fredag 31 december 2010

Årets sista dag...



Hej alla rara!

Hoppas att ni har haft en skön jul och eventuell ledighet! Det blev visst ett lite längre "juluppehåll" från bloggen än jag hade tänkt, men vi har varit krassliga och därför mest tagit det lugnt ända sedan jul.

Kylan höll oss i ett hårt grepp hela julafton, och jag var till och med tveksam till att det skulle gå att åka till mamma och pappa när temperaturen sjönk ner mot -30 grader. Bilen startade mot alla odds och det blev besök hos dem både på julafton och på juldagen. Min lillebror med familj var hemma så det var så roligt att träffa dem också. Sedan steg temperaturen och det har varit härligt milt och skönt sedan juldagen, trots häftiga snöfall emellanåt.

Jag satt här och funderade på att göra en slags nyårskrönika, men det har inte hänt så mycket under året när jag tänker efter. Något som präglade den första halvan av året, var att Mollie blev sjuk i januari. Hon fick lunginflammation och var illa däran, det här känner de flesta av er ju redan till. Det var inte förrän i juli när vi reste ut i lapplands vildmark och hon formligen flög fram över fjällhedarna som jag kände att det skulle gå vägen och att hon skulle bli helt frisk en dag.



Vi spenderade nio dagar i vildmarken och det var ett härligt avbrott från allt flackande på grund av H:s jobb. Jag var inte hemma många dagar under sommaren, då H (som tidigare år) behövde en hel del hjälp. I augusti hade jag sån tur så att jag fick följa med på en fiskeresa till Varzina i Ryssland :-). Det var en otrolig upplevelse att få tillbringa en vecka på tundran och jag fångade mitt livs största öring på 2,8 kg!

I september började jaktsäsongen och Mollie överträffade alla förväntningar. I år var inte problemet att hitta en hare eller lyckas driva den, utan det största "problemet" den här säsongen var att Mollie vid de flesta drev var så tätt inpå haren (kanske max 20 meter efter) så det fanns inte minsta möjlighet för H att skjuta. Ja, jösse klarade sig i år också fast av en helt annan anledning, och det kanske var lika bra det :-).

I slutet av året fick vi tillökning i familjen, det var vår lilla Noomi som kom till oss ända från nord-Norge...



Hmm, vi har haft lite otur med hundarna i år tror jag bestämt. En dag för drygt en månad sedan, föll H och Noomi så illa så Noomi bröt ena frambenet och H förvärrade sina ryggbesvär! Den senaste månaden har därför mest inneburit läkar- och veterinärbesök och vi fick åka ända till Strömsholm för att operera Noomi.

Häromdagen fick vi i alla fall ett glädjande besked, de senaste röntgenbilderna visar att Noomis ben har läkt! Det fanns ett litet frågetecken kring benvävnaden runt skruven hon har i benet nu, men veterinären på Strömsholm tyckte att det ändå ser tillfredsställande ut. Det kändes så otroligt skönt, jag hoppas att allt går vägen nu!

Det svåraste är som sagt att hålla henne stilla, hon är så vild och busig och man kan knappt tro att benet någonsin har varit av. Bus med "storasyster" är favoritsysselsättningen från att hon vaknar på morgonen, tills hon somnar på kvällen :-).



Nu har solen gått ner på årets sista dag och för att sammanfatta allt så har det här året handlat en hel del om sjukdom. Jag ser ändå otroligt positivt på framtiden och det känns som att allt kommer att bli så bra det kan bli. Jag vet ju att solen går upp i morgon igen, då är det dessutom ett helt nytt år. Vi kan vända blad och allt gammalt är glömt. Allt vi önskar kan komma till oss och det nya året är ett enda stort löfte om nya möjligheter.

Det är med stor förväntan jag ser på det nya året som snart komma skall, i början av nästa år kommer jag att stå inför något helt nytt i mitt liv som känns otroligt spännande. Än har inte alla pusselbitar fallit på plats, därför har jag inte velat berätta något om det här på bloggen, men så snart jag VET kommer ni också att få veta :-). Jag tror aldrig att jag har känt en sån tillförsikt inför ett nyår tidigare, jag känner mig som sagt MYCKET förväntansfull... :-).



Jag vill tacka alla för det gångna året, för alla fina hälsningar i med- och motgångar. Jag vill också önska er en riktigt fin nyårsafton och ett fantastiskt och spännande Gott Nytt År! :-)

Många kramar
Beatrice

22 kommentarer:

Bea sa...

Hej vännen!
På årets sista dag vill jag tacka dig för alla trevliga kommentarer du lämnat på min sida, genom året som gått!
Nu ser vi framemot ett fint nytt år som ingen vet vad det för med sig, men vi kan bara hoppas på det bästa!

Såååå synd på Molly! Hoppas det ordnar sig, men förstår att det kräver lite extra insatser för dig.

Gott Nytt År!

Kram/Bea

The Secret Garden sa...

Kikar in och önskar dig ett Gott Nytt År!

Och så blir jag ju nyfiken vad som är på G! :)

Mamma C sa...

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År
Kram mamma C

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var fina nyheter att benet läkt så bra. Tittar in lite snabbt idag och önskar dig ett riktigt
GOTT NYTT ÅR
Kram goa bloggvän
AnnaMaria

Rummet för välbefinnande sa...

Kikar in en snabbis för att önska dig ett riktigt gott nytt år. Ska precis ställa mig och göra helstekt oxfilé...
Ville bara tacka dig för ett fint år med ett härligt utbyte. Tack för inspirationen som du gett mig, alla vackra ord som du förärat mig med. De värmer så oerhört gott!
Varm kram Mia

Gunilla sa...

Hoppas att det nya året blir skadefritt för hundarna.

Önskar dig ett fint slut och ett riktigt GOTT NYTT ÅR.

Kram/Gunilla

NataljaOblonskaja sa...

Vill bara säga att jag tycker att det varit spännande att följa er, och era gulliga beaglar, och minst att få läsa om din spännande Rysslandsresa, det var en höjdpunkt.

Hoppas hundarna får ett friskare 2011 och ni alla får ett
Gott Nytt År!!

Camilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon, jag sov ganska länge på årets första dag. Var jättekrångligt med Blogger när jag skrev till dig igår, var nog överbelastat. Fick vänta för varje bokstav i kommentaren. Ska bli spännande och höra om dina planer, hoppas allt går i lås. Och så glad jag blir när nu både Mollie och Noomi är pigga och krya. Vi blev också hemma igår, jag har fått influensan, fast jag är vaccinerad. Landstinget mer eller mindre tvingade oss att ta vaccin. Är en aggressin typ som går iår, vi har bokat om teaterbiljetterna i alla fall.
Önskar dig ett toppenår 2011
Kram goa bloggvän
AnnaMaria

Sjabbig men chic sa...

Hallå min söta Beatrice! Dina hundar är riktigta sköningar! Och jag önskar dig min härliga bloggvän som ger mig så mycket glädje ett helt fantastiskt 2011!

Kramar Lisa

Helen sa...

Gott nytt år, min vän!!Jag hoppas att ni alla ska få slippa sjukdomar och elände under det kommande året, det har ni gjort bort under 2010.

Tack själv för alla trevliga kommentarer inne hos mig, dom värmer i hjärtat.

Spännande att höra vad du har på gång under det nya året.

Ha det jättebra, kram!

-Mia- sa...

GODT NYTT ÅR!!! Klem

Allis sa...

Gott Nytt År till dig med!
Och tack för de trevliga stunderna under 2010 - ser fram emot att få följa med dig in i 2011 också. Så spännande med dina nyheter, väntar och glädjs med dig vännen!
Kram Allis

Viola sa...

Vad glad jag blir att läsa att båda raringar är på bätringsvägen, kommer ihåg oron med Mollie och nog kan man säga att ni haft otur med era hundar förra året, men nu vänder det, känner jag på mig, ha ett fint 2011, kramen

Lilla Kullan ♥ Maja sa...

Kram från mig.;-) Stina

idémakeriet sa...

Tack gulliga du för din söta hälsning.
Jag önskar dig också ett strålend nyår.
Fina foto från dina små älsklingar, kan tänka mig att det blir en hel del bus där hemma.
Skönt att höra att det går åt bättringsvägen med lillan.
Ha det nu gott vännen, ta det lugnt och njut av de nya timmar som vi får i det nya året.
Kram Gerda

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja ni har verkligen haft otur med hundarna under 2010 men det verkar ju positivt nu. När dom från Strömsholm säger att det nog kommer att gå bra Noomis ben.
Nytt år är ju alltid trevligt med lite nya utmaningar.
God fortsättning på 2011:)

Fröken Tindra sa...

Vad spännande det låter!! Vad är det du har i kikaren tro?
God fortsättning!
Kram!

Synnøve. sa...

Hallo i stugan.
Så härligt att ha fått tillökning i familjen. Då får ni prata norska med lillfröken Noomi.
Är hon dessutom från nord norge är hon av segt släkte. så det är nog därför det går så bra med läkningen hihi.

Här har vi haft influensa bägge två under jul och nyårshelgen.
Nu börjar det ge sig, men det är segt med hostan.

Hoppas ni får bli friska fort.

Sänder de varmaste bästa önskningar för 2011 till dig, vill också tacka för vänskapet genom bloggen och hoppas vi får många lässtunder hos varandra igen.
Ge Mollie en goklapp från mig oxå.
Kram goaste vännen.
Synnöve.

milla - andante sa...

Åh nu blev jag sååå nyfiken!!!

Vilka härliga bilder och vad skönt att allt är så bra nu! Känner på mig att 2011 blir ett toppenår!:)

STOR KRAM

Matilda sa...

Vilka fina hundbilder.=)
Jag känner verkligen igen mig i dina djurproblem. I år har vi i stort sett blivit stammisar hos veterinären. Visserligen var det värre för några år sedan när jag råkade tappa en.....TV på min lilla katt. Hon for ut genom dörren med hela bakkroppen hängande och jag var helt säker på att jag förlamat henne. Du kan nog gissa paniken och all oro, men efter mycket om och men visade det sig att hon "bara" brutit lårbenet.
Jag rodnar fortfarande av skam när jag tänker på vad jag lyckades ställa till med...

Över till roligare saker! Jag kom fram till sthlm, bara ett par timmar försenad och hemresan gick utan ett enda oavsiktligt stopp. =)
En liten eloge till SJ från mig!

Många kramar, Matilda♥

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Beatrice och God fortsättning!
Ja åren ser ju inte likadana ut, och vissa år är bättre och andra sämre, och inget kan man göra åt det...
Men ändå skönt att hundarna och du är ok nu tycker jag. Och det blir säkert ett bra år för dig, det tror jag! Och tänk om vi kunde ses också, det vore extra roligt!
kram
Marie

lugnet sa...

Tack kära du för alla fina kommentarer för året som gått! Härligt att mötas i cyperymden och få delta lite i ditt liv! Kul att läsa årskrönikan!! Här har det också varit en krasslig men mysig jul! Hoppas du får ett ToppenÅr!!
KRAM//Ulrica