söndag 17 april 2011

En titt i Aunt Molly's linneskåp



Hoppas att ni har haft en skön och solig helg så här långt! Här har det varit full rulle ända sedan i fredags. Då hämtade vi nämligen ett gammalt linneskåp som jag hade sån tur att hitta på Blocket tidigare i veckan. Det var en bit att köra, men det var det värt! Jag, eller rättare sagt "Aunt Molly", har varit i ett skriande behov av ett linneskåp ett tag nu, men jag ville heller inte köpa första bästa hylla bara för att jag behövde en.

Efter att jag skurat ur skåpet, var det så roligt att börja lägga in alla textilier, jag tycker så mycket om alla milda ljusa färger som nu vilar tillsammans på hyllorna. I förgrunden skymtar de antika franska mameluckerna som också finns i webbutiken.



I går var jag och H på auktion större delen av dagen och där ropade jag jag bland annat in en låda textilier, samt en låda böcker. I textillådan fanns mängder av gamla vackra örngott, några linnedamastdukar och en fin gammal virkad pläd som tyvärr hade en fläck jag ska försöka få bort. I boklådan hittade jag bland några antika böcker Anna Örnbergs två böcker, ni vet "Inred lantligt...". De var helt nya och verkade olästa. Jag tyckte det var lite konstigt att någon ville göra sig av med dem, de är ju så fina! :-) Jag lägger in dem och det andra inom de närmaste dagarna.

I helgen har jag också försökt tvätta rent ett mindre parti antika textilier, bland annat en söt barnklänning från sent 1800-tal. Det är ett pillergöra, för man kan inte gnugga för hårt då tyget är så tunt och skirt. Hoppas den blir ren och fin! Den skulle vara ljuvlig att ha hängande på väggen eller på ett gammalt skåp, någons lilla flicka skulle också bli jättesöt i den :-).

Idag ska vi flytta några buskar på gården, H har redan börjat men själv smet jag undan en liten stund ;-). Jag ska packa några paket och skicka dem så att de säkert kommer fram före påsk, men tänkte att jag skulle göra ett inlägg först innan jag fortsätter :-).

Ha en fortsatt fin söndag!

Många kramar





Bitte

7 kommentarer:

Bea sa...

Hej vännen!
Vilken fin helg du haft och ett underbart linneskåp med prydlig ordning. Väldigt vackert för ögat!
Spännande auktionsfynd du gjorde, förstår att de passade dig perfekt som har känsla och smak för gamla ting.
Må gott!

Kram /Bea

Hem Ljufva Hem sa...

Fasen vilken tur du har med allting då.
Finfina fynd.
Låter spännande med linneskåpet.Har ett själv jag fyndade på loppis.
Mkt fint i dina hyllor på ditt.Förstår det va kul att göra iordning det och "inreda" det.
Vill oxå gå på auktion.Ute efter en stor antik röd matta bl.a.
Ha en fortsatt go dag.
Kram Kicki.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fint du lagt in i skåpet. Ser det översta med rosorna, måste kolla i din butik om det var kuddfodral. Så vackert!
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Viola sa...

Låter som du har gjort underbara fynd, har oxå ett stor skåp med glasdörrar där jag har mina finaste vita lakan och örngott :) ser fram emot att få se den gmla dopklänningen, hoppas helgen varit skön, kram

Gunilla sa...

Vilket prydligt linneskåp. En riktig fröjd för ögat.
Vilket otroligt fynd du gjort. Jag blir lite avis.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.


Vårkramar/Gunilla

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så härligt med alla vackra textilier! Det finns så otroligt mycket fint som i första hadn kvinnor har gjort. Jag önskar att jag hade plats med ett linneskåp,jag också...
Kram
Marie

Nyanser av vitt sa...

Tack för titten i Mollys skåp. Hoppas affärerna går strålande. Jättefin butik.
Kram Agneta