söndag 23 januari 2011

Skön söndag och nya fynd



Jag tänkte att jag skulle visa några av mina (ej prismässiga) fynd från gårdagens skattjakt :-). Det första jag lade beslag på var två vackra örngott med den mest ljuvliga handgjorda spets. Dessutom var det broderat min farfars initialer på dem i en ljust silvergrå ton - G N. Det fanns också två lakan som hörde till (som jag inte köpte) och nu ångrar jag mig lite... men de var väldigt dyra och så hade de gulnat på sina ställen, därför fick de ligga kvar på hyllan. Hmm... :-).

Nästa fynd var ett vackert smyckeskrin i form av ett hjärta, insidan är klädd med röd sammet. Jag har efter många om och men beslutat mig för att lägga ut den i bloggshoppen, då jag redan har flera skrin. Eller kan det någonsin bli för många?



Jag hittade också en roman som jag tänkte köpa på Akademibokhandeln för ett tag sedan, nu fanns den här i absolut nyskick. Vilken tur jag hade! :-) Jag hittade också några ljuvliga dukar med infälld spets, men de ska jag hålla på ett tag.

Jag vet inte om ni också har märkt att det har börjat bli mycket dyrare att handla på loppisar och liknande? För bara ett halvår sedan kunde man hitta lite smått och gott för några tior, nu får man betala några hundralappar och ändå se glad ut. Den loppisen jag besökte har ofta mycket fint, men priserna har stigit så mycket så att många saker blir stående i hyllorna också månad efter månad. Vill de inte sälja sina saker? Jag hittade bland annat en vacker duk som tyvärr var full av fläckar, ni vet såna där fläckar som antagligen inte går att få bort helt. Ändå skulle de ha 250 kr för den! Det tyckte jag var att ta i :-).



Nåja, trots att det sved lite i plånboken igår så är jag ändå jätteglad över mina fynd. Efter skattjakten köpte jag mig en bukett syrenlila tulpaner med eukalyptuskvistar, jag tycker att eukalyptusen doftar så friskt och gott. Jag köpte också nyaste Hem & Antik som jag myste med i soffan igår kväll... en stund...

... för sedan fick jag ett ryck och bytte gardiner i köket! Klockan var nästan halv elva på kvällen och jag strök, tog ner och hängde upp så det stod härliga till. I morse kom jag ihåg varför jag inte brukar ha de där gardinerna i köket, även fast jag tycker så mycket om dem. De är lite för VITA och i vårt kök är det ett rätt kallt ljus så här års, med de här kritvita gardinerna blev det ännu kallare. Så i morse åkte de ner igen och upp i vardagsrummet i stället! Där inne är det i stället ett mycket varmt ljus så jag tror att gardinerna blir bra därinne. Vi får väl se hur länge de hänger kvar... ;-).

Ha en skön söndag!

Många kramar
Beatrice

8 kommentarer:

Hem ljuva hem sa...

Jättefina örngott du hittat. Det gäller att hitta rätt loppis att handla i, jag har röda korset här i stan som säljer lakan för 25kr och örngott för en tia..det är billigt. Snyggt att sy ihop två lakan till ett påslakan och matchande örngott, så ska snart på jakt efter nya fynd. Var inte rädd om det gulnat det går ofta bort i tvätten minst 60 grader, allt vitt gulnar med tiden. Klorin är också jättebra de blir som nya.
Ha en skön söndag
Kram Anneli

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag känner igen det där, blir det inte bra så byter jag direkt också. Bra att du hade olika ljus i rummen, för vita gardiner är jättefint. Och så fina monogram, vackert med ljusgrått, asken är också jättefin. Tor dom höjer priserna ju mer poppis det blir och gå på loppis. Men då försvinner ju idén med hela grejen tycker jag. Här finns en riktigt rolig loppis, den är i ett gammalt skjul. Ingen värme, knappt ljus i vissa rum. Där kan man hitta riktiga skatter.
Ha en fin söndag
Kramar
AnnaMaria

Randi sa...

Tusen tack, Beatrice för din urgulliga kommentar hos mig. Vilka underbara spetsar och monogram du hittade. Numera klipper jag ut monogrammen innan jag kastar slitna lakan.
Önskar dig en fortsatt fin söndag.
Många varma kramar
Randi

Fröken Tindra sa...

Vad fina saker du hittat! Tråkigt att det blivit så dyrt att "loppa". Det var längesen jag kikade nu får jag erkänna.
Kram!

milla - andante sa...

Så fina fynd!! Eller som du säger, inte prismässigt kanske, men själsmässigt!:)

Ja gardiner måste kännas rätt, annars åker de ner fortare än de kom upp!!

Bra med en koll hos farbror doktorn!

KRAM:)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag har också märkt att det börjar bli dyrt på loppisar och i second hand affärer. Men ibland kan man ha tur och fynda, speciellt på loppisar där man får hyra bord. Där händer det att människor hyr bord bara för att få sälja sånt de tröttnat på och inte begär därför inte så mycket för sakerna. Fina örngott har du hittat och det är roligt när det är ens "egna" initialer på monogrammen.

Önskar dig ett fint slut på denna helg och en härlig början på veckan!
Kram,
Regina

-Mia- sa...

Nydelige bilder!! Vi har hatt en fantastisk soldag her idag, nesten så det er vår!!! Og det liker vi!! :-) ha en fin ny uke! Klem

idémakeriet sa...

Härliga fynd.
Ja jag känner igen det där med att det har blivit allt dyrare på loppisar och second hand butiker.
Jag var här om dagen i en liten butik där jag brukar köper lite då och då.
De sålde en kartong med 6 vinglas från IKEA(IKEA tar nog 8/10/12 kronor för de stycket?)I alla fall frågade de här i butiken 69,= för alla 6. Jag minns en tid där jag betalade 1,= för till ex. ett glas.
Tyvärr efterfrågan styr våra priser.
Men får envisas och leta och leta efter det där fyndet som dyker ibland upp.
Ha en skön vecka vännen.
Gerda