måndag 13 december 2010

Lucia och ny vecka



Hej alla och tack för alla fina kommentarer och hälsningar jag fick efter mitt förra inlägg! :-) Jag reste hastigt och lite olustigt bort förra veckan, men ska berätta mer om det i nästa inlägg. Det blev en intensiv vecka, men nu är allt bra och det känns skönt att vara hemma igen! H är tyvärr inte bättre och väntar fortfarande på en tid för magnetröntgen. Han har svårt att gå så vi har sjukstuga hemma hos oss och jag har blivit sjuksköterska ;-).

Det var så vackert i stan i morse, det brann marschaller längs alla vägar och det var en slags förväntan i den kyliga decemberluften. Luciadagen är sannerligen en ljusets högtid! Jag blir alltid så nostalgisk på lucia, för när jag gick på gymnasiet (dåvarande estetiska programmet) var det här en av de viktigaste dagarna på året. Vi hade övat läääänge inför luciatåget och tidigt på luciamorgonen samlades vi i domkyrkan för att klä om och sjunga upp oss. Klockan åtta ringde kyrkklockorna och sedan tågade vi in i en fullsatt kyrka... alla levande ljus och all vacker musik skapade en sån speciell stämning :-). Senare på dagen åkte vi runt till olika äldreboenden och lussade, det kändes också så fint för det märktes att de gamla uppskattade det.

Nu ska jag återgå till vårdandet, sedan ska jag kika runt hos er för att se vad jag missat! :-)

Ha en fortsatt fin luciakväll!

Många kramar
Beatrice

5 kommentarer:

NataljaOblonskaja sa...

Kan också känna en viss stämning från "förr" infinna sig den här dagen.
Numer ser jag inte ens någon Lucia förrutom på Tv och det är inte alls samma sak.

Inte har jag varit så duktig så att jag fixat nummer på mina flaskor själv inte, nej, de var så´na.

Trots sjuklingar får ni försöka att ha det så mysigt ikväll!
Camilla

Rummet för välbefinnande sa...

Oj så lite bloggande det blir just nu, men jag kände bara att jag ville kika in och önska dig en fin vecka så här inför julen. Så tråkigt att han har ont, men jag hoppas det rättar till sig. Tur att du är omtänksam och pysslar om honom. Hoppas du har det bra annars och att du får några lediga stunder i jul.
Kram Mia

Mamma C sa...

Visst kommer man ihåg Lucia firandet från förr. Både som liten sjäv och när barnen var små. Men nu är det inget här. Missade t.o.m på tv:n i morse.
Kram mamma C

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron
Så skönt och höra från dig, jag blev riktigt orolig när det blev tyst från dig. Toppen att det ena har ordnat sig, då var det värre för mannen. Hoppas nu han får tid före jul så dom kan se vad som hänt med honom. Förstår att du har fullt upp nu med allt, har tänkt på dig ofta ska du veta.
Varm kram
AnnaMaria

Sköna o Gröna Ting sa...

Vilken ljuvlig bild, visst är det väl en härlig dag.
Luciadagen är det fullt tillåtet att bara sitta framför teven och njuta av alla härliga lucialåtar som spelas om och om igen..., om man inte har äran att få se ett luciatåg live!

Idag skall jag iväg och se tjejernas dansuppvisning, det är oxå kul och man känner sig ung (yngre) på nytt efter att ha fått njuta av all discomusik från ljuva 80-talet:)

Önskar dig en skön kväll.., i sjukstugan.
Hoppas det kommer att gå över.
Kram
Marianne