tisdag 10 maj 2011

Viktorianska fågelburar


Foto: http://leahherrick.blogspot.com

Hoppas att ni har det bra i värmen! Efter minusgrader och snöfall vände plötsligt vädret i helgen och nu har vi i stället haft högsommarvärme i flera dagar. Inte mig emot... :-). Här är det annars full rulle, det har varit så mycket på sistone så bloggen har verkligen blivit lidande, jag hoppas att ni inte tycker att jag är oförskämd som inte svarat på era kommentarer. Det är bara tiden som inte riktigt vill räcka till just nu. Tack snälla för att ni lämnar så fina avtryck härinne! :-)

Idag tänkte jag visa några bilder av något som jag starkt förknippar med den viktorianska eran - gamla fågelburar, främst snirkliga sådana av trä. Burarna på bilderna är också autentiska viktorianska fågelburar. Tänk om man lyckades få tag på en sådan, men jag vet inte om den övriga familjen skulle uppskatta det så mycket ;-). Dessutom vet jag inte om jag skulle ha plats för den...



http://leahherrick.blogspot.com
Är inte den här helt underbar med sina snirkliga tinnar och torn? Den ser nästan ut som en liten katedral!


http://www.flickr.com
Den här ser verkligen ut som en liten katedral, den får mig att tänka på den vackra katedralen vid Röda torget i Moskva.


http://www.luxurylaunches.com
Tänk att man lade ner sån tid på små detaljer, även på fågelburar! Det är som jag brukar säga allt som oftast - man tillverkade vackrare saker förr i tiden...


http://www.luxurylaunches.com
Den här bilden är från samma fågelbur som på bilden ovan, lägg märke till det vackra räcket!


http://www.hotels.about.com

Den här är gigantisk, men så underbar! Den är så stor så man skulle nästan kunna bo i den själv ;-).

Fågelburar är på något sätt vackrast utan fåglar och en mycket fin inredningsdetalj. Det är roligt att de har blivit så populära! :-) Jag skulle kunna tänka mig att sälja alla möjliga slags fågelburar (helst gamla förstås), men då måste jag nog skaffa en större lokal först. För dagen har jag en enda fågelbur kvar i butiken, den hittar du HÄR.

Nu ska jag börja kika runt till er, ha en fortsatt fin tisdag!

Många kramar
Bitte

8 kommentarer:

Bea sa...

Hej vännen!
Våren är en verkligt fin tid och tyvärr är det massor att göra för de flesta i maj månad och bloggtiden får prioriteras bort, trots att man känner sig som svikare.

Så fina burar du visar och en av dom kunde gärna få pryda i min värd :)

Nu skall jag ta en sväng i trädgården.

Ha det gott!

Kram /Bea

Vitt hus med svarta knutar sa...

Wow vilka fågelburar! Något som jag också tycker är fint är de där duvslagen som sitter högst uppe på en pinne, med tinnat och torn och många hål för fåglarna. Såg en sån i en friluftsvojär med paradisduvor.

Härligt och gott väder är det. Synd att behöva sitta inne på kontor från tidig morgon till sena kvällen. Men helgen var underbar.

Önskar dig en fin onsdag!
Kram,
Regina

Hem Ljufva Hem sa...

Jag håller med dig,otroligt fina fågelburar.Jag har hittat viktorianska fågelholkar på nätet oxå som jag tycker är otroligt fina.
Och visst gjorde dom finare saker förr,se bara på alla vackra gamla möbler.
Ha en bra vecka.
Kram Kicki.

Mamma C sa...

Så mycket vackra fågelburar du visar. Vilket väder vi har nu, man blir så glad av det.
Kram Mamma C

Synnøve. sa...

Det är ju nästan som små dockskåp när man ser dom.
Vackert som bara det.

Inte ska du ha dåligt samvete för bloggen. Vi är många som inte har prio 1 på bloggen just nu. Det är för fint väder för att sitta inne. Ute i trädgården och bara mår gott.

Ha en skön onsdag nu i alla fall.
Kramen Synnöve.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Dom är otroligt fina, men kräver sin plats. Den du säljer tycker jag är supercharmig, och mer lättplacerad. Ett tag samlade jag på fågelburar, hade 5 st. Nu har jag kvar 2, dom andra har jag sålt. Är så varmt och kvavt så snart blir det nog åska här.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Loppan sa...

Väldigt fina burar!! Det enda jag har i "fågelburväg" är en rosa fågelholk med plåttak. Om dina burar är Versaillesslott så är min holk badhytten i Skrea;) Ha det så bra i värmen! Kram Maria

Hanna sa...

Ha en fin helg.
kram
Hanna