söndag 19 juni 2011

Bröllopsbilder och soluppgång

Det blev en rofylld bilresa hem från bröllopsfesten på söndagsmorgonen. Jag skjutsade först hem moster K och morbror G innan jag styrde färden hemåt. Bröllopsfesten gick av stapeln i Norrfällsviken, i hjärtat av Höga Kusten, så under resan hem passerade jag flera pittoreska fiskelägen, slingrande vägar genom det enormt kuperade området och framför allt VATTEN...

Solen gick upp medan jag körde hem och jag var bara tvungen att ta några bilder från bilen. Soluppgången som färglade himlen i vackra pastellnyanser, de blå bergen i fjärran, de små båtarna som låg förtöjda och fridfullt vilade i morgonens varma famn... vad jag älskar det här landskapet! Det är här jag har mina rötter och mitt hjärta, Höga Kusten är mitt sagoskrin...


När jag körde till kyrkan på lördagseftermiddagen började det regna. Det var ju lite otur, men det sägs ju att regn på bröllopsdagen innebär stor lycka och tur i äktenskapet, så allt var nog som det skulle :-). Utanför kyrkan stod nästan hela vår stora släkt och förstås även brudgummens släkt. Brudparets närmaste vänner fanns också på plats. Brudens yngre systrar hade så otroligt vackra håruppsättningar och färgmatchande klänningar, så jag (och fler med mig) trodde först att de skulle vara tärnor. Men där hade vi fel! :-)


Vigselceremonin var så vacker och härligt avslappnad, med stillsam musik blandat med ljud från brudparets små barn som emellanåt hade svårt att sitta stilla :-). Jag tycker att det är så härligt när barn får vara barn, även i kyrkan. Och visst är det något speciellt när någon närstående gifter sig... det var så att jag fick blinka bort tårarna emellanåt :-).

Tyvärr blev de flesta av bilderna suddiga, inte ett enda foto av brudparet blev lyckat! De enda bilder där skärpan och ljuset var OK var på de tre söta systrarna med bruden i mitten. Brudklänningen var fantastisk, vit med svarta broderier på livet. Kusin U såg ut som en filmstjärna från svunna tider.

Det var så otroligt roligt att träffa alla kusiner och mostrar och morbröder igen. Det är inte särskilt ofta jag träffar dem, men de var sig lika :-). Brudparet var så fina ihop, där de satt bredvid varandra vid honnörsbordet. Det hölls flera tal, varvat med spex och spektakel. Vi bjöds på italiensk buffé och jag (och de flesta andra) åt tills vi nästan sprack! Som tur var sparade jag mig lite till bröllopstårtan. Sedan blev det dans och klackarna i taket, precis så som det ska vara på en bröllopsfest :-).



Tiden gick så snabbt, plötsligt var klockan två på natten och det var dags för vickning! Ni förstår kanske att jag kom hem sent, eller tidigt, beroende på hur man ser på saken ;-).

Brudbuketten bestod av stooora cremefärgade och blodröda rosor, vissa av dem hade pärlor i mitten. Rosor är ändå alltid rosor... :-). Ja, nu är det snart mitt i natten igen, det är inte alls svårt att vända på dygnet den här tiden på året då det är så ljust ute.

Godnattkramar Bitte

3 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilket underbart bröllop! Bruden är så vacker och vilken fin brudklänning. Så söta systrarna är tillsammans. Brudbuketten var fantastisk och så fint med pärlorna inuti rosorna. Din resa hem i tidig morgonstund måste ha varit fantastisk. Soluppgångens färger är otroliga. Jag tycker det är så härligt att vara ute på vägarna i dessa tidiga timmar under sommarhalvåret. Allt är stilla, ingen trafik och när det är bra väder får man verkligen njuta av våra ljusa nätter. En bilsemester till Nordkapp upp genom Norge är mitt allra bästa minne av en sån resa...

Önskar dig en underbar midsommarvecka!
Kram,
Regina

Mamma C sa...

Vilket fint brölopp du varit på. Vilka fina bilder du fick till på hemfärden över vattnet.
Kram Mamma C

Helen sa...

Det är så fint med bröllop! Jag brukar få gåshud och ögonen tåras även om det är människor som jag inte känner som gifter sig...

Härligt att bila hem i den vackra soluppgången.

Ha det så bra, kram!