på saker och ting förr i tiden, hur hade man tid att virka, sticka, sy och brodera som man gjorde? De flesta gamla dukar, kökshanddukar och sängkläder har ju broderade monogram.



Jag hade helt glömt bort att två av örngotten är av linne. De är så mjuka i jämförelse med dem av bomull och kanske de "bästa" om man ska sova på dem. Jag tror jag måste införskaffa mig en uppsättning sängkläder av linne, i alla fall om de är mjuka.

Alla örngotten är naturligtvis hela och rena och jag kommer att börja lägga in dem lite senare ikväll... fast jag ser nu att det redan är "lite senare" så det är kanske dags att börja ;-).

Ha en bra torsdag, flera av er kanske är lediga i morgon?

Många kramar
Bitte

9 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Lilla goa Noomi klart att hon saknade matte. Min Jeppe hade vi när mina "stora" barn var små. Han var jakthund, drev mest hare och vi ställde ut honom några gånger. Jeppe var så fantastiskt snäll, inte någon vakthund precis=) En enda gång morrade han och reste ragg och det var när vi mötte en person som jag absolut inte tyckte om. Antagligen kände hunden också att det var en människa som man inte kunde lita på. När Jeppe var sju, åtta år började han att tappa styrseln i bakdelen, det visade sig att han fått ett allvarligt diskbråck. Vi beslutade då att han skulle få fortsätta att jaga i de sälla jaktmarkerna. Jag har så många fina minnen av honom och hur fin han var mot barnen och fortfarande kan jag komma ihåg exakt hur lena hans öron var och se hans vackra bruna ögon.

Jag tycker Beaglar är fantastisk mysiga och vackra. Tänk om jag kunde hitta en ren sällskapsbeagle...

Önskar dig en fin torsdag och en underbar midsommarhelg!
Kraaaaam,
Regina

STENLYCKA sa...

Åhhh... vilken skådespelare och vilken underbart vacker bild på Noomi. Känner igen det där med matvägran,när vi hade hund och reste bort vägrade han också äta, bara vi kom hem och visade oss i dörren så han han knappt hälsa innan han sprang till matskålen och åt.
Önskar dig en underbar midsommarhelg!
Kram Raina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag är snudd på helt säker på att hon saknade dig, då lägger dom sig vid dörren. Hon vet att när du kommer är det just där. En sån liten goding, hon ser så jättesöt ut där hon ligger. Och ingen kan ha så ledsna ögon som en hund.
Ljuvliga monogram, så vackert med vitbroderat på vitt linnetyg.
Idag är jag ledig, har inte handlat mat än. Lär bli jag och halva Värmland som är och handlar idag.
Önskar dig en glad midsommar och nospuss till dina goa vovvar.
Kramar
AnnaMaria

Rummet för välbefinnande sa...

Söta, söta voffsing..... Tänk att de kan va?
Tur att du är hemma igen :)

Visst är det något speciellt med dessa gamla, vackra broderade, spetsprydda örngott. Blir knäsvag varje gång jag ser ett.

Önskar dig en riktigt fin midsommar!
Hoppas ni får fint väder och att du får koppla av och må gott.

Stor varm kram Mia

Nyanser av vitt sa...

Vilka underbart vackra handarbeten. Och vilken liten rackare hon är :O)
Ja vi åker till stugan och det ska bli så skönt. Tyvärr öser det ner här just nu men de har ju lovat fint imorgon så jag hoppas hoppas hoppas på att vi får en regnfri midsommar.
Sköt om dig och ha en fin helg nu.
Kram Agneta

millandante sa...

Nämen jag tror jag smäller av så gulligt!! Helt otroligt, först blev jag lite orolig men sedan när du skriver att nu äts det igen, så smälte jag totalt, vilken underbar hund, en sån vill jag ha!!:)

Läser ikapp och ser att det varit lika fullt upp för dig som för mig, även om jag varken varit på bröllop eller ordnat student. Jag sparade bilden på din tårta så att jag inte ska glömma, jättesmart med ett band runt om sådär. Nästa år är det dags för min son att ta studenten! De växte upp fort de små trollen:) Men det är ju så härligt att vara mamma även till stora herrar!:)

Önskar dig en fin midsommar vännen!
KRAM

millandante sa...

Hihi... jag fick läsa om Noomi igen;) Bilden är ju också underbar! Jag kan ingenting om hundar, så vad är det för ras? Övriga i familjen vill så gärna ha hund, och det är jag som har bromsat, men när jag ser Noomi så smälter jag:)

Nå, jo jag får ju liksom ledigt lite naturligt eftersom föreläsningsbranschen i stort sätt tar ledigt över sommaren. Jag kommer dock arbeta lite med mina mönster och illustrationer så helt stopp blir det inte, även om jag knappt kan kalla det för att arbeta, det är ju såååå roligt! Anar att du känner igen dig?! Hur ser din sommar och semesterplanerna ut?
tack också för att du vill vara med i utlottningen!!
Kram igen

Bea sa...

Hej vännen!
Känner igen fenomenet med lite ledsna och "understimulerande" små bäbisar. Min lilla vovve under tiden hon var sjuk fick jag både ge vatten och mat ur min hand, speciellt vatten nattetid (gånger flera), vilket säkert bidrog till att hon tillfrisknade snabbare.
Men...nu efteråt är hon väldigt beroende av att ngn är hemma!! Vilket inte fungerar i längden, men vad gör man inte för de små :)

Önskar dig en riktigt skön Midsommar!

Kram /Bea

Mamma C sa...

Ja, vilka skådespelartalanger hon ligger inne med er lilla Noomi. Ha en fin och bra midsommar.
Kram Mamma C