torsdag 28 april 2011

Blomsterälvorna om våren och årets bokfynd?



Ännu en underbar dag... idag var det dock lite kyligare i luften. När jag tittade på termometern för en stund sedan såg jag att det nästan är nollgradigt ute nu. Typiskt! Nåja, det ska tydligen bli varmare igen till helgen.

Nu när alla söta vårblommor tittar upp både här och där, kan jag inte låta bli att tänka på Cicely Mary Barkers små blomsterälvor. Jag tycker att hon har lyckats fånga varje blommas personlighet på något märkligt vis.



Jag sålde en hel hoper med blomsterälvor under påskhelgen och bara någon dag senare fick jag en förfrågan om jag hade andra blomsterälvor än de jag har i webbutiken just nu. Det har jag! Jag hade tänkt lägga ut dem efter årstid och alltså börja med Blomsterälvorna om våren och så vidare...

Det var så roligt att jag hade flera av de blomsterälvor som kunden var ute efter, annars brukar det vara så typiskt att man har hur många som helst, men saknar just dem som efterfrågas. Jag lägger alltså in fler blomsterälvor allt eftersom. Det finns några älvor till från Blomsterälvorna om våren, men nu när vi har sommarvärme är det kanske lika bra att lägga ut sommarälvorna på en gång ;-). Är det någon speciell älva någon av er är ute efter så fråga gärna!



Cicely Mary Barker föddes 1895 och var en engelsk illustratör, allra mest känd för sina bilder av blommor och älvor. "Blomsterälvorna om våren" var just hennes första bok och utgavs 1923. De följande böckerna utgavs under mitten av 1900-talet. Långt efter hennes död, så sent som 1985, utgavs en bok, "Blomsterälvorna om vintern", där man samlade ihop de bilder man hittat som inte tidigare publicerats.

Det var så roligt, för när jag visade bilderna för mamma första gången, blev hon så förtjust då hon kände igen de flesta från när hon själv var liten! :-)



Minns ni den där boklådan jag ropade in på auktion för ett tag sedan? Jag har börjat lägga ut böcker från den nu, men en av dem har jag hållit på lite... det var den boken som gjorde att jag köpte hela lådan! När jag stod där på auktionen föll mina ögon på en liten bok som låg slarvigt lagd längst uppe på de andra böckerna. Jag fick lite lätt hjärtklappning och blev nästan lite svettig innan jag hade öppnat och tittat i den lite... ;-).

Det var en bok, en mycket ovanlig sådan, av just Cicely Mary Barker! Den är så ovanlig så den sällan nämns bland hennes verk. Det är en underbar saga om en liten flicka som växer upp nära svanarna vid flodbanken Rushie River med sin far, sjömannen. Hon blir under en tid lämnad av sin far då han måste resa iväg för att arbeta. Han anställer en snäll gammal dam för att ta hand om flickan och skickar också ordentligt med pengar varje månad för att flickan ska få ordentligt med mat och kläder. Eftersom det är en "klassisk" saga, förstår ni säkert att den snälla damen inte alls är så snäll som hon först verkade...



Flickan får inget annat att äta eller dricka än utspädd mjölk och kläderna hon bär håller knappt ihop. En dag tvingar damen med sig flickan till en större stad och håller henne inlåst under en längre tid medan hon fortsätter att samla flickans pengar på hög. Sent en kväll lyckas flickan rymma och då hon har sett svanar flyga över staden vid ett flertal tillfällen, söker hon reda på det vattendrag där de håller till. En av dem visar sig vara en svan från Rushie River! Hon ber honom ta henne med sig tillbaka och hon får flyga på hans rygg...

Längre än så har jag inte läst än, jag har bara kommit halvvägs :-). Jag tror att en av anledningarna till att jag blev så förtjust i boken på en gång var för att den handlade om svanar. De vackra illustrationerna gör sitt till också! Ja, fortsättning följer och jag ska försöka skilja mig från boken så småningom ;-).

Många kramar
Bitte

11 kommentarer:

Hem Ljufva Hem sa...

Åh så vackra illustrationer både på blomsterälvorna och den fina boken.Jag förstår inte hur du klarar av att skiljas från dessa fina saker du hittar.Jag får säga att du har en hemskt fin butik med unikt vackra varor,så roligt för dig,hoppas det går bra.Och vilka fina fynd du hittar hela tiden.
Ha en fin helg,jag ska tyvärr jobba.
Kram Kicki.

Bea sa...

Hej vännen!
Underbara bilder som är fantastiskt vackra och precis så skira som våren är och illustrationen är sagolik.

Jag blir stum av förvåning över alla dina vackra fynd du gör!

Ha en fin dag!

Kram /Bea

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken fin saga, och vi får hoppas på ett lyckligt slut för flickan.
Ljuvliga blomsterälvor, såg att du hade så många fina nyheter. Alltid lika spännande och trycka på nyhets-raden.
Ha en skön valborg
Varm kram
AnnaMaria

Synnøve. sa...

Vilka vackra älvkort.
Skulle vilja ha alla jag...
Älskar sådana kort.

Den boken du läser ur ska du inte sälja. Behåll den och få den värderad.

nu ska jag ut med lite tvätt, skrämma skator och dricka kaffe. Inte i just den ordningen kanske.
Ha en fin valborg nu.
Kram Synnöve.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej hopp så glad jag är, paketet kom idag. Och urtavlan är precis så underbar som jag trodde. Nästan ännu finare i verkligheten. Och tack snälla för godis, ska bjuda gubben ikväll. Gissar att det är en tvål i paketet, var så fint packat så jag har inte öppnat. Doftar jättegott, där gissar jag på ingefära...
Tack snälla Bitte för supersnabb leverans jag är så nöjd.
Bamsekram
AnnaMaria

Rummet för välbefinnande sa...

De är så otroligt vackra de där bilderna.... Förstår din lycka när du hittade den där boklådan!
Men, nu har du allt gjort mig lite nyfiken. Vad har du för spännande på gång?
Hi, hi nu väntar jag ivrigt.....
Önskar dig en riktigt fin helg.
Kram Mia

Rummet för välbefinnande sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Viola sa...

Förstår att dom rara bilderna säljer, ha en skön Valborg med de dina,

kramen Viola

Fröken Tindra sa...

Underbara bilder! Älskar de små blomsterälvorna.
Ha en härlig Valborg!
Kram!

Loppan sa...

Verkligen fina bilder och intressant läsning och information! Trevlig helg! Kram Maria

Moa sa...

Här tassar man in för första gången o möts av dessa superfina illustrationer.. så ljuvliga och fina. Och boken ja den var ju helt fantastisk vacker med sina bilder, vilken tur man har ibland på loppis och auktioner.. Ha det gott nu ska jag kika vidare inne hos dig. Moa