torsdag 3 februari 2011

Hit drömmer jag mig idag...



... till ett Kina i vårskrud, där körbärsträden blommar och allt sveps in i ett magiskt rosa ljus... :-).

De två gånger jag har varit i Kina har det varit vinter och den ena gången var det snudd på köldrekord i Peking (!). Vattenledningarna frös till och med sönder på hotellet där vi bodde! Jag ville så gärna gå på MUREN, men det var inte att tänka på när det var så kallt. Men en dag ska jag gå på den... :-).

Våren fortsätter sitt antåg till norrland, igår kväll regnade det till och med. Sonen frågade om det inte är ovanligt varmt för att vara februari, och det måste jag säga att det är. Februari är oftast en kall månad, trots det är det "bara" nollgradigt idag. Det är andra veckan nu med plusgrader och ljumma vindar! Det är fler än jag som har fått vårkänslor, tulpanerna säljs slut i alla affärer och man kan inte längre välja och vraka vilken färg man vill ha på dem. Finns det några överhuvudtaget får man vara glad :-).

Även Mollie har fått vårkänslor och i förrgår rymde hon och var borta i tre timmar. Gud, så oroliga vi var! Hon verkade ha sprungit till skogs, antagligen hade hon följt någon katt eller räv. Vi letade och ropade, men ingen Mollie kom tillbaka... H körde runt med bilen och letade henne, utan resultat. Efter några timmar kom hon äntligen gående på vägen, hon skämdes och mer kröp än gick. Förutom att vi var oroliga för att hon skulle bli överkörd, var vi också oroliga för att hon skulle ge sig ut i djupsnön i skogen och sen inte ta sig därifrån. Jag har fått hjälpa henne upp ur snödrivor åtskilliga gånger den här vintern. Nåja, hon var välbehållen förutom att hon skrapat sig lite under tassarna och på magen... det lilla odjuret... :-).

Ha en skön torsdag!

Många kramar
Beatrice

10 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fy bubblan vad nervösa timmar, man blir ju livrädd när dom rymmer. Tur att det var så varmt ute, det är väl vårhormonerna som snurrar.
Idag har jag plockat in just körsbärskvistar, tog några päron också. Får se om dom blommar.
Kramar
AnnaMaria

-Mia- sa...

Så bra hun kom tilbake! Nydelig bilde du deler, ha en super helg! Klem

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Förstår att du var nervös och orolig var lilla Mollie tagit vägen... vilken buse! Du har väl tagit ett "snack" med henne nu :)
Men vilken tur ändå att inget hade hänt henne.

Nu är det härligt när dagarna blir ljusare och ljusare, och snön smälter... Vi får hoppas att det håller sig så, och att det inte kommer mer snö

Kram
Marie

lugnet sa...

Hallo där!!
Ja, hundar är roliga..:) Vi bor som sagt i skogen och Smilla har rymt ett antal gånger. En gång när vi skulle på begravningen cå 15mil bort..Vad gör man..väntar på hunden och kommer för sent, så blev det för oss.. Vill ju inte åka och lämna henne heller! Men om jag ska trösta dig så blev iallafall bättre ju äldre on blev. Nu vid 5år tar hon inte så långa rutter:)
Vackra bilder du visar!! Blir så sugen att resa!! Hoppas du får en ToppenHelg!
Kram//Ulrica

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Önskar dig också en fin och mysig helg.
Kram till min goa bloggväninna
AnnaMaria

Hemma på Landet sa...

Kina vore ett intressant land att åka till. Jag vill till Japan också, eftersom jag härstammar därifrån.:) Kram Stina

Möllebacken sa...

Hej Beatrice. Döm om min förvåning när jag tänkte på dig, och en stund senare såg att du lämnat en kommentar hos mig.
Tur att Mollie-loppan hittade hem igen. Tusen olika scenarier spelas ju upp i huvudet när de försvinner. Tyvärr så är min gamla tik rymningsbenägen, eller rättare sagt så får hon upp ett spår och glömmer omvärlden och tror att tomten inte har någon gräns...
Ha en riktigt bra helg.
Kram Pella

Hanna sa...

Ha en bra helg!
Kram
Hanna

Allis sa...

Vilken himla tur att Mollie kom välbehållen tillbaka igen - kom att tänka på när jag var liten och våra/pappas jakthundar smet iväg och var borta i timmar.. jag var hemskt orolig och säker på att de aldrig skulle komma tillbaka medan pappa tog det med ro och försökte förklara att detta var vad de alltid gjorde och att de visst skulle hitta hem igen, och de gjorde de ju också ;))
Tack söta du för dina fina ord hos mig och kramen värmer än!
Den värsta chocken har börjat lägga sig och jag vet att vi gjorde rätt och att han har det bäst så här. Den egna sorgen får ta sin tid att läka ut, så är det ju bara.
Önskar dig en riktigt fin helg - och tack igen!
Kram Allis

Bea sa...

Hej!
Visst längtar man till sköna platser såhär års, när solen verkar finnas bakom molnen mest varje dag och det känns som evigheter till vårens ljusa dagar.

Vilken tur att Mollie kom välbehållen hem igen!

Ha en riktigt fin dag!
Kram /Bea