torsdag 23 december 2010

Dan före dopparedan



Hej alla rara!

Hoppas att ni har det bra i julstöket! Jag stökar på, men har för längesen insett att det inte kommer att bli en "vanlig" jul i år. Bara jag väl hade accepterat tanken så kändes det rätt bra ändå. Huvudsaken är att vi är tillsammans, sen spelar det inte lika stor roll om jag inte har bakat lika mycket som jag brukar, att granpyntet är spårlöst försvunnet o.s.v.

Dan före dopparedan började med att en mycket sträng kyla hade bitit sig fast i vår vita vintervärld under natten, så sträng så att bilen inte ville starta. Klantigt nog hade jag parkerat för långt ifrån motorvärmaruttaget när jag använde bilen sist och vår motorvärmarkabel är i kortaste laget så... det var bara att ta en frisk morgonpromenad i kylan för att köpa oss en ny och längre!

Huga vad kallt det är, vi har -23 grader men jag vet många som har det ännu kallare hos sig. Det sägs ju att vi ska få en vargavinter utan dess like! I tisdags kväll gick strömmen i halva stan, det var totalt mörker i fyra timmar. Jag hade varit och handlat och i samma sekund som jag svängde in på gården blev det kolsvart överallt. Först fattade jag inte vad som hände och funderade på om det blev något med bilen, sen såg jag att det var mörkt i alla fönster, även i grannhusen. Som tur var hade jag inhandlat en hoper ljus och jag visste precis att tändsticksasken låg på vardagsrumsbordet, så det var bara att hämta den och börja tända upp. Man får sig dagligen små tankeställare, människan är liten på jorden när allt kommer omkring. Det är kanske bäst att rusta sig för kalla och strömlösa (?) dagar...

Nu ska jag sluta att klaga på vädret och i stället bege mig ner på stan för att inhandla de sista julklapparna. I eftermiddag ska jag baka lite och jag vet två små tjejer som kommer att sitta andäktigt vid mina fötter och titta på mig med STORA bruna ögon i hopp om att få smaka lite av kakdegen... :-).

Jag vill önska alla en riktigt härlig jul! Mys och ha det så gott ni bara kan och var rädda om varandra :-).

GOD JUL och varma julkramar
Beatrice

19 kommentarer:

Matilda sa...

Åh vilka underbara julbilder.♥

Just nu sitter jag på ett tåg till sthlm, julen ska firas där i år, men tyvärr så har tåget stannat i Hallsberg så jag får se om jag kommer fram.;)

God jul till dig och de dina!

Kram, Matilda

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ge dom varsin liten julkaka, det är dom värda efter allt som varit. Du kommer säkert och hitta pyntet efter jul, ibland är man så smart när man ställer undan så man hittar inte sakerna. Kylan är jobbig, att strömmen ska gå är ju en mardröm. Tur att det bara var några timmar.
Önskar dig och din familj en riktigt GOD JUL
Kram goa bloggvän
AnnaMaria
Ps, och så får du ge en nospuss till bägge vovvarna från mig
Ps igen, det var en alldeles underbar gran på bilden.

Marie//Tekla Maräng sa...

Tack för ditt fina inlägg.
Jag tror nog att dom små tjejerna får smaka någon liten godbit av baket.
God Jul kramar:)

NataljaOblonskaja sa...

Har du hittat pyntet, eller har du gett upp??
Det blir nog en riktigt trevlig jul även utan krimskrams....räcker med lite god mat och trevligt umgänge...
Ha en riktigt God Jul och ta hand om de små vovvarna.
Camilla

Viola sa...

Ha en skön och fridfull jul med de dina, GOD JUL kram från VIOLA

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Beatrice!
De får väl smaka lite av degen i alla fall... hoppas jag :) Jag brukar också smaka, de få gånger jag över huvudtaget bakar... Man måste ju kolla att det smakar ok ;)
Och det är jobbigt med den här smällkalla vintern...
Önskar dig en riktigt GOD JUL!

Kram
Marie

Hanna sa...

God Jul
Kram
Hanna

Vitt hus med svarta knutar sa...

Ååå dina goa vovvar, jag blir alldeles varm när jag tänker på dem.

Här doftar det Hyacinter, knäck och köttbullar (hihi maken leker Ernst, han har haft i kanel i köttbullarna).

Önskar dig en riktigt fin julhelg!
Varma julkramar,
Regina

Sjabbig men chic sa...

Vet du vad Beatrice? Jo, jag ger dig stora, stora julkramen och önskar dig och de dina en underbar jul!

Kramis Lisa

Helen sa...

Ha nu en riktigt mysig jul, och njut av de lediga dagarna.

Många kramar till dig och din familj, inkl. de fyrbenta sötnosarna!

-Mia- sa...

GOOOD JUL!!! Klem

Gårdsromantik sa...

:*¨¨*:♥ GOD JUL ♥:*¨¨*:

Önskar Maud

<Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

lugnet sa...

Ville titta in och önska God fortsättning!! Vilken Härlig bild! Här har temperaturen sjunkit från 32(!) till 16! Skönt!
Kram //Ullis

Mamma C sa...

Önskar dig en riktig god fortsättning
Kram mamma C

milla - andante sa...

Ja snön ställer onekligen till det på sina håll men wow så vackert det är när man ser den bilden!!!

Riktigt god fortsättning önskar jag dig, du goa bloggvän!
KRAM

Mariette sa...

Hej!

Vad den där kylan ställer till med!

Minns också varningarna om att det skulle bli den kallaste vintern på över 100 år, verkar stämma...

Hoppas ni haft en god och fin jul!

Kram Mariette

Nyanser av vitt sa...

Hallå i kylan
Vi har bara minus 5 här nu. Hoppas du har fått det lite varmare snart.
Kram Agneta

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Kikar in som hastigast innan jag ska iväg o handla nyårsmat.....

Hoppas att julen varit underbar med dina nära o kära....

Tack för det här året!
Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

Kram Therese

Hanna sa...

Gott Nytt År!
Kram
Hanna