tisdag 21 december 2010

Den snö som föll...



Ja, snön fortsätter att falla! Sonen ska med en buss om en liten stund, så jag ska skjutsa honom... jag får göra som igår, sopa av bilen med piassavan :-). Det som oroar mig lite är att jag inte har hört ljudet av en endaste plogbil eller traktor under hela morgonen...

... hmm... en sak är då säker, i nästa liv ska jag INTE satsa på en lärarutbildning! Som lärare har man ingenting att sätta emot vädret. Nej, då ska jag utbilda mig till bilmekaniker och dessutom ska jag ha ett åkeri med STORA traktorer, ja här pratar vi traktorer med MEGASTORA skopor så att man bara kan sitta och skratta när man tittar ut på snön. Har det kommit en meter snö sen igår, jaså inte mer? ;-)

Det här snöandet får mig att tänka på en annan snörik vinter, jag tror att den inträffade för ca fem, sex år sedan. Kan det stämma? Jag var ensam hemma med sonen av någon anledning som jag inte minns, och han skulle iväg på bandycup. Laget skulle ända till Kiruna (!) på en större cup och var därför tvungna att åka mitt i natten. Snön föll dag efter dag, precis som nu, och dagen innan de skulle åka började jag känna mig lite orolig för då var det som om himlen öppnade sig och snön började rasa ner!



Jag kände på mig att det skulle kunna bli problem med att ta sig till mötesplatsen på natten, så jag sov knappt någonting och klockan halv två på natten klev jag upp. Jag svimmade nästan när jag försökte titta ut genom fönstret, man såg knappt ut! Jag såg nästan inte bilen! Det var bara att börja ge sig ut och skotta...

... jag fick först nästan inte upp ytterdörren för det hade drivit så mycket, sedan skottade och skottade jag mig bort till bilen. Det var nästan en meter snö, det mesta hade kommit det senaste dygnet och varför jag knappt såg bilen berodde på att snön nådde upp till motorhuven, dessutom var det ju lika mycket snö PÅ motorhuven och på taket. INGEN hade plogat vägarna så det var ca en meter snö även där och jag hörde inte ljudet av en endaste plogbil...

När sonen och jag efter otroligt många extra om och men satt i bilen, sa jag till honom att "nu är det bara att gasa, vi kommer inte att kunna stanna i någon korsning för då sitter vi fast sen. Det är bara att hålla i sig!" Eftersom det var lössnö chansade jag på att det skulle gå att köra genom den. Jag gasade och körde... precis som jag trodde så gick det att köra genom snön bara man inte lättade på gasen, men vad jag inte hade räknat med var att eftersom det var så mycket snö på gatan, flög den upp på vindrutan hela tiden och vi hoppade högt varje gång. Jag till och med skrek till vid några tillfällen för att jag blev så rädd :-).

Ja, vi tog oss till mötesplatsen, vi var där först till och med :-). Däremot hade jag hjärtklappning i flera timmar efteråt!

Ha en fin tisdag!

Många kramar
Beatrice

7 kommentarer:

Allis sa...

Jaa du, vilka äventyr man får vara med om i dessa snöoväder.
Bra då vet jag vem jag ska bo granne med i "nästa liv" så kan jag fortsätta med att vara hemmamänniska och bara gå runt och skrota... :D
Vilka underbara julkort du gjort!
Ha en lugn och fin dag!
Kram Allis

Viola sa...

Jag kan lova dig att jag sover gott nu när man inte har pressen på sig att man ska ha lektion, förra vintern snöade jag inne ett par gånger och denna vinter är ju ännu värre så det är så skönt att inte ha någon väckarklocka som styr ens liv, kväll med Ernst..:-) kramen

Home No.1 sa...

God Julekram från Annica.

Nyanser av vitt sa...

GOD JUL. Mys tillsammans nu
Kram Agneta

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ha en riktigt God Jul! =)

Kram Anita

Bea sa...

Åhhh...vilket äventyr du beskriver!! Jag fick "ståpäls" och ryser vid tanken.
Här råder det riktig vargavinter med -30 grader! Brrr...lite väl kallt!

Hoppas du får en fin julhelg!
God Jul och julkram till dig! /Bea

Rummet för välbefinnande sa...

Kikar in en snabbis för att önska dig en riktigt GOD JUL!!!
Hoppas ni får en fin helg tillsammans. Scrollade snabbt och såg att ni köpt en valp.... Åhhh så söt.
Nu ska jag sätta fart här för idag vankas det kalas och i morgon kommer släkten hit.
Stor kram till dig min vän!
Mia