onsdag 13 april 2011

Hjärtnoter och award



Jag möttes av en gråmulen himmel när jag slog upp ögonen i morse... nåja, bara det inte regnar eller snöar så är jag ganska nöjd :-). Igår såg jag nämligen några små fina gröna blad som försiktigt kikade fram under jasminbusken, bland alla löv och den snö som fortfarande finns kvar. De är modiga, vårblommorna! En snöstorm eller en häftig hagelskur skulle lätt kunna krossa dem, men de tvekar inte, trots ett nyckfullt aprilväder.

Jag har sagt det förut, men säger det igen: man måste försöka leva som en blomma. Man måste våga sig fram i ljuset, trots de faror som lurar. Man kan bli trampad på, krossad och till och med uppsliten med rötterna, men den risken får aldrig hindra en från att blomma och leva fullt ut. På senhösten när allt hopp är ute och bara vinter och mörker väntar, kan man se de sista sommarblommorna stå rakryggade och spraka av färg, in i det allra sista... obekymrade om döden, obekymrade om ens någon ser att de finns... de bara lever sitt liv till det yttersta.



Nu blev jag lite filosofisk så här på morgonkvisten... :-). Jag tänkte visa en av de parfymer jag fick av H när han kom hem från resan. Jag älskar verkligen parfymer, så det var som julafton när jag fick TVÅ stycken! Den första (som redan har blivit min favoritparfym) är La Plume från Jeanne Lanvin. Jag vill alltid ta reda på vilka toppnoter, hjärtnoter och basnoter en parfym har, ja, det är kanske ett lite konstigt intresse ;-). Har jag berättat att jag för många år sedan var på väg att köpa ett parfymeri tillsammans med en kompis? Åh, vad jag skulle ha älskat att gå runt bland alla ljuvliga dofter hela dagarna. För att göra en lång historia mycket kort, kom vi fram till att staden var för liten för en sådan butik och drog oss därför ur det hela.

Jeanne Lanvin startade sin ateljé i slutet av 1800-talet, då var hon bara 22 år! 1924 lanserades kanske hennes mest kända doft, Arpége. La Plume är den nyaste parfymen från Lanvin, och plume betyder fjäder eller dun på franska. Vid korken sitter en liten fjädervippa, men nu fick jag såklart inte med den på bilden ser jag. Toppnoterna är mjuka och fruktiga med toner av aprikos, päron och apelsin, hjärtnoterna är blommiga med toner av freesia, ros, pion och röda bär. Basnoterna innehåller toner av mysk och sandelträ. Me like! :-)



Jag har också fått en award som gjorde mig så glad! :-) Den fick jag av Loppan häromdagen och meningen är att man ska skicka den vidare till fem bloggar som man tycker mycket om och som har färre än 100 följare.

Blogger fungerar inte som den ska så jag kan inte se hur många följare olika bloggar har, därför höftar jag lite och skickar awarden vidare till:

The Mill on the Hill
Allis i Underlandet
Country Antiques
Madame Rouge
Tekla Maräng

Tack snälla Loppan för den fina awarden! :-)

På tal om noter så finns det antika noter i butiken nu. Ni hittar dem HÄR.

Ha en fin onsdag!

Många kramar
Bitte

11 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Hej söta du!
Vad vackert du skriver att vi skall leva som en blomma, du har så rätt.
Härligt med parfym och roligt att få.
Låter spännande med parfymen La Plume, måste sniffa på den om den finns i butikerna här.
Skall titta in i din butik men det är med viss risk jag gör det varje gång för då startar mitt ha begär, du har den mest underbara butik.
Kram och ha en skön fortsättning på onsdagen.
Raina

Kicki sa...

Åååh så fint du skriver.
Håller med dig verkligen.
Det är ju så man ska leva och se livet.
Fina parfymer.
Hade en afghan en gång i tiden som hette just Arpége.
Ha en fin vecka.
Kramiz.

Bea sa...

Hej vännen!
Jag läser och begrundar dina fina och välskrivna tankar. Vackert och visst är vi alla som blommor och tillsammans en potpurri av skön blandning.
Vilken fin present du fick!

Kram /Bea

Möllebacken sa...

Hej vännen. Gulle dej <3, ligger strax under 100 så jag tar tacksamt emot den fina awarden och ska vårda den ömt.
Försvann helt i dina ord om att leva som en blomma, så otrolig vackert skrivet, ja hela inlägget var helt underbart! Så kul att även Allis och Matilda också har fått award då det är ni tre som har varit med mig från bloggens början, ja grattis även till övriga.
Ha det så gott och sköt om dig.
Kram Pella

Mamma C sa...

Så vackert du har skrivt. Jag älskar oxå parfymer.
Kram Mamma C

milla-andante sa...

Så vackert du skriver!!! Och att du är en sån parfymkännare, så häftigt, det har jag aldrig mött någon tidigare som är.
Du inte bara skriver vackert, du pysslar vackert också, tändsticksaskarna är såå fina!!!

Stor kram

Allis sa...

Men du är ju bara för härlig, Bitte!!
Sänder en stor, varm kram till dig i natten - och kan bara hålla med Pella i hennes tidigare inlägg! (skulle kunna kopiera hennes inlägg men så tråkig vill jag ju inte vara ;))
Jag tackar och bugar för Awarden, den passar som "hand i handske" just nu när jag haft värsta bloggtorkan som pågått så länge att, nu när jag börjat sakna er på allvar, trodde jag att jag var alldeles bortglömd...
Det var ju extra mkt tur att du påminde mig om mina vänner i Blogglandia just idag så jag fick läsa dina filosofiska tankar i ditt inlägg - förutom att de är helt underbara så ger de en tankeställare!
Klart att vi ska blomma och leva fullt ut varje dag- oavsett!
Jag vet ju det men ibland så hamnar det i skuggan av så mkt annat iaf...
Tänk att du var en sån "hejare" på parfymer - där ser man ;))
Tack igen söta du!
Kram Allis
Kram Allis

Synnøve. sa...

Godmorgon på dig.
Det var en vacker måte du beskrev doften av parfym på. Har aldrig tänk på det på det viset.

Att leva som en blomma... Ja egentligen har du helt rätt. Det gäller ju att ta vara på livet. Det går så allt för fort förbi oss.

Här är det nästan full vår. Alla flyttfåglar har kommit. Det är rena önskekonserten utanför fönstret varje morgon nu. En helt underbar måte och starta dagen på kan jag säga.

Snön är borta, den höstsådda åkern är grön. Isen ligger dock ännu på sjön. Men jag skulle INTE gå ut där....

Våren är här, det märker jag på många vis. Pollenallergin kommer som ett brev på posten. Men det är tur man kan ta en allergispruta :))

Önskar er däruppe i norr en fin vårdag nu. Klappa hundarna så mycket från mig.
Kramar Synnöve.

Stephanie sa...

Jag älskar Lanvins nya doft "Marry Me". Kommer bli sommarens favorit för min del, tror jag.

/Stephanie

Helen sa...

Tack, min vän, för awarden. Jag blev verkligen så glad!!
Jag älskar också parfymer. När vi var i Provence-99 stannade vi i Grasse och gick på guidad rundtur i ett parfymeri, Molinard. Det var en upplevelse, kan jag lova!!

Många kramar!

Matilda sa...

Åh vad gullig du är ♥ Tack söta du för den fina awarden. Det var verkligen en fin bild också.=)
(Nu börjar jag verkligen längta efter att vara mer aktiv på bloggen igen!)

Många kramar, Matilda