onsdag 5 januari 2011

Årets första inlägg - Langkawi



Tusen tack för alla fina hälsningar! Ni är då för goa ni.... :-).

Det har varit segt att komma igång efter jul och nyår, men idag tänkte jag att det är en bra dag för att göra årets första inlägg. Bättre sent än aldrig ;-). Eftersom vintern vägrar släppa sitt grepp om oss och då det SNÖAT rejält de senaste dagarna och jag blir trött bara av att se ut på eländet, tänkte jag att vi behöver några sol- och badbilder.

Bilderna är från vår resa till Malaysia 2009 och jag tror inte att jag har visat bilderna från Langkawi för er. H och jag backpackade oss runt i Asien under några veckor och efter en mindre angenäm tripp till Borneo flög vi vidare till underbara Bali och stannade där ett bra tag. När vi till slut började känna oss som en del av hotellinredningen, bestämde vi oss för att flyga vidare.



Vi flög till Kuala Lumpur eftersom vi ändå måste dit för att ta oss hem igen, men vi hade några dagar tillgodo innan det var dags för hemresan och kikade in på Air Asias hemsida för att se vad de hade att erbjuda. Folk trodde nog inte att vi var riktigt kloka när vi satt där på internetkafét och fnissade ljudligt, för att sedan börja tokskratta. Ja, när det kostar 95 kr per person att flyga till Langkawi kan man inte annat än skratta. Priserna är verkligen SKRATTRETANDE låga :-).

Det var inget att fundera på, vi flög till Langkawi på stört! Vi hade bokat hotell också och tog en taxi från flygplatsen för att komma till hotellet så snabbt som möjligt. Det var när vi anlände till hotellet som allt blev lite jobbigt...

Det var otroligt varmt den dagen, det rann floder om oss och det kändes underbart att få komma in i en svalkande hotellfoajé. Tyvärr kändes det inte lika underbart efter att vi pratat en kort stund med personalen i receptionen. Jag tror nästan att de var de mest otrevliga människor jag någonsin mött! Det första som hände var att vi inte fick checka in, eftersom man tydligen gjorde det kl. 15.00 och inte en sekund tidigare. Klockan var bara 10-11 på förmiddagen och vi frågade om vi verkligen behövde vänta så länge på ett rum, eftersom vi nästan var de enda som bodde på hotellet.



Det andra som hände var att personalen krävde en bokningsbekräftelse, men då det inte fanns en skrivare på internetkaféet i KL kunde vi aldrig skriva ut en sådan. Det brukar alltid räcka med att uppge bokningsnummer, de har ju dessutom alla uppgifter hos sig. Vi frågade om vi inte kunde få skriva ut bekräftelsen hos dem, men se det gick inte. Vi blev hänvisade till ett internetkafé som låg 15 minuter bort, men ifrågasatte då varför vi måste gå så långt i hettan när det fanns en dator och skrivare i receptionen??? Det var enbart för att vara så vrånga mot oss som möjligt, och personalen bara hånflinade när vi gav oss av...

Efter en mycket svettig promenad visade det sig att internetkafét var igenbommat. Jag höll på att bryta ihop, men vi slog våra kloka huvuden ihop och bestämde oss för att leta efter ett nytt hotell i stället. Vi gick från hotell till hotell, men det var fullbokat överallt. Däremot hittade vi ett litet mysigt hotell som visserligen inte hade några lediga rum, men när vi förklarat vår belägenhet så hjälpte de oss att skriva ut bokningsbekräftelsen! De var så himla trevliga och jag hade gärna stannat där om det funnits några lediga rum.



För att göra en megalång berättelse lite kortare, fick vi checka in till slut i och med att vi hade en bokningsbekräftelse att slänga fram. Personalen såg ut att skämmas lite när jag berättade att vi fick skriva ut bokningsbekräftelsen på grannhotellet ;-). De skulle de bara ha, för de fortsatte med sitt otrevliga sätt mot oss. Vi bodde kvar bara på grund av ren snålhet ;-).

Stranden var i alla fall en positiv upplevelse, den var lååång och väldigt fin. Jag provade att bada några gånger, men vattnet var så grumligt och det fanns rester av maneter så det småstacks överallt på kroppen när man badade. Det tycker jag känns obehagligt, speciellt att inte kunna se vad som finns i vattnet. En eftermiddag tillbringade vi en lång stund med att försöka rädda en sjöstjärna som hade spolats iland. Jag trodde först att den var död, men när jag petade på den lite försiktigt började den röra sig. Vi gick långt ut i vattnet med den och släppte ner den, men efter en stund så hade den flutit iland igen. Ja, det gick inte så bra men vi gav inte upp! :-) Förutom vår lilla räddningsaktion satt vi mest i värmen och solskenet och bara insöp hur vackert himmel möter hav...

To be continued...

Många kramar
Beatrice

5 kommentarer:

Möllebacken sa...

Så härligt!
Hade inte tackat nej att få vara där.
Önskar dig en god fortsättning på det nya året och hoppas att allt är bra.
Kram Pella

Vitt hus med svarta knutar sa...

Åååå när går nästa flyg, jag, min kropp, min själ, mitt allt är i stort behov av sol och värme nu!!! I morse fick jag skotta fram bilen, sen skotta bort en hög vall efter bondens snöplog och sen halka mig fram på oplogade vägar där Vägverket ska ploga, på vissa ställen hade snön drivit över vägen så jag såg ingen skillnad på vägen, diket eller gärdena...ta mig härifrån!

Bilderna är otroligt härliga, som en ouppnåelig dröm. Önskar dig en fin trettondagsafton!
Kram,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag gör som Regina, åker med också! Vilka bilder, man känner det ljummna vattnet runt fötterna. Ni reser till så många platser, då får man bra koll på hur folk är i olika länder.
Varm kram
AnnaMaria
Ps, saknade blogglandias vackraste gran när jag kom hit, men det är ju slut på julen.

Mamma C sa...

Ser underbart ut och när du berättar om det låter det underbart oxå.
Kram mamma C

Gunilla sa...

Oj vad avis jag blir. Där skulle jag ochså vilja vara. Men inte hos surkartarna på hotellet.:o)

Bali har vi ochså besökt och dit skulle jag gärna återvända.

Vilket fantastiskt äventyr ni har varit på, jag väntar på fortsättningen.

Ha det gott
kram/Gunilla