måndag 25 oktober 2010

Nästa hus i huskavalkaden



Hoppas att ni har haft en underbar helg! :-) Jag har varit bortrest i helgen och har haft intensiva dagar, så igår eftermiddag var det skönt att komma hem igen :-).

Idag tänkte jag visa ett hus till i min lilla huskavalkad. Det här är också ett av mina absoluta favorithus och ett hus som jag gärna skulle bo i. Huset är ett före detta boningshus och uppfördes under 1860-talet. Idag är det fyra företag som hyser in sig i huset, lyckos... ;-).



Huset har en tidstypisk panelarkitektur och målades om i slutet av 1990-talet. Nu har det en underbar gammalrosa färg och karmar, foder och dörrar är målade i ljust grått och brunt.

Den här sidan vetter mot vägen, här finns ytterdörren och jag antar att det här är "framsidan". Eller är det här baksidan av huset? Hur säger ni när det gäller ett hus fram- eller baksida?



Det här är baksidan, eller vad det nu blir ;-). Ser ni vilken härlig altan huset har, den har såklart också kvällssol (vilket inte framgår av bilden då jag fotade under förmiddagen). Altandörrarna är tillverkade så de ser ut som fönstren bredvid, det är vackert tycker jag!

Jag kan tänka mig att det också fanns en stor och vacker trädgård omkring huset förr i tiden, under de senaste femtio åren har det poppat upp så många hus i området så den gamla trädgården har krympt. När man står så här nedanför huset kan man ana hur det kanske såg ut en gång, då fanns det med all säkerhet ingen parkering mitt i gräsmattan!

Ha en fin måndag!

Många kramar
Bitte

8 kommentarer:

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Beatrice!
Vilka underbara hus det finns! Tänk om det man bodde i, såg ut så där...:) Nu bor man i ett radhus istället... men jag trivs där, så jag ska inte klaga... Det är ju bara det att utsidan aldrig någonsin kan bli så fin som på ett fristående hus.
Du var intresserad av något halsband som jag gjort förstod jag :))
Du kan väl maila mig så ska jag berätta mera...
atelje_blommelund@hotmail.com
Kram
Marie

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilket fint hus, tänk vad mycket snickarglädje det fanns förr.
Kramar:)

Nyanser av vitt sa...

Där skulle jag kunna bo :O)
Tack för söt kommentar om mina tags. Jag blir så himla glad.
Kram Agneta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Där skulle jag vilja bo, är ju lite stort men det fick gå..fniss Och tänk om man jobbade i ett så fint hus, det skulle också vara bra.
Ha en bra vecka
Kramar
AnnaMaria

Bea sa...

Hej!
Vilken fantastiskt vacker byggnad! Där hade jag gärna bott, ett hus med historia och fin arkitektur.

Hoppas du får en fin fortsatt arbetsvecka!
Kram /Bea

Sjabbig men chic sa...

Nej, men wow! Vilket underbart hus!! Ännu bättre än det förra. Det ska du ha!

Kramis Lisa

Hanna sa...

fint porslin här under.
kram
Hanna

lugnet sa...

Tack,vad du är rar! Ligger ner på vetevärmare och läser underbara bloggar som din! Huset är vackert! Älskar den rosa färgen:)!
Hoppas du mår toppen! Kram//Ulrica