onsdag 12 januari 2011

Iskaffe och transvestiter



Hej alla rara!

Hoppas att ni har det bra och att det slutat snöa hos er! Själv har jag inte mått så bra på sistone, jag har drabbats av yrsel som spökar av och till, så det är lite jobbigt. Därför har jag knappt suttit vid datorn och jag antar att jag har missat jättemycket hos er nu. Men nog om yrsel! Jag tänkte skriva lite mer om Malaysia i stället :-).

Visst är det märkligt att man ena gången så gärna vill äta INHEMSK mat, men andra gånger längtar efter en totalt turistanpassad meny? ;-) När vi bodde på det rosa hotellet fanns det bara inhemsk frukost och den bestod varannan dag av en grå klistrig pudding/gröt med stora svarta korn i (som jag bara inte kunde få ner) och varannan dag av en sorts pannkakor som stektes på ett sätt som gjorde att de såg ut som vackert tårtpapper. Pannkakorna var jättegoda och dessutom vackra, men det var ju den där grötliknande rätten då...

Varannan dag skippade vi därför frukosten då det inte ens fanns bröd eller liknande man kunde äta sig mätt på, och en av morgnarna strosade vi runt och hamnade då på ett litet café. Namnet började på "Sun-" och alla i personalen var transvestiter (!). Cafét var otroligt smakfullt inrett (bilden ovan är från "kundtoaletten"), det var som att plötsligt befinna sig i New York i en av de hippa stadsdelarna och allt på menyn var underbart gott. Personalen var supertrevliga, ja, helt klart de trevligaste människorna vi träffade på Langkawi!

En morgon satt jag på Sun-caféet och blev plötsligt så sugen på iskaffe. Tyvärr fanns det inte på menyn men jag frågade ändå en av servitörerna om de kunde göra en. Inga problem, på någon minut hade bartendern snott ihop det godaste iskaffe jag druckit i hela mitt liv! Det var perfekt på alla sätt, perfekt sötat, lagom starkt o.s.v. Till och med H som egentligen inte tycker om kaffe i någon form (men dricker det ändå ibland) blev så förtjust i iskaffet, så det blev några glas av det om dan... hmm... ;-).

Vi upptäckte sedan att det fanns fler restauranger och caféer i Sun-kedjan, alla mycket smakfullt inredda och med mycket gott på menyn. Jag vet inte om jag kan rekommendera hotellet vi bodde på, men Sun-kedjan kan jag klart rekommendera! :-)

Många kramar
Beatrice

11 kommentarer:

Bea sa...

Godmorgon vännen!
Tråkigt att drabbas av yrsel, men hoppas du mår bättre idag!
Trevlig läsning från dina resor och kul med kulturskillnader och matkulturer.
Ha en fin dag!
Kram /Bea

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron
Det är jätteintressant och läsa din berättelse, och du har helt klart blogglandias mest spännande rubrik, man blir nyfiken. Hoppas din yrsel ger med sig, du har haft alldeles för mycket runt dig.
Var rädd om dig
Kramar
AnnaMaria

lugnet sa...

Oj, oj, Hoppas din yrsel går över snart! Sååå roligt att få läsa om dina resor och strapatser, kulturkrockar och annat:)
Krya på Dig!
Kram//Ulrica

Mamma C sa...

Inte kul att ha yrsel. Hoppas det försvinner snart. Ser mycket trevligt och snyggt ut på bilden.
Kram Mamma C

Hanna sa...

Ha en bra fredag.
Kram
Hanna

Viola sa...

Vad tråkigt att du inte mår bra, emn hoppas att du kryar på dig snart, alltid spännande att läsa om dina resupplevelser, ha en skön fredagskväl, kramen

Allis sa...

Oj, här var det hur mycket spännande läsning som helst att ta igen... Vilken resa!
Trist med din yrsel, hoppas det snart rättar till sig!
Önskar dig en skön helg!
Kram Allis

Sjabbig men chic sa...

Det är alltid kul när man hittar små pärlor! Och den där grötpuddingen lät ju inget vidare... Hoppas att du kryar på dig nu.

Kram och kram Lisa

milla - andante sa...

Inte roligt att du har yrsel... var rädd om dig vännen... (jag antar att du sökt läkare)

Roligare att läsa om dina reseupplevelser!!

KRAM

idémakeriet sa...

Vad härligt att läsa om dina resa, måste som sagt vara mycket intressant och spännande att åka ditt.
Jag har inte heller druckit iskaffe, vet till och med inte vad det innehåller men gott det låter.
Vad jobbigt med yrsel, ta det lugnt gumman, ta lite pausar då och då om dagar och ta då några djupa andetag.
Hoppas det ger med sig.
Ha det gott.
Kram gerda

Galleri Hönshuset sa...

Hej

Hoppas du mår bättre nu.

Härligt att du delar med dig av dina resor och minnen =)

ha en toppendag. Kram Pirre