tisdag 19 april 2011

Tips mottages tacksamt



Jag köpte en hortensia för ett tag sedan, jag bara älskar hortensior, speciellt de blå. Nu börjar den se oroväckande ledsen ut och jag måste erkänna att jag inte har någon vidare bra hand med just hortensior. Ändå brukar jag köpa en ny varje vår och glädjas åt dem de få veckor de överlever hos mig... :-).

Jag kom just på att jag kunde klippa av blommorna och torka dem, det är så vackert med torkad hortensia. För ett tag sedan läste jag i någons blogg att man bara låter dem torka som de är och det provade jag med en blomställning häromdagen, men resultatet blev inte vidare bra...



Är det någon som vet hur man torkar dem på bästa sätt skulle jag bli jätteglad! Tips mottages tacksamt... :-).

Ha en fin tisdag!

Många kramar
Bitte

6 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Neej jag har inget tips:( Jag har misslyckats med att torka även Syrenhortensia (från trädgården) några gånger, andra gånger har det blivit bra. Tror att det beror på hur "färsk" blomman är.

Jag köpte en vit Hortensia tidigt i år och den visade sig ha massor av spinn. Jag klippte ner den helt och hållet och nu kommer massor av nya fina skott. Men de är knepiga de där Hortensiorna.

Önskar dig en underbar solig påskvecka!
Kram,
Regina

STENLYCKA sa...

Jag har bara torkat mina trädgårdshortensior,
Hortensior som man köper och har inne har jag aldrig prövat. Blomklasarna som jag tar in från trädgården brukar jag bara lägg i en skål utan vatten, det brukar fungera bra.
Kram Raina

Rummet för välbefinnande sa...

Jösses så lite bloggtid jag har just nu...
Men, nu "smet jag iväg" lite ;)
Mina hortensior kräver oerhört mycket vatten faktiskt. Känns som jag kan vattna dem hur ofta som helst nästan. Däremot så har jag inte provat att torka dem. Kvistar från trädgården har jag torkat däremot och det har gått bra, men det kanske bara var tur?!?!....
Är så glad för sakerna jag köpte. Har ställt det lilla skrinet framför mig så jag ser det när jag sitter här och skriver....
Ha en riktigt fin påsk om inte vi hörs innan dess.
KRAM Mia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den vill nog komma ut, i alla fall på dagen. Har sett torkade i en krans, det var jättefint. Men det kan ju ha varit den som växer ute.
Ibland är det lite engångs över vissa växter.
Och tack, idag kom mitt notblad. Så jättevackert, ännu finare i verkligheten. Har inte spelat på många år så det får bli till dekoration. Tack också för det fina kortet och chokladen.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Viola sa...

Jag brukar hänga dom upp och ned tills dom torkat...tycker det funkar, annars är dom knepiga att ha inne, oftast glömmer jag bort att vattna dom och då är det ju kört....:( ha en skön påskhelg, kramen

Hem Ljufva Hem sa...

Hej.Har aldrig ägt en hortensia så jag har inga tips tyvärr.
Ang. saint paulian så har den kanske ngt större blommor än en vanlig.Påminner mer om en pensée.Jag vet tyvärr inte namnet på dom.
Kram Kicki.