torsdag 14 april 2011

Hundraårig skönhet och söta vårblommor



När jag ramlade över den här hundraåriga skönheten igår, slutade nästan hjärtat slå för några sekunder. Sedan gjorde det ett jätteskutt och så fick jag hjärtklappning i stället ;-). Skulle den vara så hel och fin som den såg ut på framsidan? Det var den... :-).

Jag fick alltså tag på en antik cremevit skärbräda från Gustafsberg modell större, i den typiska Gustafsberg-modellen. Det är inte första gången jag hittar en, men de jag hittat tidigare har ofta varit väldigt kantstötta och haft stora nagg, de brukar ofta vara rätt fläckiga också. För min del gör det inte så mycket, jag tycker att de är vackra ändå, men många kanske inte vill köpa alltför kantstött porslin? Ibland har man tur... den här skärbrädan har inga nagg eller sprickor och ytterst få fläckar. Den är inte heller särskilt repig! Jag ska ta lite bättre foton och under dagen och lägger sedan ut den i butiken :-).



För några veckor sedan kom jag också över en samling botaniska bilder från ett gammalt läroverk här i staden. Samlingen heter 128 Svenska örter och är från början av 50-talet. Bilderna är i mycket fint skick för att vara så gamla och jag tror att en av anledningarna är att eleverna nog inte fick bläddra som de ville i dem på den tiden ;-).

Många av örterna/blommorna känner jag inte alls till, antingen är de inte så vanliga längre eller också växer de låååångt från där jag bor. Jag tänkte börja med att lägga ut vårblommorna, som blåsippa, vitsippa, snödroppe, tussilago, tusensköna och många många fler. Tyvärr blev bilderna väldigt suddiga, så jag måste ta nya foton under dagen när det är bättre ljus.



De flesta av blommorna/örterna är avbildade i naturlig storlek, det är angivet på varje bild om det är naturlig storlek eller t.ex. 3/4 storlek. Bilderna är också otroligt naturtrogna och detaljerade, många ser nästan ut som fotografier, men det är alltså färglitografier.

Bilderna är mycket klarare i färgerna i verkligheten och det framkommer tyvärr inte på de här bilderna.



Eftersom det finns fler än 100 blommor, lägger jag ut dem eftersom. Alla har vi våra favoritblommor, är det någon särskild blomma du söker, fråga gärna om den finns så lägger jag i så fall ut den i butiken.

När jag fann de här botaniska bilderna hoppade jag högt, för jag tyckte de var så fina och dessutom ovanliga. Nu kommer de ju från ett "högre läroverk", därför fanns liknande bilder kanske inte i skolor för barn. Men... jag tänkte också på hur man för några decennier sedan faktiskt "slaktade" skolorna i Sverige, allt gammalt skulle ut och ny fräsch inredning skulle in. Tänk hur många gamla skolplanscher, charmiga gamla skolbänkar, vackra stora kartor och antika tramporglar som bara kastats bort eller bränts upp! För vart är de annars?



Gräsmattorna börjar bli gröna även här och jag blir så glad när jag ser hur våren är på framfart... himlen är så blå idag! Inte ett moln... så långt ögat kan nå... :-).

Tack för alla fina hälsningar och kommentarer efter mitt förra inlägg, de och NI gör mig så glad :-).

Ha en fin torsdag!

Många kramar
Bitte

8 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Åååå vad mycket fint du bjuder på idag.Vitsippor och blåsippor är vår för mej .Bara så himla underbart♥Önskar dej en fin dag.Kram Rita ♥

Susanne sa...

Hejsan ny läsare här
Vilken fin blogg du har & butik. vilken vacker skärbräda.

Ha en fin torsdag
Kram
Sussi
(ej blogg)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Då är du framme lagom till middan, perfekt...hihi.Synd att du bor så långt bort. Det är ett jättefint skärbräde, sällan man ser så välbevarade. Och jättevackra blomlitografier, ska bli väldigt intressant och se alla blommor.
Ha en skön dag
Kramar
AnnaMaria

Kicki sa...

Jag hoppar nästan högt jag med.
Känner igen känslan när man hittar ngt fint.
Du verkar ha en hel del kunskap om antika saker.Jag tycker historian kring föremål är hemskt spännande.
Jag säger som du,tänk så mkt fint som kastas bort och som ersätts med nytt.Det är så synd.
Så roligt när saker kommer i händer på personer som just du.
Hälsningar från en klarblå himmel.

Lena sa...

Vilken lycka att hitta en skärbräda i porslin. Från Gustafsberg dessutom. Jättefin.

Bitte sa...

Hej Sussi!

Tack för titten och för din fina hälsning! Hoppas att du läser det här, jag vet inte hur jag ska kunna svara dig annars när du inte har en blogg :-).

Ha en riktigt skön helg!

Många kramar
Bitte

Bitte sa...

Hej Lena!

Tack för din fina hälsning! :-)

Hoppas att du får en skön helg!

Många kramar
Bitte

Anette sa...

Enormt välritade blommor, kan kanske bli tavlor till slut!