lördag 7 maj 2011

Rävar på hjärnan...


Foto: http://www.reseguiden.se

Ja, som rubriken antyder så har jag fått rävar på hjärnan :-). De senaste dagarna har annars bestått av att packa: jag har packat Aunt Molly-paket som jag skickat iväg, och så packat upp en herrans massa paket på H:s lager. De har fått en megasändning igen som måste packas upp fortast möjligt. Jag tänkte häromdagen att jämfört med lärarjobbet är det här ett mycket trivsamt jobb, man hinner tänka och filosofera en hel del medan man packar...

Den här tidpunkten på året är FRUKTANSVÄRT stressig som språklärare, först och främst är det kanske mellan 500-1000 nationella prov som ska rättas och sedan sammanställas, detta ska på något märkligt sätt hinnas med utöver den vanliga undervisningen. Man rättar på kvällar, nätter och helger! Treornas projektarbeten ska läsas igenom och betygsättas, många gånger handlar det om större uppsatser och rapporter som kan liknas vid universitetsarbeten. Treornas betyg ska vara satta i maj, de andra klassernas först i juni, tack och lov. Man gör allt i sin makt för att fånga upp alla elever som tappar orken under slutmånaderna, och pratar, peppar och pushar. Ja, det är otroligt tuffa veckor för alla i skolan så här års. Jag skulle vilja ge den största och varmaste kramen till alla lärare i vårt avlånga land, ni gör ett fantastiskt jobb!

De senaste dagarna har mina tankar också gått till rävhonan med ungar som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Varför jag tänkt så mycket på henne, är för att jag sett henne flänga runt flera gånger per dag och hon har antagligen fullt upp med att skaffa mat till ungarna. De var ju rätt stora, nästan som Noomi! Jag kan bara tänka mig hur mycket mat de behöver...

Igår svävade mina tankar ut i något som skulle kunna liknas vid en ny version av Micke och Molle, men den här versionen skulle kanske hellre kallas för Mickan och Mollie ;-). Jag såg framför mig hur vi varje dag skickade iväg Mollie med en korg med mat till lyan, så inte Mickan behövde jaga dag och natt. Efter ett tag blev Mollie såklart vän med alla rävarna och alla tankar på jakt var som bortblåsta för alltid... ja, ni förstår vilken osannolik version det blev... ;-).

Nåja, nog om mina dagdrömmerier! Igår gick H ner mot vattnet och såg då lyan i princip på en gång. Den verkade rätt stor och hade flera in-/utgångar som sig bör. Det bästa var nog utsikten ändå, alla utgångar vette rätt ut mot Ångermanälven så lyan har nog det allra bästa läget av alla som bor däromkring. Hon kan hon, den där Mickan ;-).

Ha en riktigt fin helg!

Många kramar
Bitte

5 kommentarer:

Loppan sa...

Det har varit mycket diskussioner i tidningar om lärare och läraryrket senaste tiden. Vilket fantastiskt arbete ni utför och vilket slit ni har som vi andra, utanför den sfären, inte riktigt har koll på! Du har det nog lite som rävhonan nu inför terminens slutarbete! Hoppas du hittar en liten stund till en skön avkoppling i helgen! Ha det så bra! Kramar Maria

Hem Ljufva Hem sa...

Vilka roliga tankar du har,låter nästan som en barnbok med rävarna och Mollie.
Ja läraryrket och vårdyrket är slitsamma jobb,nog ingen som fattar egentligen hur det är mer än vi som jobbar där.
Mitt jobb suger så hemskt mkt energi nu efter ytterligare neddrag av personaltimmar och en chef som bara kräver mer och mer.Som en disktrasa känner jag mig ibland.
Ha en go helg.
Kram Kicki.

The Secret Garden sa...

De är så fina rävarna. Vi har haft en räv som strosat runt på gården tidigt om mornarna nu i vintras. När det var som kallast så lade vi ut mat till honom. Tänkte att det kunde behövas för det kan inte vara lätt att hitta mat i djupsnön.

Här skulle man haft ett gäng tama rävar, som åt upp sorkarna!! :)

Ha en fin helg!

Viola sa...

DU...i onsdags skickade jag in min uppsägning, nu har jag gjort mina 36 år som lärare...och visst jobbar man som bara den MEN jag har ingen väckarklocka och ingen som styr över mig :) det är livskvalité det och tänk..mår betydligt bättre, både fysiskt och psykiskt, Otto hälsar till tjejerna :) ha det gott, kramen

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron
Hihi, jag tror du har packat många paket. Jag kan se Mollie när hon springer med mat till rävarna, skulle bli en fin barnbok. Är så roligt att din butik går så bra, såg ännu en jättefin annons i Hem och Antik.
Ha en fin söndag
Kramar
AnnaMaria